14:42 1401/12/26

به گزارش خبرنگار مفتاح/ منیره فهامی: پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند:«خداوند خوشبو است و بوی خوش را دوست دارد. پاکیزه است و پاکیزگی را دوست دارد. بزرگوار است و بزرگواری را دوست دارد. پس جلوی خانه‌‌های خویش را پاکیزه سازید و مانند یهودیان نباشید.» چه خوب می‌شود اگر این احادیث را در زندگی‌مان عملی کنیم. سال جدید نزدیک است و این روزهای پایان سال زمان خانه تکانی است. خیلی راحت می‌شود با استفاده از گل‌های معطر و خوشبو خانه را خوشبو کرد و زینت داد؛ با این کار تغییری دلنشین در خانه ایجاد می‌شود؛ ولی همه پاکیزگی این نیست پاکیزگی را می‌توان به پاکیزگی جسم، روح و محیط زندگی تقسیم کرد. پیامبراکرم(ص)می‌فرمایند:«هر چه می‌توانید پاکیزه باشید؛ زیرا خداوند اسلام را برپاکیزگی نهاده و جز مردم پاکیزه کسی به بهشت نمی‌رود» در اسلام آن قدر به پاکیزگی جسم اهمیت داده شده است که ایشان می‌فرمایند:«حق خدا بر هر مسلمانی این است که هر هفت روز یک بار غسل کند و سر و تن خود را بشوید.» پس چه خوب است همراه با خانه تکانی ایام پایانی سال به نظافت خود نیز اهمیت دهیم و در کنار آن ذهن و روحمان را نیز خانه تکانی کنیم و با یاد حضرت حق آن را جلا دهیم.

*مانند بهار طبیعت ذهنمان را طراوت و تازگی بخشیم

ذهن و فکر را نیز می‌توان خانه‌تکانی کرد. یکی از مواردی که نیاز به خانه تکانی در ذهن ما دارد و بی‌ارتباط با خانه‌تکانی منزل نیست. دور ریختن وسایلی است که باعث محدود شدن فضای زندگی ما، جاتنگی و یا فشار فکری ما شده‌است.

یک جامعه‌شناس در این زمینه می‌گوید:«ما بخشی از اجتماع هستیم که کهنگی را دوست دارد. هیچ چیز را تا آخر مصرف نمی‌کنیم. فقط آنها را در جایی انبار می‌کنیم و می‌گوییم هنوز خوب است. شاید روزی به درد بخورد ویا روزی عتیقه شود. مانند چمدان‌های شکسته، قالیچه‌های کهنه و...» و یا این جمله که« هر چه بیشتر داشته باشیم نگرانی بیشتری خواهیم داشت و همچنان که زمان می‌گذرد ما بنده وسایل خود می‌شویم.» پس با دور ریختن اشیای اضافی بخش عمده‌ای از دغدغه‌های ذهنی ما کم می‌شود.

قسمت دیگری از ناراحتی‌های ذهنی ما خاطرات و وقایع تلخ گذشته است که می‌تواند باعث افسردگی، وسواس فکری، اضطراب و بدبینی شود که باید آنها را نیز خانه تکانی کنیم. یکی از راه‌های مهم این کار این است که بدانیم نباید زندگی حال را فدای گذشته کرد. به طبیعت بنگرید که چگونه پاییز و زمستان برگ و بار کهنه خویش را به دور انداخته و در بهار دوباره نو می‌شود. به چرخه آب نگاه کنید که مرتب بخار می‌شود و دوباره با بارش باران و برف به زمین باز می‌گردد و دائم در حال نو زایش است. شما هم می‌توانید از سکون و بی‌تحرکی بیرون بیایید و دست به چنین کاری بزنید. خاطرات بد را دور بریزید. وسایلی که آن خاطرات را تداعی می‌کنند از خود دور کنید و مثل بهار دلتان را پاکیزه کنید. کدورت کینه و نفرت را با بخشش و گذشت جایگزین کنید. لوییزهی، استاد بزرگ تدریس خانه ذهن می‌گوید:«از خودتان سوال کنید: آیا من حاضرم برای تهیه شام امشب در زباله‌های دیشب خود دنبال غذا بگردم؟ پس چه طور می‌توانم با جستجو در آشغال‌های کهنه ذهنی، تجربه‌های فردای خودم را بیافرینم؟»

توکل؛ لنگرگاه تعادل‌بخش نا‌امنی‌های روزگار است

با خودتان تمرین کنید و در خود دگرگونی ایجاد کنید. فکرهایی که آزارتان می‌دهد را روی کاغذ بنویسید، بنویسید که من خود را می‌بخشم چون در هر زمان هر کاری از دستم برآمده به بهترین شکل انجام داده‌ام. بدانید شما عالی هستید؛ چون خداوند شما را خلق کرده است. خودتان را ببخشید و همان‌طور که هستید بپذیرید. از همه مهمتر با توکل و اعتماد به خداوند می‌توان بهترین کمک به خودتان را انجام دهید. .بدانید توکل پایگاه استقرار و لنگرگاه تعادل بخش اتفاق‌های ناگوار و نا‌امنی‌های روزگار است و تنها با آن می‌توان به امنیت و آسودگی روانی رسید. خداوند در قرآن کریم، آیه 2 و 3 سوره طلاق می‌فرماید:«وَ مَنْ یَتَّقِ اللّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّاللّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللّهُ لِکُلِّ شَیْء قَدْراً. و هر کس تقواى الهى پیشه کند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‌ کند و او را از جایى که گمان ندارد روزى مى‌دهد و هر کس بر خدا توکّل کند، کفایت امرش را مى‌کند. خداوند فرمان خود را به انجام مى‌رساند. و خدا براى هر چیزى اندازه‌اى قرار داده است.»

لوییزهی نیز در کتاب شفای زندگی درباره خانه‌تکانی ذهنی می‌گوید:«کار ذهنی که اکنون به آن مشغولم مانند خانه‌تکانی است. به اتاق‌های ذهنم می‌روم و اندیشه‌ها و اعتقاداتی را که در آنهاست می‌آزمایم؛ بعضی را دوست دارم و آنها را برق می‌اندازم و جلا می‌دهم تا سودمندتر شوند. می‌بینم پاره ای از آنها نیاز به جایگزینی و تعمیر دارند و می‌کوشم تا حد امکان درستشان کنم یا کنارشان بگذارم. بعضی از آنها مانند روزنامه‌های دیروز و مجلات یا لباس‌های کهنه‌اند و دیگر متناسب نیستند. اینها را به دیگران می‌بخشم یا دور می‌اندازم که دیگر جلو چشمم نباشند.»

پس بیایید با شروع سال جدید، در کنار خانه‌تکانی منزل که به فرمایش پیامبراکرم(ص) باعث غنای زندگی است؛ به خانه‌تکانی ذهن بپردازیم و افکاری زیبا، دلنشین و آرامش‌بخش را جایگزین افکار منفی و آزار دهنده کنیم.

مطالب پیشنهادی