به گزارش مفتاح، احداث بیمارستان جدید چابهار آن‌قدر زمانبر شده که مردم به دلیل شلوغی بیش از ظرفیت تنها مرکز درمانی نسبتاً مجهز این شهرستان جان خود را از دست می‌دهند؛ در واقع بیمارستان "امام علی(ع)" ۳۰ ساله دیگر پاسخگوی نیاز درمانی جمعیت ۷۰۰ هزار نفری منطقه نیست.

درست است که چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و یکی از 14 نقطه استراتژیک دنیا در ترانزیت محسوب می‌شود و هندوستان حاضر است برای توسعه آن 235 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند، اما این بندر مهم به گفته نماینده مردم آن در مجلس شورای اسلامی از پایین‌ترین شاخصه‌ها در زمینه خدمت‌رسانی به مردم برخوردار است.

اگر بتوان از تشنگی مردم چابهار با 79 درصد جمعیت فاقد شبکه آب‌رسانی و حاشیه‌نشینی 63 درصدی این شهرستان عبور کرد، نمی‌توان از قربانی شدن مردم حاشیه‌نشین و فقیر آن در تنها بیمارستان شهر سخنی به میان نیاورد.

کارشکنی مسئولان و تاخیر در احداث بیمارستان 540 تخت‌خوابی چابهار که شاید بتواند بندر اقیانوسی ایران را به میانگین استاندارد شاخصه‌های درمانی نزدیک‌تر کند، به جایی رسیده که مردم در تنها بیمارستان قدیمی و بسیار شلوغ این شهر قربانی می‌شوند.

تنها بیمارستان 158 تخت‌خوابی چابهار باید پاسخگوی 700 هزار نفر جمعیت منطقه باشد، چرا که علاوه بر چابهار تنها مرکز درمانی نسبتاً مجهز نزدیک به شهرستان‌های کنارک، فنوج، نیکشهر، سرباز، قصرقند و حتی شهر جاسک استان هرمزگان محسوب می‌شود.

فشار به قدری بر بیمارستان "امام علی(ع)" چابهار بالاست که مهمترین شاخص انسانی یعنی مرگ و زندگی در آن به مخاطره افتاده و مردم مظلوم و زیرخط فقر حاشیه‌نشین بندر چابهار قربانی اشتباهات پزشکی مرسوم در این بیمارستان می‌شوند.

"صادق 11 ساله" نخستین قربانی کارشکنی مسئولان درمانی

"صادق جدگال" کودکی که در بزرگترین منطقه حاشیه‌نشین کشور یعنی روستای "کمب" چابهار ساکن است، چند روز پیش قربانی شلوغی تنها بیمارستان شهرستان چابهاری شد که به عنوان پیشانی توسعه شرق کشور مطرح است.

این کودک 11 ساله که با یک مسمومیت ساده با پای خود به تنها بیمارستان چابهار رفت، متاسفانه در اثر اشتباهات پزشکی که گویا تمامی ندارد، با تابوت از بیمارستانی که باید پاسخگوی جمعیت 700 هزار نفری باشد، خارج شد.

مادر این کودک می‌گوید: پسرم را که حالت تهوع داشت به هزار زحمت با یک خودرو عبوری به بیمارستان بردم و پزشک بدون انجام هیچ آزمایشی برایش 2 سرم تجویز کرد.

وی ادامه داد: پس از آنکه که سرم به فرزندم وصل شد، حالش بدتر شده و دست و پاهایش شل شد و از دهانش کف خارج شد. مسئولین بیمارستان فوراً صادق را مرخص کردند و من نیز پسرم را بغل کرده و به خانه بردم اما قبل از آنکه به خانه برسم صادق بیهوش شد.

مادر صادق 11 ساله پس از بیهوشی فرزندش او را دوباره به بیمارستان منتقل می‌کند اما پزشکان به جای آن که کودک را درمان کنند، در اقدامی غیرانسانی از بی‌سوادی همراهان بیمار سوءاستفاده کرده و نسخه‌ای که پزشک در آن نام سرم را نوشته‌ بود از او تحویل می‌گیرند.

پس از آن، این کودک به "آی‌.سی‌.یو" منتقل می‌شود و در نهایت 3 روز بعد جان خود را از دست می‌دهد. هنگامی که مادر علت فوت فرزندش را جویا می‌شود، پزشک می‌گوید صادق "سکته مغزی" کرده‌ است.

از این دست حوادث اما در بیمارستان "امام علی(ع)" 158 تخت‌خوابی کم اتفاق نمی‌افتد. چندی پیش نیز خرابی 9 ماهه تنها دستگاه "سی.تی.اسکن" این بیمارستان مردم محروم جنوب را به زحمت انداخت، چرا که باید برای یک کار درمانی ساده فاصله 700 کیلومتری تا مرکز استان را می‌پیمودند و گاهی نیز به خاطر نرسیدن به موقع به مرکز درمانی مجهز جان خود را از دست می‌‌‌دادند.

بیمارستان 158 تخت‌خوابی دیگر پاسخگوی مردم نیست

عمر 30 ساله و مراجعه بیش از ظرفیت به تنها بیمارستان چابهار، موجب فرسودگی دستگاه‌های درمانی و بخش‌های مختلف آن شده، چرا که بیمارستان "امام علی(ع)" نمی‌تواند با این قدمت‌ طولانی پاسخگوی حجم بالای جمعیت منطقه جنوب بلوچستان باشد.

جالب است بدانید که همین مرکز درمانی 158 تخت‌خوابی نسبتاً مجهز جنوب سیستان و بلوچستان نیز که امروزه با تمام توانش به مردم محروم خدمت‌رسانی می‌کند، پیشتر درمانگاه تامین اجتماعی بوده که در چند سال گذشته با توسعه فضاهای درمانی به بیمارستان تبدیل شده است.

به نظر می‌رسد ساخت بیمارستان جدید 540 تخت‌خوابی که وزیر بهداشت در سفر 2 سال پیش خود به چابهار نوید آغاز ساخت آن را در دی‌ماه سال 95 به مردم محروم جنوب داد، یکی از ضروریات برای ارتقای شاخص‌های توسعه‌ بخش بهداشت و درمان در محروم‌ترین استان کشور باشد.

سکوت مرگ‌بار مسولان درمانی

آن‌طور که از شواهد و گفته‌های امام جمعه چابهار پیداست، تاکنون کارشکنی‌های گسترده ساخت بیمارستان جدید این شهرستان را بیش از 6 ماه است که به تاخیر انداخته؛ مسئولان درمانی چابهار نیز در این رابطه در سکوت خبری کامل به سر می‌برند و حاضر نیستند نه در مورد مرگ کودک مظلوم 11 ساله و نه درباره احداث بیمارستان جدید به خبرنگاران پاسخ دهند.

مردم و افکار عمومی منتظر شکستن روزه سکوت مسئولان درمانی و دریافت پاسخ قانع‌کننده از سوی آن‌ها هستند؛ مسئولان اگر نمی‌توانند جان مردم را حفظ کنند بهتر است دست از صندلی ریاست بکشند و در اقدامی خداپسندانه استعفا دهند تا شاید به گفته امام جمعه چابهار "مسئولان دلسوز" زمام امور را بدست گیرند.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی