13:20 1401/02/11

گفت و گو با رییس دانشگاه معارف قرآن و عترت جای خالی طرح‌های جدید قرآنی در رسانه

به گزارش مفتاح- منیره فهامی/ دغدغه؛انجام کار فرهنگی. هدف؛قدم برداشتن در مسیر حق و اهل‌بیت. اگر دغدغه و هدفت مشخص باشد هیچ چیز جلو دارت نمی‌شود و از هر امکانی استفاده می‌کنی تا کار انجام شود. طرح بهار دلها اجرای یکی از این دغدغه‌های فرهنگی است؛ دغدغه بالا بردن سطح معرفت جامعه با عمق کلام‌خدا و اهل بیت (علیهم السلام). طرحی که رنگ و بوی عشق به اهل بیت می‌دهد و در ماه رمضان امسال توسط دانشگاه معارف قرآن و عترت برگزار شد. پای صحبت‌های دکتر محسن حاج کاظمیان می‌نشینیم تا بیشتر با این طرح و این دغدغه‌ها آشنا شویم.

*لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:

محسن حاج کاظمیان هستم .رئیس دانشگاه معارف قرآن و عترت(ع).

*و مدرک تحصیلیتان؟

دکترای مدیریت آموزشی

*ماه رمضان طرحی به نام بهار قرآن از طرف دانشگاه معارف قرآن وعترت (ع) اجرا شده است. درباره این طرح برایمان بگویید:

برای اینکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه معارف بتوانند نقش خودشان را ایفا کنند و خدمتی به قرآن و اهل‌بیت (ع) و همچنین مردم داشته باشند. تصمیم گرفتیم طرح بهار قرآن را اجرا کنیم. این طرح در غالب پیام‌های قرآنی بوده است که به صورت مجازی، در 80 گروه صدنفره در پیام‌رسان ایتا و واتساپ اجرا شد. همچنین برای دو هزار نفر که عضو کانال هستند هر روز مطالب قرار داده‌شد.

*هدف اصلی اجرای این طرح چیست؟

این طرح با این هدف انجام گرفت که معارف قرآن و عترت(ع)به آسانی در دسترس مخاطبان و مشتاقین جامعه قرار بگیرد. با شرکت در این طرح علاقه‌مندان به قرآن و عترت(ع) می‌توانند قطره‌ای از معارف قرآن و عترت(ع) را در ماه رمضان که بهار قرآن است در اختیار داشته باشند.

*بیشتر از چه محتوایی در پیام‌ها استفاده می‌شود؟

در این طرح ما سعی کرده‌ایم از پیام‌هایی بیشتر استفاده کنیم که در زندگی فردی و اجتماعی افراد اثر‌بخش باشد.

*با توجه به اینکه مخاطبین این طرح حدود سه هزار نفر بوده‌اند، بیشتر مخاطبین چه گروه سنی دارند؟

مخاطبین این طرح در این مرحله به صورت عمومی در نظر گرفته شد و مطالب با رویکرد جوانان،نوجوانان و میانسالان تهیه و ارائه شد که الحمدلله اسقبال خوب بود و تمام دانشجویان و فارغ التحصیلان سعی کردند این طرح را به اهدافش نزدیک کنند.

*به نظر شما چقدر جای اجرای این طرح‌ها در شهر اصفهان وحتی کشور خالی است؟

در تمام کشور و به خصوص شهر اصفهان اجرای طرح‌های جدید برای ارائه مطالب قرآنی در غالب رسانه بسیار احساس می‌شود. مطالبی که کاربردی بوده و مورد نیاز جامعه باشد.مطالبی که از طریق پیام‌های کوتاه بتوان در اختیار مشتاقین قرار داد.

*به غیر از ماه رمضان چشم انداز بزرگتری برای اجرای چنین طرحهایی دارید؟

ان‌شاءالله با بازخوردی که از این طرح خواهیم داشت؛ نظرات مخاطبین را خواهیم گرفت و با ورود بیشتر دانشجویان ، فارغ‌التحصیلان و علاقه‌مندان به معارف قرآن و عترت(ع)سعی می‌کنیم ان شاءالله این طرح را در ماه‌های دیگر هم ادامه دهیم.

*به نظر شما چطور می‌شود مردم و به خصوص نسل‌جوان را به انس بیشتر با قرآن دعوت کرد؟

برای اینکه مردم و به خصوص نسل جوان انس بیشتری با قرآن داشته باشند لازم است مراحل انس با قرآن شکل بگیرد. مراحل مختلف انس با قرآن شامل؛ نگاه به قرآن، خواندن قرآن، توجه به معانی قرآن، تدبر و تفکر در آیات قرآن ،خواندن تفسیر و عمل کردن به آیات قرآن است. هر چه بتوانیم شیرینی ، اعجاز و کاربرد قرآن را در جای جای زندگی نسل جوان و مردم نشان دهیم و اثر آن را مردم ببینند ان‌شاءالله انس بیشتری با قرآن خواهند گرفت.

*جای چه کارهای قرآنی را در شهر خالی می‌بینید؟

اولین کاری که در شهر اصفهان باید انجام شود استفاده از شیوه‌های جدید ترویج، آموزش و فرهنگ‌سازی معارف قرآن است. همان‌طور که می‌دانید بیشتر اطلاعات و پیام ها را مردم از رسانه‌ها و فضای‌مجازی می‌گیرند؛ پس جا دارد که ما بتوانیم در فضای‌مجازی و رسانه فعالیت‌های قرآنی را بیشتر ترویج دهیم و علاقه‌مندان به قرآن و عترت را بهره‌مند سازیم.

*برای سایر مراکز دانشگاهی و فرهنگی شهرمان چه پیشنهادهایی در زمینه اجرای اینگونه طرح‌ها دارید؟

پیشنهاد می‌شود سایر مراکز دانشگاهی و فرهنگی شهر اصفهان هم چه در زمینه تدوین محتوا وچه در زمینه نشر و انتشار محتواهای قرآنی در فضای رسانه، ما را در این امر یاری کنند و یا خودشان از طریق فعالین عرصه دانشگاهی، دانشجویان و فعالین فرهنگی، به طور مستقل در ترویج معارف قرآن در شبکه‌های اجتماعی و رسانه کوشا باشند.

مطالب پیشنهادی