7:24 1400/07/20

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان خبر داد: ثبت‌نام برای خانه‌های جهش تولید به زودی در اصفهان  آغاز می‌شود

به گزارش مفتاح و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛امیر زاغیان معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان در  پیرامون قانون و طرح جهش تولید مسکن اظهار کرد: این قانون شامل پنج فصل (تامین منابع مالی، تامین زمین، تأمین مصالح ساختمانی، تأمین خدمات ساختمانی و سایر موارد) بوده که در رابطه با برنامه‌ریزی برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور است.

 

معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه ساخت مسکن به صورت تقریبی یک سال و نیم تا دو سال طول می‌کشد. گفت: بر این اساس برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی در ۴ سال نمی‌توان در هر سال فقط یک میلیون واحد مسکونی احداث کرد، لذا در نخستین جلسه شورای عالی مسکن، تصمیم‌گیری شده است تا برای جبران این موضوع در دو سال اول اجرای طرح جهش تولید مسکن، دو نوبت تولید مسکن هر سال به تعداد دو میلیون آغاز شود تا در چهارسال آینده و پایان دولت سیزدهم شاهد تکمیل چهار میلیون واحد مسکونی باشیم.

 

وی بیان داشت: در این طرح، دولت از تجربه مسکن‌مهر و نمونه‌های ساخته شده در کشور به خوبی استفاده کرده است. لذا ساخت واحدهای مسکونی جدید در طرح جهش تولید بصورت تقاضا محور بوده به این معنی که در صورت وجود تقاضا، واحدهای مسکونی احداث می‌شوند.

 

زاغیان اذعان داشت: مطابق با اعلام وزارت راه و شهرسازی ثبت‌نام از متقاضیان مسکن به زودی آغاز می‌شود و براساس نیازی که مردم اعلام می‌کنند، واحدهای مسکونی احداث می‌شود.

 

وی در خصوص صندوق ملی مسکن که در قانون جهش تولید به آن پرداخته شده است عنوان کرد: این صندوق به منظور ایجاد هم‌افزایی، تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع مالی بخش مسکن، با کارکرد تجمیع و تخصیص منابع مالی موضوع قانون جهش تولید مسکن تشکیل می‌شود.

 

 معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: منابع صندوق ملی مسکن از محل منابع حاصل از واگذاری زمین‌های موضوع این قانون و منابع وصولی مربوط به اجاره 99 ساله، مالیات‌های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش‌بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از بازگشت اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن‌مهر، اقساط برگشتی صندوق پس‌انداز مسکن یکم در هر سال، کمک‌های خیرین و سایر منابعی که در اساسنامه صندوق پیش‌بینی می‌گردد تامین می‌شود.

 

وی با بیان اینکه در قانون جهش تولید مسکن، دستگاه‌های خدمات‌رسان مکلف شدند فقط حق انشعاب دریافت کنند و هزینه اضافه‌ دیگری از مردم گرفته نشود و زمین نیز بصورت کاملاً رایگان در اختیار این طرح قرار داده می‌شود. گفت: براین اساس زمین‌های دولتی در سطح استان و شهر شناسایی، از دستگاه اجرایی که این اراضی را استفاده نکرده است دریافت و در اختیار این طرح برای تامین مسکن قرار داده می‌شود.

 

 زاغیان بیان داشت: در استان اصفهان نیز در جلسه شورای مسکن برای تامین زمین این طرح، برنامه‌ریزی لازم بعمل آمد و مصوب شد که حداکثر تا ۱۵ روز فرمانداران و شهرداران در سطح شهرهای مختلف این اراضی را احصاء کنند.

 

وی عنوان کرد: در قانون صراحتاً بیان شده است که اگر دستگاه‌های اجرایی ظرف دو ماه از تاریخ درخواست وزارت راه و شهرسازی نسبت به واگذاری و تحویل زمین و تسلیم اسناد و مدارک آن اقدام نکنند، ادارات ثبت اسناد و املاک موظفند به درخواست وزارت راه و شهرسازی، ظرف یک ماه اقدام و سند مالکیت جدید را به نام دولت با نمایندگی وزارت راه و شهرسازی صادر کنند.

 

 

مطالب پیشنهادی