13:54 1401/08/28

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، دکتر امیرحسین قاضی زاده هاشمی در شورای استانی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: بسیار خرسندم به مناسبت روز اصفهان به این استان سفر کرده ام. هر قطعه ای از سرزمین ما خود را با افتخاری معرفی می کند و استان اصفهان خود را با شهیدانش معرفی می کند و این در صورتی است که این دیار سراسر شخصیت های بزرگ دینی، هنری، فرهنگی، علمی و... را در خود جای داده است.


وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد توجه به نام و یاد شهدا، ادامه داد: رهبر انقلاب بر این موضوع تأکید کرده‌اند که خیابان‌ها به نام شهدا نام‌گذاری شود هر چند شهدا در نزد ملائک جایگاه بالاتری دارند. اصفهان نیز به فرمایش رهبر معظم انقلاب شهر شهادت است و این استان با ۲۳ هزار و ۶۳۵ هزار شهید، بیشترین تعداد شهید در کشور را دارد.


رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به اینکه شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت فرا دولتی است، خاطرنشان کرد: نیاز است در حوزه رسیدگی به خانواده ایثارگران و شهدا به یک گفتمان و رویکردی عمومی برسیم. نگاه امامین انقلاب این است که موضوع ایثار و شهادت مسأله‌ای عمومی است و تنها محدود به ارگان بنیاد شهید نیست.

۹۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار برای تکمیل مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی 


قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دستگاه‌ها موظف هستند یک درصد بودجه خود را برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هزینه کنند و این موضوع تکلیفی است. ترویج یک فرهنگ با اعتبار دادن به آن فرهنگ اتفاق می‌افتد و در این راستا مسئولیت عمومی این شورا این است که در سطح ملی و استانی موضوعاتی را دنبال کند.
وی عنوان کرد: چهار آسایشگاه توانبخشی شهید مطهری اصفهان، امام حسین (ع) خمینی شهر و خاتم‌الانبیاء (ص) کاشان و آسایشگاه شهید رجایی فعال است و ساختمان جدید مرکز توانبخشی جانبازان شهید مطهری بهسازی و تجهیز شده است.
رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در مصوبه استانی سفر رئیس‌جمهور برای تکمیل مراکز فرهنگی، ورزشی و توانبخشی ۹۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است‌.


دکتر قاضی زاده هاشمی با اشاره به عملکرد بنیاد شهید و امور ایثارگران اصفهان در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ گفت: ارائه خدمات درمانی برای ۱۶ هزار و ۹۸ نفر از ایثارگران، پایش سلامت عمومی و تخصصی و آموزش تخصصی خود مراقبتی ۸ هزار و ۵۹۵ مورد، ارائه مراقبت‌های توانبخشی به ایثارگر در منزل یکهزار و ۱۰۵ مورد، انجام چکاب تخصصی و فوق تخصصی ۶۰ جانباز نخاعی که پایش ۴۵ نفر از طریق اعزام به بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) تهران و مابقی در استان اصفهان انجام شده است، تحویل ۳۱ قلم تجهیزات پزشکی به ایثارگران شامل ویلچر، تخت مکانیکال و برقی، ارائه ۳۰۷ خدمت در خصوص اروتز و پروتز و ۸۸ مورد اعزام ایثارگران به سایر استان‌ها از خدمات بنیاد بوده است.


وی ادامه داد: چهار بیمارستان و کلینیک تخصصی در اصفهان تحت نظر بنیاد است که شامل بیمارستان و کلینیک بیمارستان امیرالمؤمنین (ع)، بیمارستان روان‌پزشکی شهید رجایی نجف آباد، کلینیک امام حسین (ع) فریدن و کلینیک جابر نجف‌آباد است که بهسازی آن آغاز شده است.
معاون رئیس جمهور با اشاره به آمار فرزندان شهدای شاهد و ایثارگر استان اصهفان عنوان کرد: شش هزار و ۱٠٠ دانشجو داریم که میزان دیون‌مان به دانشگاه ۲۸ میلیارد تومان است و اگر اعتبار ۲٠ میلیارد تومان از محل سهام برسد دین‌مان را پرداخت خواهیم کرد، اما این امر، موضوعی عمومی است.
وی خاطرنشان کرد: از سمت بنیاد شهید اعلام شد که به خانواده شهدا و ایثارگران بدون سقف هزینه‌های درمان پرداخت شود، در حال حاضر ۶۱۶ هزار جانباز داریم که بیش از ۴٠٠ هزار نفر این افراد جانبازان کمتر از ۲۵ درصد هستند، اما نکته این است که اولویت‌بندی میان این افراد مطرح نیست و باید این خدمات بر اساس نوع ایثارگری اولویت‌بندی و لایه‌بندی شود.
*آمادگی بنیاد شهید برای ساخت بیمارستان ۷۰۰ تخت خوابه در استان اصفهان
وی با اشاره به بازدید خود از بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) گفت: اگر قصد حفظ منزلت ایثار و شهادت را داریم، باید شرایط آن مناسب باشد و اگر تأمین زمین بیمارستان با استان باشد، از سمت بنیاد شهید امکان ارائه ۷٠٠ تخت را داریم، ساخت و تجهیز هر تخت بیمارستانی ۵ میلیارد هزینه دارد.


*پنج درصد از پروژه های نهضت ملی مسکن به ایثارگران تعلق یابد
قاضی‌زاده هاشمی در مورد تأمین مسکن ایثارگران اصفهان، گفت: اختصاص تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن برای هزار و ۹۴۷ نفر از ایثارگران انجام شده است و البته تعداد ۲۰ هزار و ۳۴۰ نفر متقاضی واجد شرایط دریافت زمین و مسکن در سطح استان اصفهان هستند. بر اساس مصوبه دولت در سفرهای استانی در قالب طرح جهش مسکن پنج درصد از هر پروژه‌ای که برای تأمین مسکن احداث می‌شود به ایثارگران تعلق پیدا می‌کند.


وی افزود: پیگیری ساخت پنج هزار واحد آپارتمان واقع در فولادشهر و بهارستان و آماده‌سازی تعداد ۳۱ پلاک ویلایی واقع در فولادشهر اصفهان که در مرحله واگذاری است از اقدامات دیگر بنیاد در استان اصفهان است، پیگیری الحاقیه زمین واقع در شاهین‌شهر اصفهان برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر از ایثارگران، اختصاص ۴۴ میلیارد ریال برای تعمیرات و مناسب‌سازی مسکن ایثارگران نیز از جمله برنامه‌های بنیاد بوده است.
وی تصریح کرد : آمادگی داریم برای ترویج فرهنگ و ایثار و شهادت سالانه در هر استان ۳٠ درصد هزینه ساخت فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس را تأمین کنیم و در این راستا در کشور ۱۲ تفاهم‌نامه انعقاد کرده‌ایم و برای استان اصفهان نیز ۳ میلیارد تومان واریز شده اما این مورد دو شرط دارد اول اینکه تیم سازنده تیمی قوی باشد و فیلمنامه آن تبدیل به ضد فرهنگ ایثار و شهادت نشود.

مطالب پیشنهادی