12:28 1401/04/09

 

 

محمدرضا ابراهیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هر جامعه رکن رکین هر کشور است گفت: هر جامعه ای که به آموزش و پرورش اهمیت بدهد پارامتر توسعه یافتگی دارد و جایگاه آموزش و پرورش در کشورهای توسعه یافته جایگاه بالایی است. توجه به علم و آموزش مصداق توسعه یافتگی است و جوامعی که درصد بالایی از تولید ناخالص ملی را برای پژوهش، تحقیق و پژوهش و آموزش و پرورش در نظر میگیرند از کشورهای توسعه یافته هستند.

او در ادامه افزود: استان اصفهان بیش از ۹۰۰ هزار دانش‌آموز و ۴۷ هزار معلم شاغل رسمی، ۵۵ هزار معلم بازنشسته و ۲۰ هزار معلم غیر رسمی مدارس غیر دولتی در امر آموزش و پرورش حضور دارند.

 

کمبود 16 هزار نیرو در آموزش وپرورش

 وی با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در استان اصفهان گفت:  در استان اصفهان به استان های دیگر کمبود شدید تری در خصوص فضای آموزشی و نیرو وجود دارد.  طبق سند تحول بنیادین باید کمبود نیرو از دانشگاه تامین شود اما به دلیل اینکه خروجی نیرو دانشگاه فرهنگ کافی نیست و نیاز به آموزش و پرورش را تامین نمی کند باید از سایر نیروهای استخدامی استفاده شود.

او در ادامه تاکید کرد:  در حال حاضر ۱۶ هزار کسری نیرو داریم که تلاش می کنیم با نیروهای دانشگاه فرهنگیان، خرید خدمت، حق التدریس و استخدامی آنها را جبران کنیم.

 

وی در خصوص فرونشست زمین و مدارس فرسوده در استان گفت:  بررسی موضوع در مورد مدارس فرسوده و مدارس که در مناطق دارای فرونشست قرار دارند با سازمان نوسازی مدارس است.  اگر در بررسی ها علائمی ببینند که باید مدرسه از گردونه خارج شود، اقدام می شود.  در روستا مشکل فضا نداریم مگر در چند شهرستان فریدن، فریدونشهر و سمیرم که مدارس کانکسی داریم و در سفر ریاست جمهوری مقرر شد که این مدارس جمع‌آوری شوند و سازه مقاوم ساخته شود.

اوبا اشاره به  فرونشست در منطقه شمال، شاهین شهر و برخوارگفت: در این مناطق حساسیت بیشتر است و مدارس توسط سازمان نوسازی بررسی می شود و به  محض دیدن علائمی مبنی بر خطرناک بودن محیط آموزشی برای تخلیه مکان و یا مقاوم سازی اقدام می کنیم.

تصویب 53 مصوبه در سفر ریاست جمهوری

ابراهیمی در خصوص مصوبات سفر ریاست جمهوری به اصفهان گفت: این سفربسیار  پر برکت بود.  در حوزه عمران و مساله کلان استان در حوزه آموزش و پرورش گام‌های بلندی برداشته شد. ۵۳ مصوبه در مورد آموزش و پرورش به تصویب رسید و ۳۰ هزار میلیارد تومان برای پروژه عمرانی آموزش و پرورش در نظر گرفته شد که بر اساس اولویت ها در استان تقسیم خواهد شد. ۳۰۰ مدرسه در حال ساخت در استان داریم که طبق تعهدات خیرین و تعهدات دولت تلاش می کنیم تعدادی از آنها برای مهر آماده بشود. 290 مدرسه بالای 80 درصد پیشرفت داشته اند و امیدواریم تعدادی برای مهر آماده شوند.

800 نیروی ایثارگر تعیین وضعیت شدند

مدیر کل آموزش وپرورش در خصوص مشکلات نیروهای خرید خدمت گفت:  در ابتدا قرار بود که نیروهای خرید خدمت به صورت میزان حضوری که در مدرسه دارند بیمه شوند و حقوق دریافت کنند. اما این قرار تغییر پیدا کرد و این نیروها باید به صورت کامل بیمه و حقوق دریافت کنند.

 او با اشاره به تعیین وضعیت نیروهای ایثارگر طرح خدمت گفت:  تمام نیروهایی که به صورت تمام وقت خدمت می کردند و امتیاز ایثارگری داشتند از فروردین سال ۱۴۰۱ به استخدام رسمی آموزش و پرورش در آمدن که ۸۰۰ نفر نیرو مشمول این طرح بودند.

اجرای طرح هنرستان جوار صنعت

ابراهیمی با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین و حضور نیمی از دانش آموزان در هنرستان ها گفت:  در استان اصفهان ۴۳ درصد این موضوع محقق شده است و تلاش می‌کنیم تا به ۵۰ درصد برسیم. اما هنرستان ها باید تجهیزات شان بروز شود و طری با کمک استانداری و صنایع اجرا خواهد شد تحت عنوان  هنرستانهای جوار صنعت. در این هنرستان هایی در جوار صنایع با هزینه صنایع تاسیس شده و با امکانات آنها دانش آموزان آموزش می بینند و در فضای صنعتی هم به صورت عملی کار خواهند کرد.

 

ابراهیمی با تاکید بر اینک شهریه برای مدارس دولتی وجود ندارد و مدیری حق ندارد به اجبار از اولیا شهریه بگیرد گفت: کمک به مدرسه اختیاری است و مبلغ مشخصی هم ندارد. البته مدارس دولتی 10 سرانه دریافت نکردند، ولی از سال گذشته سه مرحله سرانه برای مدارس دولتی واریز شده که تلاش کردیم توزیع عادلانه داشته باشیم. اگر پرداخت سرانه ادامه پیدا کند مدیران دیگر نیازی به دریافت هزینه های کمک به مدرسه ندارند و فشار کمتری به مدار خواهد آمد.

مطالب پیشنهادی