11:15 1402/01/31

به گزارش خبرنگار مفتاح، دستگرد شهر کشاورزان مهاجر است. کشاورزانی که در تمام نقاط ایران صیفی پرورش می دهند و زمین های وسیعی را زیر کشت می برند. این اولین توصیف شهردار جوان دستگرد از مردمان منطقه دستگرد است.
اصغر رحیمی که به انتخاب شورای ششم شهر دستگرد از سال 1400 سکاندار شهر شده است در نشست خبری با اصحاب رسانه از بودجه صحبتش را شروع می کند.
او شهرداری دستگرد را با بدهی تحویل می گیرد و تنها 20 میلیارد تومان بودجه. تلاش می کند تا منابع خوبی برای بودجه جمع آوری کند و تحقق 150 درصدی بودجه رقم می خورد. سال گذشته بودجه شهرداری 30 میلیارد بسته می شود و 55 میلیارد محقق و امسال با تصویب شورا بودجه 50 میلیارد تومان بسته می شود.70 درصد بودجه شهر دستگرد عمرانی است و ما بقی جاری.
حیدری در ادامه افزود: 23 میلیارد از بودجه سال گذشته از ارزش افزوده تامین شده ، اما بیش از یک سال و شش ماه است که عوارض آلایندگی به ما تعلق نگرفته است. اما از سال 92 تا 94 عوارضی به مبلغ 10 میلیارد تومان از پالایشگاه طلب داشتیم که توانستیم با شکایت از پالایشگاه ومحکوم کردنشان آن طلب را وصول کنیم.
رحیمی با اشاره به اینکه ابتدا پروژه های کوچک محور را دیده بودیم ادامه می دهد: سال گدشته پروژه‌های خوبی پیگیری شد و بیش از 150 پروژه در سطح شهر انجام دادیم، پروژه هایی که بعضی از آنها درخواست 40 ساله مردم بود. روکش آسفالت معابر شهر دستگرد در بعضی مناطق 40 سال بود که ترمیم نشده بود و لگه گیری و آسفالت در بسیاری از محلات اتفاق افتاد. 35 هزار متر مربع لگه گیری و بیش از70 هزارمتر مربع روکش آسفالت انجام شده است.
تصویب طرح تفصیلی شهر دستگرد بعد از 11 سال و ارسال به شورای عالی کشور برای ابلاغ، اتفاق بسیار مثبتی برای شهر دستگرد بوده است که به گفته رحیمی با ابلاغ این طرح بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد. رحیمی گفت: به واسطه ابلاغ طرح تفصیلی مشکلات واحد های تجاری میدان معلم که سالها باقی مانده است حل خواهد شد.

اجرای طرح زیربنایی دفع آبهای سطحی در شهر
پروژه دفع آبهای سطحی شهر یکی دیگر از مهمترین پروژه های مهم شهرداری در سال گذشته بود که سال گذشته مطالعاتش به اتمام رسیده است . این طرح زیربنایی با توجه به حوزه آبریز شهر دستگرد از مورچه خورت تا دشت دستگرد، نقش مهمی در تامین منابعی آبی برای دستگرد خواهد داشت. رحیمی در این خصوص گفت: با توجه به بارندگی هایی که انجام می شود، با جمع آوری آب‌های سطحی ما در این طرح تا 50 سال آینده شهر را لحاظ کرده‌ایم. در این طرح منبع آبی برای ذخیره آبهای سطحی برای فضای سبز در نظر گرفته شده است.

او در ادامه اجرای پل صنایع غذایی که دسترسی مردم شهر به شهرک صنایع غذایی را تسهیل کرد، را یکی از مهمترین پروژه های سال گذشته در دستگرد عنوان کرد. این پل با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد تومان اجرا و فرودین ماه امسال افتتاح شده است. با افتتاح این پل دسترسی مردم شهر سین به دستگرد هم تسهیل شده است.

حرکت در جهت تامین منابع پایدار برای شهر
شهردار دستگرد به سمت تامین منابع پایدار برای شهرداری حرکت کرده است و احداث نیروگاه خورشیدی 25 کیلو واتی بر روی بام شهرداری یکی از این اقدامات است. او تاکید کرد: با این نیروگاه مقداری از برق مصرفی را تولید می کنیم. 5 کیلو وات موظف به تولید هستیم و 20 کیلو وات به اداره برق می فروشیم.
او در راستای تحقق درآمد پایدار به قدر وسهم شهرداری در ماده 101 اشاره و ادامه داد: ما توانستیم قدر وسهم ناشی ازتفکیک پلاک ها را برای شهرداری محقق کنیم. همچنین اتفاق مهم دیگری که برای شهرداری در جهت درآمد پایدار رقم زدیم با بررسی اسناد، مشخص شد شهرداری سهام دار دو شرکت دو لتی وغیر دولتی است که در آینده نزدیک این موضوع هم مشخص خواهد شد و درآمد خوبی عاید شهرداری خواهد شد.
شهردار دستگرد در ادامه به احقاق حقوق شهرداری در تامین درآمد پایدار دیگری برای شهر اشاره داشت. شهرداری سهام دار پمپ بنزین شهر بوده است که 17 سال سهم شهرداری پرداخت نشده بود و با تلاش مجموعه شهرداری و محکوم شدن مسئولان پمپ بنزین 13 میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شده است.

به تعویق افتادن ترمیم حمام قدیمی شهر با عمل نکردن میراث فرهنگی به تعهداتش
حیدری به تامین پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی برای ماشین های سنگین اشاره داشت و گفت: پارک خودروهای سنگین یکی از مشکلات شهر دستگرد بود که این پارکینگ با ظرفیت 200 خودرو در اختیار مردم قرار گرفته است.
یکی از تلاش های شهرداری که شهردار دستگرد به آن اشاره داشت ترمیم خانه تاریخی حیدریان و تبدیل کردن آن به بوم گردی است. این خانه قرار است به عنوان موزه مردم شناسی در اختیار مردم قراربگیرد. همچنین حمام قدیمی شهر دستگرد که اثری تاریخی از زمان صفویه است در دستور کار شهرداری قرار می گیرد. رحیمی در این خصوص گفت: با همت شهرداری ، راه وشهرسازی و میراث فرهنگی تفاهم نامه ای برای ترمیم این حمام تاریخی برای استفاده کردن مردم به عنوان حمام به امضا رسید. ما و راه وشهرسازی به تعهدات خودمان عمل کردیم اما متاسفانه میراث فرهنگی اقدامی انجام نداد و حمام نیمه تمام ماند. امیدواریم سازمان میراث هم به تعهداتش عمل کند تا این حمام که مرمت آن اصولی پیش رفته مورد استفاده قرار بگیرد.

سرانه فضای سبز به گفته شهردار برای هر شهروند دستگردی یک متر بوده است که با استانداردها فاصله زیادی داشته است. با اضافه شدن باغ بانوان شهر دستگرد به محدوده شهر این سرانه افزایش پیدا کرده است. به گفته رحیمی باغ بانوان شهر دستگرد در سطح استانی مطرح و از اصفهان وسایر شهرها برای استفاده از باغ بانوان دستگرد مخاطب دارد. البته در خصوص افزایش سرانه فضای سبز پاتوق شهری و پارک‌های محلی هم در دستور کار بوده است. در سال گذشته سه پارک در اختیار مرد قرارگرفته و امسال هم پیش بینی میشود سه پارک دیگر به فضای سبز شهر دستگرد اضافه شود.
رحیمی در ادامه در خصوص حرکت شهرداری در مسیر هوشمند سازی هم گفت: شهر دستگرد یکی از شهرهای آزمایشی برای اجرای پلاک ها وکدپستی ها هوشمند بود. کد پستی ها مجهز به کیو آر کد هست و نرم افزاری هم در حال طراحی است تا باهمین کیو آر کد بتوانند به خدماتی بهتر دسترسی داشته باشند. افزایش دوربین های نظارتی وپلاک خوان در سطح شهر هم در سال گذشته افزایش داشته است.
رحیمی در خصوص حمل و نقل عمومی در شهر دستگرد گفت: شهر دستگرد در حال حاضر 6 دستگاه اتوبوس دارد و برای افزایش خدمات به مردم در سال گذشته با تامین مالی سه دستگاه اتوبوس خریداری کردیم اما متاسفانه هنوز اتوبوس ها تحویل داده نشده است.
راه اندازی بانک املاک شهرداری و مشخص شدن تمام املاک شهرداری و دیوار کشی آنها، همکاری با شرکت های دانش بنیان، خرید ماشین الات سنگین برای خدمات شهری از دیگر اقداماتی است که رحیمی به ان اشاره داشت.
به گفته شهردار یکی از مهمترین پروژهای شهرداری برای سال 1402 ساخت مجتمع چند منظوره برای شهر است که این پروژه در صورت محقق شدن بدهی دولت به مبلغ 17 میلیارد تومان به شهرداری محقق خواهد شد.

اجرای 95 درصد از مصوبات شورای شهر دستگرد
مولایی رئیس شورای شهر دستگرد هم در این نشست خبری با اشاره به اینکه شورای شهر دستگرد در سال گذشته 113 مصوبه داشته که 95 درصد آنها اجرایی شده است، گفت: اولویت‌های مشخصی ما در شورای ششم داشتیم که به شهردار برای اجرا اعلام شد.
او ادامه داد: یکی از اولویت‌های ما اجرای طرح تفصیلی شهر بود که سالها مغفول مانده بود. که خوشبختانه تصویب شد و منتطر ابلاغ هستیم . با ابلاغ طرح تفصیلی معوضات مردم در اجرای طرح میدان معلم و دو بانده کردن کمربند دستگرد که با آزاد سازی زمین های مردم اتفاق افتاد، قابل پرداخت خواهد شد. واحدهای تجاری که قرار بود در معوض زمین ها به عنوان تجاری به مردم پرداخت بشود با اجرای طرح تفصیلی وارد محدوده شهر خواهد شد و تعهدات شهرداری به مردم قابل پرداخت می شود.
اجرای پل صنایع غذایی و اجرای مسکن ملی و تسهیل در صدور پروانه های ساختمانی از دیگر اولویت‌های مطرح شده شورا است که مولایی به آن اشاره داشت.

مطالب پیشنهادی