14:17 1402/02/25

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان با حضور استاندار اصفهان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری و سایر اعضاء برگزار شد.
در این نشست گزارش «تورم و تولید» توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان به منظور روشن شدن موقعیت استان در کشور ارائه شد.
دکتر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این خصوص بیان کرد: موضوعات بسیاری در خصوص مسائل استان وجود دارد که غیرقابل تفکیک و اثرپذیر از تصمیمات ملی است.


وی با اشاره به اینکه این موارد چالش‌هایی را برای استان رقم زده است، افزود: در این خصوص ضروری است در مجلس شورای اسلامی تدابیری اتخاذ شود تا نگاه تمرکزگرا در کشور به حداقل خود برسد.
استاندار اصفهان گفت: بسیاری از تصمیمات ما در بخش‌های مختلف متأثر از تصمیمات ملی است و نمی‌توانیم در استان مدیریت همه جانبه‌ای داشته باشیم.
وی متذکر شد: از اوایل فروردین ماه سال جاری مقرر شد؛ معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان برنامه‌ریزی مشخصی را داشته باشد تا در خصوص رشد تولید و مهار تورم کار ویژه‌ای را در استان شروع کنیم.
وی افزود: در این راستا جلساتی نیز برگزار و گزارش قابل توجهی نیز آماده شده که خوب است به نشست ارائه شود تا در قالب «گروه کاری» یا ستاد «تحقق شعار سال» در این راستا قدم برداریم.

آمار واگذاری زمین و صدور مجوزها قابل قبول نیست

استاندار اصفهان در خصوص بررسی وضعیت جوازهای صنعتی صادر شده در استان نیز بیان کرد: سال ۱۳۸۹ گزارشی در شرکت شهرک‌های صنعتی از روند ۱۰ ساله صدور مجوز، واگذاری زمین و اخذ پروانه بهره‌برداری در سنوات مختلف آماده شده بود.
وی ادامه داد: آن گزارش حاکی از این بود که علیرغم مشوق‌هایی که در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ برای راه‌اندازی بنگاه‌های زودبازده انجام شده بود؛ آمار بهره‌برداری نسبت به آمار واگذاری زمین و صدور مجوزها قابل قبول نیست.
دکتر مرتضوی تصریح کرد: بایستی در روند صدور مجوز و در مراحل بعدی که شامل واگذاری و پشتیبانی می‌شود؛ نگاه متقن و کارشناسی شده‌ای داشته باشیم؛ از طرفی در تأمین زیرساخت‌ها به نحوی عمل کنیم که رغبت به حضور در شهرک‌های صنعتی افزایش یابد.
وی یادآور شد: دلیل شکل‌گیری شهرک‌های صنعتی برای مدیریت سرزمینی، ارائه خدمات مناسب و ساماندهی واحد‌های صنعتی بود؛ اگر از این رویکرد فاصله بگیریم بازگشت به عقب است و منجر به تحمیل عوارض بعدی می‌شود.
استاندار اصفهان گفت: در این خصوص کمیته‌ای با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، سازمان صمت استان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و شرکت شهرک های صنعتی استان تشکیل شود.
دکتر مرتضوی ادامه داد: در این کمیته‌ براساس گزارش ارائه شده در بخش‌های مختلف پیشنهادات ارائه، مورد بررسی، گفتگو قرار بگیرد و نتیجه در قالب بسته پیشنهادی در حوزه صدور مجوز، واگذاری زمین، مباحث تسهیلات و پشتیبانی‌های مرتبط به جلسه منعکس شود.
وی افزود: همچنین بسته پیشنهادی در خصوص وضعیت برخی شرکت‌های موجود در شهرک‌های صنعتی که پیشرفت قابل توجهی دارند یا در خصوص چالش زمین‌های راکد و کلیت حرکت این مسیر به نشست ارائه شود تا تدابیر لازم اتخاذ گردد.

مدیریت استان به دنبال کسب آمار واقعی در حوزه‌های مختلف بالاخص حوزه اشتغال است

استاندار اصفهان در خصوص سامانه رصد اشتغال نیز همه دستگاه‌های استان را بر صحت سنجی آمار، توصیه کرد و گفت: در این حوزه نخست اطلاعات به صورت موردی و متناوب در سامانه ثبت و صحت اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار بگیرد.
دکتر مرتضوی با تأکید بر دستیابی به آمار اشتغال حقیقیِ ایجاد شده در استان، عنوان کرد: مدیریت استان به دنبال کسب آمار واقعی در حوزه‌های مختلف بالاخص حوزه اشتغال است تا بتوانیم براساس واقعیت موجود در استان تصمیم‌گیری و طرح‌های مورد نیاز را اجرایی کنیم.
وی همچنین با تأکید بر مسائل حوزه آموزش در فعالیت‌های صنعتی و کسب و کار، گفت: در فرایند رشد تولید و مسائل مربوط به شهرک‌های صنعتی و صدور مجوزها، بایستی نیم نگاهی به تخصص، آموزش و مهارت‌های مورد نیاز داشته باشیم.
دکتر مرتضوی به نگاه آینده پژوهی در استان تأکید کرد و افزود: از ظرفیت اداره کل فنی و حرفه‌ای استفاده شود تا با بررسی مورد نظر متوجه شویم در چه مقاطعی می‌توانیم آموزش و مهارت محوری را به حوزه کسب و کار در شهرک‌های صنعتی اضافه کنیم.

مطالب پیشنهادی