12:24 1401/09/12

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، جلسه انتقال، بهسازی و نوسازی صنعت آجر و سفال استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان برگزار شد.
دکتر مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در حاشیه این نشست، به قدمت کارخانجات آجر و سفال اصفهان اشاره کرد و گفت: طی سالیان گذشته صنعت آجر و سفال بعنوان یکی از صنایع قدیمی و تاریخی محدوده اصفهان شناخته می شد.
وی ادامه داد: اما با گسترش شهرنشینی این کارخانجات در محدوده شهری قرار گرفتند و آنها بعنوان یکی از منشأهای آلودگی هوای اصفهان شناخته می‌شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: این جلسه به منظور بررسی موانع و مشکلات انتقال این کارخانجات به خارج از محدوده شهر اصفهان برگزار شد.
دکتر زینلیان افزود: در این خصوص سندی توسط سازمان مدیریت با همکاری اداره کل محیط زیست و سازمان صمت آماده شده که بندهای مختلف آن بررسی، مصوب و مقرر شد آسیب شناسی های لازم جهت شناسایی موانع و مشکلات انتقال این کارخانجات به خارج از محدوده شهری اصفهان برداشته شود.
وی یادآور شد: تسهیلات خوبی در این خصوص پیش بینی شده است از جمله اینکه زمین های متعلق به این صنایع در چارچوب ضوابط و طرحهای بالادستی تغییر کاربری یابند و ارزش افزوده مناسبی برای مالکان آنها بدست آید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان افزود: همچنین مقرر شد زمین های دولتی برای این انتقال مورد استفاده قرار بگیرد و زیرساخت های لازم فراهم شود تا بتوانیم به نحو مطلوبی این کارخانجات را منتقل کنیم.
دکتر زینلیان عنوان کرد: ۱۳ سال است که از مصوبه شورای برنامه ریزی برای خارج کردن این کارخانجات از محدوده شهر اصفهان می گذرد اما تاکنون این امر مهم زمین مانده است.
وی ادامه داد: طی مصوبات این نشست مقرر شد حداکثر تا یک ماه آینده گزارش مدوّنی از عارضه سنجی و موانع انتقال کارخانجات سفال و آجر اصفهان، آماده و مطرح شود تا بر اساس اطلاعات به دست آمده تصمیمات مناسبی اخذ و عملیاتی گردد.

 

تا دو سال آینده واحد‌های ریخته گری اصفهان به شهرک صنعتی منتقل می شوند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: با تسهیل گری های انجام شده و پیگیری دستگاه های مسئول تا کمتر از دو سال آینده همه واحدهای ریخته گری به شهرک صنعتی بزرگ اصفهان منتقل می شوند.
او در حاشیه کارگروه استانی تدوین طرح انتقال واحد‌های آلاینده، گفت: این کارگروه به صورت اختصاصی به بررسی صنایع ریخته گری به عنوان یکی از منشأهای اصلی کارگاه های مزاحم شهر اصفهان پرداخت.
وی ادامه داد: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در شهرک صنعتی بزرگ اصفهان برای انتقال واحد‌های ریخته گری ایجاد شده است از این رو مقرر شد این واحدهای آلاینده با زمانبندی مشخصی از شهر اصفهان خارج شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: باتوجه به زیرساختی که در شهرک صنعتی اصفهان فراهم شده است از ۲۰۰ واحد موجود ۴۴ واحد ریخته گری به این شهرک منتقل شده اند و مصمم هستیم مابقی واحدها با پیگیری مستمر به صورت ماهیانه انتقال یابند و گزارش های مرتبط به استانداری ارسال شود.


دکتر زینلیان افزود: شهرداری اصفهان برای محدوده شهری و اداره کل محیط زیست استان برای خارج از محدوده متولی این انتقال هستند که بایستی به صورت جامع نظارت و به استانداری گزارش دهند.
وی تصریح کرد: انتظار می رود با تسهیل گری های انجام شده و پیگیری دستگاه های مسئول تا کمتر از دو سال آینده همه این واحدها از شهر خارج شوند.

مطالب پیشنهادی