در محل سابق نمایشگاه های بین المللی اصفهان چه می گذرد؟ تزریق واکسن کووید 19 برای همه

حدود ساعت 12ظهر به نمایشگاه پل شهرستان مراجعه کردم، اما برخلاف همیشه این بار در نمایشگاه سابق بین المللی اصفهان خبری از عرضه محصولات تجاری فرهنگی یا هر نوع عرضه نمایشگاهی نبود بلکه حضور صدها نفر برای تزریق واکسن کرونا به چشم می‌خورد. کسانی که با میانگین سنیشان 70 ،60 و 50 سال به بالا بود. البته گروه های خاص و ارگان های مورد نظر همانند دانشجویان یا کارمندان ادارات بر اساس پیامک ها و طبقه بندی وزارت بهداشت مراجعه کرده بودند. 

چیزی که در ابتدا و قبل از ورود، انتظار آن را می کشیدم ازدحام و بی نظمی بود که قاعدتا باید می دیدم زیرا، درنمایشگاه های بین الملی اصفهان به علت شلوغی همیشه دچار سردر گمی و خستگی مفرط می شدم. اما اینبار نه تنها خبری از آن منطق بی نظمی نبود بلکه به طرز شگفت آوری به غایت با نظم و هماهنگی خاص مدیریت می‌شد.

 

 

*جانی تازه در محل نمایشگاه های سابق بین الملی اصفهان

در قسمت ورودی نمایشگاه (سالن شماره 1 )کسانی که با فراخوان مراجعه کرده بودند هر کدام در صف هایی با قاعده و ترتیب، منتظر رسیدن نوبت خود ایستاده بودند.

مراجعین بعد از نام نویسی بر روی صندلی های انتظار می نشستند تابه وقت رسیدن نوبت و ترتیب اعلام اسامی، به سالن شماره 2 برای تکمیل واکسیناسیون وارد شوند. ما هم با هماهنگی مدیر مربوطه به بخش اصلی (سالن شماره 2)محل استقرار(ایستگاه های شماره 1 تا 24 )همراه ثبت شدگان مرحله اول، وارد شدیم.

 

 

مراجعه کنندگان چه می گویند

از خانمی حدودا 45 ساله پرسیدم میزان حضورش در محل واکسیناسیون چقدر طول کشیده که گفت حدود بیست دقیقه برای فرزندم(جزو دسته بیماران خاص) معطل شدم که زمانی قابل قبول برای این جمعیت مراجعه کننده به محل مورد نظر برای واکسیناسیون است.

 

 

 

از خانم دیگری در قسمت استراحت که برای سالمندان بعد از تزریق واکسن در نظر گرفته شده بود، مدت زمان را پرسیدم و با پاسخ حاکی از رضایت مندی آن زن سالخورده مواجهه شدم و به همین ترتیب با کسان دیگری بعد از تزریق گفت و گو کردم، هر یک از آنان زمان کوتاه و تکریمشان از سوی پرسنل مربوطه را تایید کردند و حال عمومیشان رضایت بخش بود. 

 

 

 

کمی آنطرف تر مقابل اتاقک های ایستگاه های واکسیناسیون موارد راهنمایی و آموزش‌های لازم به صورت جامعی نصب شده بود که هر مراجعه کننده ای را به صورت کامل بدون پرسشی اضافه راهنمایی می کرد. 

دوباره به قسمت مرکزی سالن برگشتم و در بخش اصلی نمایشگاه با سعیده پورعابدی کارشناس ارشد آموزش سلامت مستقر درمحل واکسیناسیون صحبت کردم، که در مورد فعالیت پرسنل توضیحاتی ارایه داد.

 وی به این موضوع اشاره کرد که کادر درمان با دو شیفت در هر لاین ازساعت 8 صبح تا ساعت 13:30 و شیفت بعدی با در نظر گرفتن مراجعه کننده تا ساعت 10 شب مشغول به ارایه خدمات هستند.

 

پور عابدی ؛ در پاسخ به این سوال که ساعات اتمام کار چگونه برنامه ریزی شده است می‌گوید: تنظیم پایان ساعت کار کادر درمان در این جا بستگی به مراجعه کننده دارد به طور متوسط 70 تا 80 نفر از ساعت 8:30 صبح شروع به کار می کنند و بعضا با توجه به تعداد مراجعه کنندگان تا ساعت 10 شب مشغول به خدمت رسانی هستند. 

 

کارشناس ارشد آموزش سلامت در بخش دیگری از توضیحات خود می گوید: کادر مشغول به کار در بخش های مختلف شامل یک واکسیناتور، پزشک است. در قسمتی به نام ثبت واکسن با درج کد ملی مراجعه کنندگان، تمام مشخصات لازم از جمله سابقه بیماری و یا سابقه ابتلا به کووید 19 وحتی نوع حساسیت ها به دارو یا موارد مشابه ثبت شده است. و در نهایت واکسیناسیون صورت می گیرد.

پور عابدی ادامه می دهد که؛ در مرحله بعد کادر ثبت کننده موظف است شماره سریال واکسنی که به مراجعه کننده زده می شود را در این سامانه ثبت کند، تا مشخص باشد به هر فرد چه واکسنی تزریق شده و در چه تاریخ و ساعتی بوده است. این موضوع کمک می کند تا در همه ایران قابل شناسایی باشد.

افراد حاضر در این 24 لاین 48نفر هستند دربخش خدمات، پشتیبانی، ناظرتامین کننده واکسن، پزشکان، و تعداد کل فعالین این نیروها د ر هر شیفت بین 70 تا 80 نفر است که خدمات ارائه می کنند.

 

جغرافیای مراکز واکسیناسیون در استان اصفهان

حمید ترک زاده رییس مرکز شماره یک اصفهان در مورد روند کار واکسینایون در مرکز بهداشت شماره یک توضیحاتی ارایه می‌دهد ومی گوید: مرکز بهداشت شماره یک اصفهان از نظر پهنای جغرافیایی وسعت بسیاری دارد و تقریبا چیزی حدود یک چهارم جمعیت استان را پوشش می‌دهد که بالغ بر یکی میلیون جمعیت اصفهان را در برمی‌گیرد. منطقه تحت پوشش ما از شرق چهار باغ شروع می شود تا 30 کیلومتری نایین در این محدوده هم تعدادی بخش وجود دارد مثل؛ «بخش مرکزی، بخش کوهپایه، بخش جلگه، قجاورستان، کوهپایه، سجزی، ورزنه، اژیه » جزء شهرهای زیر بیست هزار نفر تحت پوشش مرکز بهداشت شماره یک اصفهان است. تقریبا نصف شهر اصفهان در این مناطق مراکز خدمات جامع سلامت داریم. پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت، مرکز خدمات سلامت جامعه روستایی مراکز شبانه روزی، در مناطق نام برده شده ارائه خدمت می کنند.

 

 

شروع روند واکسیناسیون چگونه بود؟

با شروع بیماری کرونا و وضعیتی که در کل جهان به وجود آمده و کشور ایران، استان و شهر ماهم در این همه گیری گرفتار است.  

 با گذشت زمان واکسن هم آمد که با ورود آن، ابتدا در مراکز خدمات جامع سلامت اقدام به واکسیناسیون نمودیم به خصوص در مراکز بزرگی به اسم نواب و ابن سینا که مراکز بسیار شناخته شده ای در شهر اصفهان هست.

  طبق دستور العملی که از وزارتخانه اعلام شده بود در گام نخست، پرسنل بیمارستان ها و گروه های درمانی واکسینه شدند. و به این ترتیب کادر درمان تکمیل شد.

 

رییس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در ادامه توضیح می دهد که؛ بعد از آن به ترتیب وزارتخانه گروه های دیگری را برای واکسیناسیون اعلام کرد؛ از جمله بیماران خاص، کسانی که سرطان، هموفیلی، تالاسمی و پیوند اعضا و ام اس داشتند یا دیالیز می شدند. ترک زاده تاکید می کند که خیلی از این گروه ها واکسیناسیون نوبت اول خود را دریافت کرده اند و نهایتا با فراخوان سراسری از طریق پیامک واکسیناسیون، با مراجعه گروه های سنی 80 سال به بالا به مراکز جامع خدمات سلامت واکسیناسیون ان ها انجام گرفت.

وی ادامه می دهد؛ این روش به صورت گسترده در سطح شهر انجام می شد اما در مراکزی این واکسیناسون صورت می گرفت که سایر واکسیناسیون ها مثل فلج اطفال هم در همان مکان ها صورت می گرفت بنابر این نتیجه گیری بر آن شد تا واکسیناسیون کووید 19 را از مراکز خدمات جامع سلامت جدا و به صورت مراکز تجمیعی شکل بگیرد.

 

 

تولد دوباره نمایشگاه بین المللی سابق در اصفهان

 

  ترک زاده می گوید؛ در منطقه تحت پوشش ما پل شهرستان، محل سابق نمایشگاه‌ها تخلیه و به محل جدید منتقل شده بود. فضایی که غبار مرگ روی آن نشسته بود اما با مجوزی که ما گرفتیم و با همکاری مدیریت نمایشگاه های بین المللی، سریعا فعالیت های لازم مثل بحث نظافت انجام شد.

در مرحله بعدی فضایی برای ایستگاه ها در نظر گرفته شد واین فضا یی که در حال حاضر برای واکسیناسیون آماده شده است در ابتدا به نظر می رسد طی چندین هفته طول کشیده تا اماده شود ولی واقعیت امر این بود که خدمات درمان 48 ساعته این فضا را آماده کرد.

 

رییس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان، ادامه دمی دهد که؛ بنرها برای چاپ و ایستگاه ها نصب و آماده برای خدمات رسانی واکسیناسیون کووید 19 شد. در چندروزاول مشکلاتی نمودار شد اما با همکاری های مدیریت نمایشگاه بین المللی این موانع بر طرف شد و توانستیم این مکان را به عنوان یک برند، برای ارایه خدمات واکسیناسیون آماده کنیم . ما به دنبال آن بودیم که دسترسی را برای مردم فراهم کنیم . و این امر به نحو شایسته ای محقق شد.

 

مرکز واکسیناسیون شماره دو مصلی زیبنبیه

ترک زاده به ایستگاه شماره دو واکسیناسیون در مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان اشاره می‌کند و می گوید؛ ما مرکز دیگری را هم درمصلی زینیبه راه اندازی کردیم و در آنجا هم مدیریت آستان با ما همکاری های لازم را فراهم کرد و در این مکان هم فضای تجمیعی ایجاد نمودیم و 10 ( ایستگاه) در آنجا راه اندازی شده است که خدمات واکسیناسیون کووید 19 را به مراجعین ارائه می کند.

 و با توجه به گروه‌های سنی و گروه‌های خاص همانند پاکبانان که در اولویت قرار داشتند با شهر داری‌هایی که تحت پوشش بودند هماهنگی ایجاد و واکسیناسیون این گروه هم انجام گرفت.

 

ترک زاده به این موضوع تاکید می کند که ؛ واکسیناسیون جاماندگان از گروه های اعلام شده قبل به اصطلاح (لکه گیری) و واکسینه می شوند تا گروه های مورد نظرقبلی تکمیل شود. زیرا هدف ما این است که هیچ کدام از این گرو های سنی بدون واکسن باقی نمانند.

 گروه های سنی هم به نوبت 5 سال پایین تر می آیند مثلا گروه بعدی بعد ار 80 ساله ها 75 سال به بعد خواهد بود و در حال انجام واکسیناسیون هستند 75 ساله ها هم اعلام شده و 65 ساله ها به بالا هم اعلام خواهد شد.

 

اکثر کسانی هم که در بیمار ستان بستری می شوند و مشکلاتی برای نظام سلامت ایجاد می‌کنند همین گروه های سنی هستند زیرا به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن در اثر بیماری به شدت دچار مشکل و ظرفیت تخت های بیمارستان هم اشغال می شود و متاسفانه بعضی بیماران هم دیر مراجعه می کنند و به سرعت باید وارد آی سی یو شوند و این گروه میزان مرگ و میر بالایی هم دارند. نهایتا همه اقدامات، انجام شده است تا بتوانیم تعداد بیماران را کاهش بدهیم و این موضوع، از مراکز منتخب شروع شد و حالا به خدمات واکسیناسیون رسیده است و همه موارد گفته شده؛ فعالیت ها ی آموزشی هم در دستور کار قرار دارد که به صورت مجازی در غالب وبینار اطلاع رسانی برای همه صورت می گیرد .

 

 

ترک زاده به اقدامات دیگر مرکز بهداشت اشاره می کند و می گوید؛ یکی دیگراز اقدامات خوب ما، تحت پوشش قرار دادن مناطق روستایی و شهر های زیر 20 هزار نفراست که پا به پای شهر اصفهان، واکسیناسیون آنها را پیش برده ایم. ما در روستاها و شهر های زیر بیست هزار نفر جلوتر از اصفهان هستیم به دلیل اینکه محیط ها کوچکتر است و افراد به فراخوان ها توجه بیشتری نشان می دهند وهمکاری بهتری دارند.

 

 

چالش های واکسیناسیون در مراکز منتخب 

 

رییس مرکز بهداشت شماره یک اصفهان در مورد چالش های واکسیناسیون می گوید؛ در شهر اصفهان اما یکی از معضلاتی که ما با آن مواجه هستیم گروه های خاصی هستند که به پزشکان متخصص مراجعه می کنند و بیماری هایی نظیر؛ فشار خون، دیابت و بیماران قلبی و... دارند وپزشک مربوطه بدون در نظر گرفتن ابلاغیه ها واکسن کووید 19 تجویز 

و در نهایت این بیماران به ما مراجعه می کنند و متاسفانه این دسته جزو گرو ه های برنامه ریزی شده وزارت بهداشت و نوبت فعلی واکسیناسیون قرار نگرفته اند. 

 

ترک زاده با ابراز نگرانی در رابطه با این موضوع ادامه می دهد که؛ این روند باعث نگرانی و مشکلاتی برای خود بیماران می شود. هم در روند واکسیناسیون اختلال ایجاد می کند. چرا که باید به آنها توضیحاتی داده شود و عموما تعداد این افراد زیاد است و مقدار زیادی از بار کاری ما صرف توجیه آنها می شود.

در خواستی که ما داریم این است که پزشکان در ارجاع این بیماران دقت بیشتری را لحاظ کنند و انتظاراین است که دستور العمل ها برای این پزشکان ارسال و در جریان روال کار ما قرار بگیرند تا بدانند؛ چه گروه های سنی، چه بیماری هایی و با چه شرایطی به مراکز ما ارجاع داده شوند، تا باعث سردر گمی و ناراحتی مردم نشوند. 

این گروه ها منتظر بمانند تا براساس استاندارد ها و پروتکل ها به وقت اعلام شده مراجعه کنند.

 

زمان بندی واکسیناسیون 

 

دوز اول واکسن زمانی که تزریق می شود، در اکثر واکسن ها، دوز بعدی حدود یکماه بعد زده می شود. فقط در بین واکسن ها آسترازنکا با زمان بندی متفاوت دوز بعدی اش در دوازده هفته بعد تزریق می شود. معمولا دو هفته بعد از تزریق تاثیرات واکسن بر تقویت سیستم ایمنی بدن شروع شده به طوری که دوز دوم بعد از دو هفته دیگربا سیستم ایمنی بدن کاملا اشنا می شود و بدن برای مقابله با ویروس آمادگی لازم را پیدا می کند. 

 

مراجعه کنندگانی که بیماری خاص دارند با چه نوع سیکلی واکسینه می شوند؟ 

یکسری از گرو ه ها هستند که طبق دستور العمل وزارتخانه به سمت ما هدایت می شوند.

هر کدام از این گروه ها موسسه ای دارند، به طور مثال بیماران ام اس یا بیماران سرطانی ، علاوه بر اینکه شیمی درمانی فعال دارند با در دست داشتن جواب پاتولوژی و معرفی نامه پزشک اکولوژیست، با تایید چند مرجع با طی کردن سیکل گفته شده، واکسن خود را دریافت می کنند. اما بعضی بیماران که صرفا با یک نامه پزشک مراجعه می کنند جزو پروتوکل های ما قرار ندارند، مثلا بیماران قلبی یا دیابتی اما ممکن است در مراحل بعدی جزو پروتکل ها قرار بگیرند.

 

 

چند در صد افراد اگر واکسینه بشوند به یک مصونیت نسبی می رسیم؟

 

حمید ترک زاده در ادامه می گوید؛ اینکه واقعا واکسن چه اندازه می تواند مصونیت ایجاد کند بسته به آزمایش ها و شواهدی دارد که در آینده به دست خواهیم آورد ولی به طور طبیعی هر چه میزان بیماری و گردش ویروس در جامعه کاهش پیدا کند واز فشار و بار بیماری های تنفسی روی مراکز منتخب درمان و تعداد مراجعه به بیمارستان ها در زمان واکسیناسیون کمتر شود، نشان دهنده تاثیرواکسن ومصونیت نسبی است.

 

باید بین 9 تا 10 میلیون دوز واکسن باید در استان تزریق شود

 

با شرایط بسیار دشواری، از پیک چهارم عبور کردیم اما در حال حاضر،با عبور از این مشکلات، علاوه بر اینکه مراکز منتخب بیماران تنفسی را پذیرش می کنند، تست پی سی آر برای تشخیص بیماری و مراحل مختلف درمان صورت می گیرد.

به هر حال واکسیناسیون با قوت خود ادامه دارد و البته این ظرفیت، باید بالاتر رود تا بتوان جمعیت استان را به طور کامل پوشش داد. آمارپیش بینی شده حدود 9 الی 10 میلیون دوز برای تزریق واکسن است. زیراهرفرد، دو دوز واکسن دریافت می کند که در نوع خود رقم بسیار بالایی است.  

 

نمایشگاه بین المللی سابق از خواب بیدار شد

دکتر حمید ترک زاده رییس مرکز بهداشت شماره 1 اصفهان می گوید؛ ما آنچه در توانمان بوده، انجام داده ایم و مواردی نظیر تهیه صندلی و تهیه دستگاه نوبت دهی را نیز با مساعدت و کمک سایر ارگان ها مستقر می کنیم .

الیته این نکته را باید بگویم که مدیرعامل شرکت نمایشگاه ها ی بین المللی کلیه تجهیزاتی نمایشگاه را دوباره به منظور برنامه واکسیناسیون به محل سابق نمایشگاه بازگرداند.

 ترک زاده از تیتر یک رسانه یاد می کند که نوشته بود« نمایشگاه بین المللی سابق از خواب بیدار شد» مدت ها بود این محل بدون استفاده مانده بود و وقتی بحث واکسیناسیون کرونا پیش آمد دست اندر کاران نمایشگاه های بین الملی پیش قدم شدند و شهرداری هم برای تلطیف محل که شامل گل آرایی برای مراجعین و کادر درمان بود همکاری های لازم را صورت داد.

 

 

انواع واکسن هایی که تزریق می شود

 

واکسن هایی که از ابتدا وارد کشور شد شامل اسپوتنیک روسی، مهارات هند و سینوفارم چین و استارازنکا ساخت کره و ساخت سوئد و واکسن های ایرانی هم که ساخته شده و در حال کار آزمایی بالینی است و بعد ازاتمام کار آزمایی با راه اندازی خط تولید واکسن داخلی، دیگر هیچ واکسنی از خارج وارد نخواهد شد و با همین تولیدات داخلی، واکسیناسیون را پر قدرت ادامه خواهیم داد.

 

سهم مرکز بهداشت شماره یک در واکسیناسیون استان اصفهان چقدر است ؟

دکتر وحید ترک زاده می گوید: اگر آمار یک میلیون 900 هزار نفر تا پایان آبان فقط مختص به اصفهان باشد سهم واکسیناسیون مرکز بهداشت شماره یک، پنجاه درصد خواهد بود 

 

ترک زاده در بخش دیگری از گفت و گوی خود با روزنامه عصر اصفهان می گوید؛ روزانه آمار مراجعان متغییر است. اما به طور متوسط بین2500 تا 3500 نفر مراجعه کننده داریم. البته ما توان این را داریم که ظرفیت محل واکسیناسیون را بالاتر ببریم.

 اگر هرم سنی پایین تر بیاید تعداد مراجعه کنندگان افزایش خواهد یافت. این گروه جمعیتی معمولا بیماری زمینه ای کمتری دارند و مدیریت آن ها راحت‌تر است و واکسیناسیون به سهولت انجام خواهد شد و میزان تزریق واکسن هم افزایش خواهد یافت.  

 

چه کمکی از دیگران برای کادر درمان مرکز بهداشت بر می آید

در بحث واکسیناسیون، هزینه های محسوس و نامحسوس و نیاز هایی وجود دارد، 

به دلیل اینکه واکسیناسیون یک کار ملی است و صرفا متعلق به وزارت بهداشت نیست و همه دستگاه ها باید به ما کمک کنند. یکی از این نیاز های مهم و اساسی، دستگاه های نوبت دهی است و با توجه به وضعیت کووید 19 با در اختیار داشتن این امکان می توانیم، مدیریت بهتری در ارایه خدمات، داشته باشیم. 

حر ف آخر

اول از همه کسانی که به نوبت دریافت واکسن رسیده اند درخواست می کنیم، حتما طبق دستورات و پروتکل های ابلاغی مراجعه کنند و در خارج از آن نوبت ها مراجعه نکنند و باعث ازدحام نشوند. البته ما نیاز هایی داریم که پیش تر گفته شد واین نیاز ها شامل پشتیبانی است که ان شاالله سایر دستگاه ها با کمک و مساعدت ما را در بحث واکسیناسیون یاری کنند. و نکته مهم این است که؛ به حواشی در مورد واکسن ها دامن زده نشود واز ایجاد استرس بین مردم جلوگیری کنند . خواهش می کنیم در نهایت؛ کلیه اطلاعات خود را از پایگاه‌ها، مراکز خدمات جامع سلامت، (سامانه 190 و 3113) در یافت کنند تا برنامه ملی واکسیناسیون با موفقیت انجام پذیرد./نرگس رضایی

 

 

 

مطالب پیشنهادی