11:31 1401/04/07

به گزارش مفتاح ، دانشگاه اصفهان در هفته مبارزه با مواد مخدر با حضور اساتید و هیئت علمی دانشگاه نشست تخصصی علمی، آموزشی، خبری برگزار کرد و به جوانب مختلف مصرف دخانیات و اثرات منفی مصرف دخانیات و گرایش قشر نوجوان و زنان به دخانیات و مواد مخدر در جامعه پرداخت. دکتر خیرآبادی متخصص روانشناسی در این نشست با اشاره به تاثیرات مخرب سوء مصرف مواد مخدر در جامعه گفت: در تمام دنیا اثبات شده است اگر سن تجربه اولیه مواد پایین باشد، احتمال معتاد شدن افراد بیشتر است. هرچه سن تجربه اول کمتر باشد احتمال افزایش اعتیاد در نوجوانان بسیار بیشتر است.

ممنوعیت فروش به افراد زیر 18 سال بسیار مهم است

او در ادامه با اشاره به ممنوع بودن فروش سیگار به افرادزیر 18 سال گفت: در بسیاری از کشورها این قانون وجود دارد و به سختی اجرا می شود.  احتمال گرایش به مواد مخدر یکی از دلایل ممنوع بودن فروش دخانیات به افراد زیر 18 سال است. اگر افراد در  سن پایین از دخانیات  والکل استفاده کنند مستعد معتاد شدن به مواد مخدر خواهند شد.

او با تاکید بر اینکه  سن نوجوان بسیار سن مهمی است و آگاهی رساندن و اطلاع دادن برای پیشگیری از مصرف الکل، قلیان و سیگار به این سن بسیار مهم است گفت: این آموزش ها برای انسان بسیار مهم است، اما متاسفانه امروز خانواده ها در مهمانی ها به راحتی در کنار نوجوانان  الکل مصرف میکنند وقلیلن می کشند وحتی نسبت به کشیدن قلیان توسط نوجوانان بازخوردی ندارند.  همین مساله یکی از دلایل گرایش نوجوانان به مواد مخدر و سیگار است.

این متخصص روانپزشکی با تاکید بر اینکه ارتباط بین نوجوانان با پدر و مادر باید مشخص و سالم باشد، گفت: الگوی ارتباطی  کودک و نوجوان و پدر و مادر باید به گونه‌ای باشد که پدر و مادر حق اعلام باید و نبایدها را داشته باشند و در فرهنگ خانواده باید ها و نباید ها باید حضور داشته باشد. در مسائل تربیتی بایدها و نبایدها باید مشخص باشد و باید رفتار نوجوان مدیریت شود و ارتباط با گروه همسالان مشخص و سالم باشد.

 

دکتر روزبهانی هیات علمی دانشگاه اصفهان و متخصص پزشکی اجتماعی در این نشست با اشاره به اینکه عامل متقنی از مصرف کنندگان دخانیات و مواد مخدر در کشور وجود ندارد چون  روش‌های مشخصی  برای آمارگیری وجود ندارد، گفت: متاسفانه مصرف قلیان در جامعه  افزایش پیدا کرده و ۱۲ تا ۱۵ درصد ایرانی ها سیگار می کشند و میتوان گفت ۱۲ میلیون ایرانی درگیر سیگار کشیدن هستند، که اگر روزانه یک پاکت مصرف کنند عدد و رقم سرسام‌آوری خواهد شد.

 

تا سال 2030 آمار زنان ومردان سیگاری برابر  خواهد شد

 وی ادامه داد: در سال ۲۰۳۰ طبق مطالعات آمار زنان و مردان سیگاری برابر خواهد شد و افزایش سیگار در بین زنان به راحتی قابل مشاهده است. امروزه به راحتی خانم ها سیگار میکشند و آمار افزایش داشته است که این تغییرات فرهنگی ناشی از جهانی شدن، استقلال، نگاه به  برابری و مساوات بین زنان و مردان از لحاظ اجتماعی است که باعث بروز چنین رفتار هایی میشود.

 روزبهانی با اشاره به اینکه سن گرایش به خانیات ومواد مخدر  پایین آمده و جنسیت تغییر کرده است گفت : این آمار مربوط به ایران تنها نیست و در کل جهان این آمار تغییر کرده، حدود ۶ درصد دانش آموزان و ۱۵ درصد دانشجویان سیگار می کشند و این نکته اهمیت دارد که ۶ درصد دانش آموزان در رده متوسطه نزدیک به ۱۵ درصد دانش آموزان متوسطه اول و دوم میشود.

آموزش حلقه مفقوده است

او با اشاره به اینکه در حوزه پیشگیری از مصرف دخانیات معضل وجود دارد و آموزش‌های کاربردی وجود ندارد، گفت: اصلی‌ترین مسئله آموزش است و این یک حلقه مفقوده است. صدا و سیما و رسانه ملی در مورد همه حوزه ها آموزش های مختلفی و تبلیغات دارند اما در حوزه مبارزه با مواد مخدر و مصرف دخانیات آموزشی وجود ندارد و بنایی منسجمی نیست. حتی ما تلاش کردیم تا آموزشی برای صدا و سیما در نظر بگیریم به دلیل مسائل مالی نتوانستیم برنامه خوبی  را با صدا و سیما پیش ببریم.

این استاد دانشگاه  با تاکید بر اینکه در مدارس و دانشگاه‌ها نیز آموزشی موثری وجود ندارد گفت: در حوزه های آموزشی و مراکز آموزشی نیز نتوانستیم فعال عمل کنیم. باید تلاش کنیم خانواده ها را آموزش دهیم و آگاهی آنها نسبت به مصرف دخانیات و عوارض آن را بالا ببریم. آنها باید به دانش آموزان و نوجوانان یاد بدهند تا نه بگویند. تا زمانی که مواد مخدر در جامعه وجود دارد و افراد آموزش ندیده اند، احتمال کشیده شدن به سیگار و مواد مخدر وجود دارد.  افراد باید قدرت نه گفتن داشته باشند مواد موجود در سیگار و مواد مخدر باعث لذت کاذبی می شود که افراد را به مصرف مکرر تشویق می کند و این موضوع باعث ادامه دادن مصرف دخانیات و سیگار در در نوجوانان و خانواده ها می شود.

 

خانواده ها باید به نوجوانان آموزش دهند

او با تاکید بر اینکه خانواده ها باید گام اول آگاهی در این خصوص را یاد بگیرند و به فرزندان یاد بدهند گفت:  متاسفانه میبینیم در دکه روزنامه فروشی سیگار  و  رول به راحتی فروخته می‌شود و در اختیار نوجوانان هم قرار می گیرد و قانون منع فروش سیگار به نوجوانان به  خوبی اجرا نمیشود.

روزبهانی با گلایه از روند برخورد با توزیع ارزان سیگار و فروش آن به افراد زیر ۱۸ سال گفت: در سال ۱۴۰۰ تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی نامه ای به نمایندگان نوشتند تا طرح اعمال مالیات بر واردات دخانیات و تنباکو را اعمال کنند، اما متاسفانه این طرح مصوب نشد. افزایش تنها  ۱۰ درصدی مالیات کافی نیست و باید این مالیات به ۷۰ درصد برسد.

مطالب پیشنهادی