12:10 1402/02/29

به گزارش مفتاح، فرهاد کاوه آهنگران در گفت‌وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیشترین موارد غرق‌ شدگی با گرم شدن هوا آغاز میشود ، اظهار کرد: با گرم شدن هوا به دلیل افزایش تمایل افراد به شنا در دریا و رودخانه همواره شمار تلفات غرق شدگی نسبت به دیگر فصل‌های سال بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین آمار غرق ‌شدگی در رودخانه‌ها است، افزود: این در حالی است که آمار غرق‌ شدگی در دریا در رتبه بعدی از رودخانه‌ها قرار می گیرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان ضمن هشدار به شهروندان در خصوص افزایش میزان سفر به ویژه به مناطق شمالی کشور، اظهار کرد: افراد باید تنها از طرح‌های سالم سازی و تحت مراقبت برای شنا کردن استفاده و به رعایت نکات ایمنی توجه کافی داشته باشند.

 

کاوه آهنگران با اشاره به اینکه بر اساس آمارها شمار زیادی از موارد غرق‌ شدگی در رودخانه‌ها و آب‌های کم عمق اتفاق می افتد، گفت: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است زیرا شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد در حالی که ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق شدگی را افزایش می دهد.

وی افزود: برای جلوگیری از شوک دمایی بررسی دمای آب نیز ضروری است.

کاوه آهنگران با بیان اینکه آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا محسوب می شود، ادامه داد: افراد هرگز نباید پس از مصرف دارویی های خواب آور و یا در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا کنند و باید از شوخی های خطرناک به هنگام شنا خودداری کنند.

 

رئیس اداره ارتباطات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان گفت: شهروندان نباید توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر بگیرند زیرا آمارها نشان می دهد یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند.

وی با بیان اینکه بیشترین غرق شدگی در رودخانه های کشور اتفاق افتاده است. افزود: بسیاری از رودخانه ها مانند زاینده رود با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به طوری که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می کنم شهروندان بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنند.

وی ادامه داد: شهروندان در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستند، اول با اتش نشانی تماس بگیرند و در مرحله بعدی فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنند، برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرند و پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس برقرار نمایند.

کاوه آهنگران در پایان از شهروندان عزیز خواست بیش از پیش مراقب کودکان و نوجوانان باشند زیرا که معمولاً در حوادث پای این عزیزان در میان است و سهل انگاری بزرگترها و عدم آگاهی کودکان از خطرات احتمالی پیرامون خود حادثه ساز بوده است.

سازمان آتش نشانی اصفهان هم با استقرار ناجایان غریق و غواصان خود در مناطق پر ازدحام مخصوصا پل خواجو ، سی و سه پل و منطقه ناژوان و اعلام هشدار به افراد در خدمت شهروندان عزیز است.

 

مطالب پیشنهادی