11:41 1401/04/07

 به گزارش مفتاح، فرید حسامی کارشناس بهداشت بهداشت هوا و کنترل دخانیات مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در نشست علمی ، آموزشی در خصوص مصرف مواد مخدر با گلایه از اینکه بودجه ای برای پیشگیری در نظر گرفته نمی‌شود گفت:درآمد ناشی از فروش خودروهای توقیفی و قاچاق مواد مخدر رقم قابل ملاحظه ای  است اما هیچ قسمتی از این درآمدها برای پیشگیری در نظر گرفته نمی شود. در کشور ما قیمت سیگار کمترین قیمت ها در جهان دارد و اگر افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات را برای سیگار اعمال  میکردیم مصرف آن خود به خود ۵۰ درصد کاهش پیدا می کرد.

موافقت نکردن نمایندگان با افزایش قیمت سیگار

او با اشاره به تهیه ارزان وراحت سیگار در جامعه گفت:  امروز به راحتی با ۲۰ هزار تومان می توان سیگار خرید و نوجوانان زیر ۱۸ سال به راحتی می تواند با این رقم از مغازه ها و دکه ها سیگار تهیه کنند. طرح افزایش قیمت دخانیات و مالیات بر دخانیات سال گذشته با احتمال افزایش قاچاق توسط نمایندگان رای نیاورد. اما تمام مواد غذایی گران شد به بهانه ای که قاچاق نشود، اما سیگار گران نمی شود برای اینکه  قاچاق نشود.  و این تعارض منافع و دوگانگی ها باعث مشکلات امروز ما در جامعه است.

در حوزه مبارزه با قلیان در مراکز توزیع قلیان و رستوران ها وتلاش وزارت بهداشت برای تعطیلی قلیان خانه ها گفت:  وزارت بهداشت برای مبارزه با مصرف قلیان و ممنوعیت مصرف قلیان در اماکن عمومی را به صورت جدی نبال کرد، اما بحث اشتغال، اقتصاد و تعارض منافع در مقابل  سلامت باعث شد که این امتیاز لغو شود.

او با اشاره به تهیه تنباکوی نامرغوب وسرطان زا بودن بسیاری از این تنباکوها گفت:  این مواد ممکن است در گاوداری ها تهیه و با اسانس خوشبو بشود.  این ماده بسیار مضر است و مواد نامرغوب و بسیار مواد سمی دارند و تا زمانی که ترکیبات معطر دارند مواد مضر و خطرناک آن دیده نمی شود.

مصرف دخانیات در زنان 70 درصد رشد کرده است

حسامی با اشاره به اینکه  متاسفانه امروز مصرف قلیان و دخانیات در خانم ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده گفت: مصرف دخانیات در خانم ها  بسیار خطرناک است. خطرات مصرف یک نخ سیگار در خانم ها برابر سه نخ است.  با توجه به اینکه مجازات سنگین برای مصرف دخانیات در اماکن عمومی در نظر گرفته شده اما هیچ وقت قانون اجرا نشده است و این اجرا نشدن قانون باعث افزایش مصرف سیگار و دخانیات شده است.

اجرای طرح شهر وروستای بدون دخانیات در اصفهان

 وی در خصوص طرح ممنوعیت مصرف در اماکن عمومی و تبلیغات از اجرای طرح پایلوتی در نجف آباد و حسین آباد و روستای آن به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات عنوان کرد و افزود: هدف از این طرح ارائه یک شهر بدون دخانیات بود. این طرح  پنج ساله و با هدف کاهش ۳۰ درصدی مصرف دخانیات اجرا خواهد شد. این طرح ۷ برنامه دارد که چند برنامه آن در حال انجام است.  کاهش مصرف دخانیات، حفاظت از مردم، ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی، ارائه خدمات ترک دخانیات به صورت رایگان در مراکز جامع سلامت، پیگیری افزایش مالیات بر دخانیات، سازمان دهی مراکز فروش دخانیات و ممنوعیت فروش نخی به افراد زیر ۱۸ سال و  ارائه برنامه های آموزشی  وپیشگیری از جمله برنامه های اجرای این طرح هستند.

 او با اشاره به اینکه قراربود در راستای اجرای این طرح  فروش و استعمال دخانیات ضابطه‌مند شود گفت: یکی از اهداف این طرح تشویق  مصرف کنندگان به ترک دخانیات،   اجرای خانه ها و اماکن  بدون دخانیات و خیابان و بوستان‌های بدون دخانیات بوده است.  

مطالب پیشنهادی