21:23 1401/04/10

مفتاح نیوز/ساراگلزاری/تک تک افراد جامعه، یک ظرفیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد محسوب می شوند
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد، هر فرد یک ظرفیت محسوب می شود و می‌تواند در این حوزه فعالیت کند، پیشگیری، حوزه ای مردمی است و تک تک افراد جامعه می توانند در این امر یاریگر باشند.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ دکتر اسکندر مومنی صبح روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۷ در نشست ملی خیرین و سفیران زندگی که در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: نگاه دولت، مردم محوری و مردمی بودن امور است. ما به عنوان بخشی از دولت و هم بنا بر اعتقاد قلبی‌ و وظیفه سازمانی‌مان و هم تجربیات گذشته از دوره دفاع مقدس تا صحنه های مختلف، می‌دانیم که هیچ راه گریزی جز به سامان شدن امور به دست مردم نداریم.
وی افزود: معتقدیم که آرامش، امنیت، نبود آسیب اجتماعی، محصولی اجتماعی است یعنی با اقدام هدفمند و هماهنگ همه ارکان جامعه، اعم از بخش دولتی، نهادهای مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد حاصل می‌شود، در همین راستا ما باید دو کار را انجام دهیم که یکی «تسهیل کردن امور» و دومی «برداشتن موانع» است.
دبیرکل ستاد با بیان اینکه باید دست خیرین را ببوسید، اظهار داشت: بهمن سال گذشته یکی از خیرین اعلام کرد که ظرف ۲ ماه برای ۳۰۰ معتاد، مرکز و سرپناهی را ایجاد می‌کند و این اتفاق هم افتاد و مرکز به بهره‌برداری رسید؛ اکنون نیز این خیر با مشاهده برقراری کرامت انسانی این افراد، اعلام کرده که برای ۳۰۰ نفر در همان مکان بستر اشتغال را فراهم می‌کند.
مومنی تاکید کرد: در مسیر انجام امور، تسهیلات باید فراهم شود و موانع نیز برداشته شود، همچنین در کنار این موضوعات، باید سیاست‌ها نیز اصلاح شود.
وی در ادامه به ۴ حوزه مهم عرصه مبارزه با موادمخدر اعم از مقابله، درمان، پیشگیری و صیانت اشاره کرد و گفت: در حوزه مقابله با عرضه باید تلاش کرد که مواد مخدر به داخل کشور وارد نشود. این درست است اما آیا کافی است؟ در حوزه پیشگیری از اعتیاد هر فرد در هر جایی که هست یک ظرفیت محسوب می شود و میتواند در این بخش فعالیت کند، حوزه پیشگیری حوزه ای مردمی است و تک تک افراد جامعه می توانند در این امر یاریگر باشند.
دبیرکل ستاد گفت: در حوزه پیشگیری از اعتیاد طرح یاریگران زندگی را اجرا کردیم که هدف از آن پیشگیری از اعتیاد افراد سالم جامعه و همچنین بهبودی افراد مبتلا به اعتیاد است، زیرا درمان اعتیاد بسیار سخت است.
مومنی بیان کرد: در حوزه درمان نیز پزشکان و درمانگران با شیوه های درمانی موفق، تلاش دارند که افراد مبتلا به اعتیاد، به بهبودی برسند، در حوزه توانمندسازی بهبودیافتگان نیز، سعی در صیانت از بهبودیافته ها و خانواده های ایشان است اما میدانیم که ایجاد اشتغال کار مشکلی است؛ که در این امر نیازمند کمک خیرین و کارآفرینان هستیم.
وی در پایان یادآور شد: راهبرد اصلی ستاد مبارزه با موادمخدر، پیشگیری از اعتیاد، صیانت درونی و توجه به خانواده ها است و باید بازدارندگی درونی و مهارت نه گفتن را در افراد جامعه نهادینه کرد. ظرفیت کشور بسیار زیاد است و مردم نیز کمک می کنند اما باید بستر آن فراهم شود.
سخنرانان این رویداد
دکتر کاظمی مشاور دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر
آقای ابراهیم نور محمدی مسئول قرارگاه مردمی خاتم الاوصیا
آقای دکتر نبی خیر و کارآفرین
دکتر احمدی صدر مسئول رفاه شهرداری تهران
خانم دکتر شیدامهنام
دکتر جمشیدی نماینده خیرین
آقای بافقی از استان یزد
خانم دکتر الهیان از فراکسیون نهادهای مردمی مجلس
مهندس عبودتیان نماینده ویژه رئیس جمهور
و دکتر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور
بودند که با مهمانان بحث و تبادل نظر کردند
و در پایان از خیرین و فعالین در زمینه کارآفرینی و مبارزه با مواد مخدر از جمله غلامحسین لطیفی کارگردان و سونیا پوریامین و دکتر نبی تقدیر به عمل آمد
لازم به ذکر است سردار حسینی دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان البرز که یکی از فعالترین و موفقترین استانها هستند در این امر و جمعی از خیرین و کارآفرینان این استان در این مراسم حضور بهم رساندند.

مطالب پیشنهادی