به گزارش خبرنگار مفتاح؛ منیره فهامی/ بسیج، فهم درست اتحاد،اراده و اخلاص مسلمانان است که با ظهور اسلام تولد یافته و در ملت های مسلمان رشد کرد. مقام معظم رهبری درباره چگونگی تشکیل بسیج فرمودند:«13 آبان 58 ماجرای لانه جاسوسی اتفاق افتاد. آمریکایی‌ها در این ماجرا تحقیر شدند، شروع کردند تهدیدکردن، واکنش نشان دادن؛ هم تهدید زبانی کردند و هم ناوهای آنها به طرف خلیج فارس سرازیر شد؛ یعنی یک تهدید عملی. یک ملتی مثل ملت ایران در آن روز که نه نیروی نظامی دارد، نه امکانات دفاعی آنچنانی دارد، نه موشک دارد، نه هواپیماهایش درست و حسابی کار می‌کنند، حالا ناگهان آمریکا با همه وجود بیاید به مقابله او و تهدید کند. هنوز یک ماه از قضیه 13 آبان نگذشته بود که در پنجم آذر 58 امام دستور تشکیل بسیج را داد. این قدرت‌نمایی بزرگ در مقابل تهدید آمریکا در کمتر از یک ماه بعداز حادثه سیزدهم آبان به وجود آمد. اگر از آن تهدید کسی می ترسید، مثلا فرض کنید امام جامیزد، یا احتمال می دادند که دشمن بتواند یک ضربه ای وارد کند و این حرکت عظیم ایجاد بسیج انجام نمی گرفت، معلوم نبود سرنوشت کشور به کجا برسد. وجود بسیج موجب شد که آن تهدید، تبدیل شد به این فرصت عظیم.» سالروز تشکیل بسیج فرصتی شد تا پای صحبت راضیه بخشیان، فرمانده پایگاه غدیر از ناحیه امام صادق(ع)، حوزه 6، حضرت معصومه(س)  ویکی از خواهران فعال بسیجی بنشینیم.

*از سابقه  تشکیل بسیج برایمان بگویید:

- بسیج یک حرکت اجتماعی است که طبق فرمایش امام خمینی(ره) بسیج همان مسئله‌ای است که در صدر اسلام بوده و مسئله جدیدی نیست. بسیج یعنی همان بکارگیری نیروهای مردمی برای حفظ و دفاع از اسلام و ارزشهای آن.

بسیج در 5 آذرماه سال 1358 به دستور امام خمینی (ره) تاسیس شد و هدف از تشکیل آن حفظ اسلام و دفاع از ارزشهای اسلام و همچنین دفاع از انقلاب و دستاوردهای انقلاب است.

*فعالیت‌ها و وظایف بسیج چیست؟

وظیفه بسیج جذب نیرو و طبق فرمایش حضرت امام(ره) تشکیل بسیج 20 میلیونی است. جذب نیرو، سازماندهی آنها و آموزش اعضا در زمینه‌های رزمی، نظامی، عقیدتی، سیاسی و حفاظتی است. بعد از آن حتما باید اهتمام شود نیروهایی که جذب می‌شوند حفظ و انسجام پیدا کنند؛ یعنی فقط جذب صورت گیرد و دافعه نباشد. باید اعضا را آموزش دهیم و تربیت دینی کنیم تا بتوانند در عرصه‌های مختلف فعالیت کنند.

یکی دیگر از وظایف بسیج تربیت و پرورش نیروها است ؛یعنی علاوه بر اینکه بسیج جذب انجام می‌دهد و یک سری آموزش‌ها را انجام می‌دهد تا اعضا آمادگی داشته باشند در مواقعی که حوادث غیر مترقبه‌ای پیش می‌آید و یا جنگ ‌شود بتوانند دفاع از میهن را انجام دهند؛ به غیر از این آموزش‌ها،بسیجیان برای حفظ امنیت کشورشان هم باید پرورش پیدا کنند. آموزش و پرورش نیروها توام با یکدیگر انجام می‌گیرد. در راستای این تفکر حلقه‌های صالحین تشکیل شده است. حضرت آقای خامنه‌ای نیز خیلی به این مورد تاکید دارند که این حلقه‌های تربیتی باید کیفی‌سازی شود. چند سالی هست که این موضوع در بسیج و پایگاه های بسیج انجام می‌شود و از وظایف مهم بسیج همین کار تربیتی نیروها هست.

*چند نوع عضویت در بسیج وجود دارد؟

_ بسیج عادی، فعال و بسیج ویژه داریم. بسیج عادی افرادی هستند که جذب می‌شوند و در ابتدای ورود یک دوره آموزشی مقدماتی برای آنها برگزار می شود و بعد از 3ماه کارت عادی دریافت می‌کنند. آنها در حلقه‌های صالحین چینش می‌شوند و بعد از 6 ماه یک سری دوره‌های ویژه‌تر می‌بینند و در حلقه‌های صالحین حضور مستمر دارند که بسیجی فعال می‌شوند. قبلا بسیج ویژه هم داشتیم که یک سری افراد را معرفی کردند برای دوره‌های تخصصی‌تر و به عنوان بسیجی فعال ویژه معرفی شدند.

*با توجه به اینکه شما در بسیج دانش‌آموزی هم فعال هستید. لطفا درباره بسیج دانش‌آموزی و فعالیت‌های آن بیشتر برایمان صحبت کنید:

- در مورد بسیج دانش‌آموزی؛ سال‌ها قبل فقط برنامه‌هایی داشتند فقط مخصوص افرادی که جذب بسیج می‌شدند. یک نفر در مدرسه به عنوان رابط بین مدرسه و حوزه دانش‌آموزی بود. جذب و کارهای سازماندهی را انجام می‌داد و برای دانش‌آموزان کارت صادر می‌کردند و اعضا در برنامه‌هایی که بسیج تدارک دیده بود شرکت می‌کردند. اما در چند سال اخیر که طرح جامع و مفیدی با عنوان« شهید بهنام محمدی» در مدارس اجرا شد و طرح بسیار خوبی هست. برنامه‌ریزی شده یک سری افراد را در مدارس انتخابی که به طور امتحانی در آنها طرح در حال اجرا است آموزش دهند که خروجی خوبی داشته است. در هر مدرسه‌ای که برای این طرح انتخاب ‌شود سه نفر نیرو که قبلا آموزش دیده‌اند در مدارس مستقر می‌کنند و براساس وقتی که خودشان دارند؛ یک سری برنامه مانند: برنامه‌های مناسبتی، آموزشی، حلقات صالحین و تفریحی در این مدارس اجرا می‌شود. طرح شهید محمدی، طرح بسیار خوبی بوده است. خود من هم چندین سال است که برای اجرای این طرح به عنوان یکی از سرگروه ها در چند مدرسه حضور دارم و در زمینه‌های مختلف هم بچه‌ها را آموزش می‌دهیم و هم برای آنها در مدرسه سخنران و اساتید مجرب در زمینه‌های مختلف دعوت می‌کنیم. همچنین برنامه‌های فرهنگی، مناسبتی و اردویی داریم. ار این طریق ارتباط گرفتیم با نوجوان‌ها و معتقدهستیم که این نوجوان‌ها بسیار تاثیرپذیر هستند؛ یعنی اگر به آنها محبت شود و به آنها احترام گذاشته شود و تکریم شوند خیلی راحت جذب می‌شوند و خیلی راحت در برنامه‌ها همکاری می‌کنند. من واقعا از فعالیت‌ها و همکاری آنها خیلی لذت می‌برم و می‌بینم که اگر به بچه‌ها محبت کنیم قطعا تاثیر زیادی دارد.

*با توجه به شرایط فعلی جامعه چه راهکارهایی برای جذب نوجوانان، به خصوص دهه هشتادی‌ها دارید؟

- قشر نوجوان ما، به خصوص متوسطه اول خیلی خوب ارتباط می‌گیرند. و بچه‌های خوب و مهربانی هستند. اگر با زبان محبت با آنها صحبت کنیم و بتوانیم جلب اعتماد انجام دهیم خیلی جذب می‌شوند؛ مشارکت می‌کنند و شنونده خوبی برای صحبت‌های ما می‌شوند. در حال حاضر و این اتفاقات اخیر یک سری حرکاتی از بعضی دانش آموزان سر می‌زند که ما مجبور هستیم اول بچه ها را با برخورد درست و خوب جذب کنیم؛ چون آنها واقعا تشنه محبت هستند و دوست دارند به آنها توجه شود. قبلا خیلی راحت می‌توانستیم در مورد مسائل اعتقادی و بسیج صحبت کنیم ولی الان یک مقدار کار سخت شده است.

*علت سخت شدن کار چیست؟

- به خاطر اینکه بچه‌ها در یک تعارض قرار گرفته اند. حرف‌ها چند وجهی شده است. خانواده یک صحبتی می‌کند. مدرسه یک صحبتی می‌کند. از دوستانشان چیز دیگری می‌شنوند. همه اینها باعث شده دچار تعارض شوند. الان بعضی از آنها نمی‌دانند خوب و بد کدام است و نمی‌توانند درست و غلط را از هم تشخیص دهند. ما سعی کردیم به صورت مستقیم وارد نشویم و در اولین قدم ارتباط می‌گیریم و این ارتباط مستمر و همراه با محبت است سپس به سوالات و شبهاتی که دارند در غالب فیلم، کلیپ و پاور پوینت جواب می‌دهیم.

*مشکلی که اکنون دغدغه شماست و دانش‌آموزان بیشتر با آن روبرو هستند چیست؟

- متاسفانه چیزی که من به وضوح دارم می‌بینم؛ با اینکه سالهاست در مدارس فعالیت می‌کنم این است که بچه‌های ما الان به خصوص بعد از آن حدود سه سال بحث کرونا که در فضای خانه ماندند و از فضای مجازی به طور مفرط استفاده کردند بسیار خام هستند؛ یعنی اینقدر مباحث اعتقادی برایشان گفته نشده و یا اگر گفته شده به صورت عمیق و ریشه‌ای گفته نشده است که بچه‌ها بسیار شبهه و سوال برایشان بوجود آمده‌است که واقعا خیلی ناراحت‌کننده است؛ ولی نباید نا امید بود چون درست شدنی است. الان هم می‌توان با این شرایط کار کرد؛ ولی به صورت غیر مستقیم؟، به تدریج، آرام آرام، با سعه صدر و صبوری می‌شود کارکرد. ما هم توکل‌مان به خدا است. در مدرسه فعالیت می‌کنیم؛ بچه ها را جذب کردیم، گروهی تشکیل دادیم که این گروه در برنامه های فرهنگی و مناسبتی مدرسه بتوانند همکاری کنند. کار جمعی و گروهی انجام دهند. حلقه‌های صالحین برایشان تشکیل می‌دهیم. پرسش وپاسخ داریم؛ یعنی خودمان موضوع نمی‌دهیم و سعی می‌کنیم ببینیم بچه‌ها چه موضوعاتی را دوست دارند. در مورد همان موضوعات برایشان صحبت می‌کنیم. برایشان در غالب هنر برنامه داریم طی همان تهیه کلیپ‌ها وتهیه پاور پوینت‌ها تا بتوانیم بچه‌ها را از خامی در بیاوریم.

*و اما حرف آخرتان:

- انشاءالله خدا کمکمان کند؛ در حد توان خودمان داریم سعی می‌کنیم؛ تا آنجا که واقعا توانایی داریم وقت می‌گذاریم و از خدا مسئلت می‌خواهیم که در این مسیر کمکمان کند. انشاءالله با کمک مدرسه و خانواده‌ها که نقش بسیار مهمی دارند بتوانیم پاسخگوی بچه‌ها باشیم. شبهات آنها را رفع کنیم. آنها را از خامی و تعارض در بیاوریم و به یاری خدا مسیر درست را به آنها نشان دهیم.

مطالب پیشنهادی