به گزارش مفتاح، روزهای پایانی سال ۹۷ شنیده ها حاکی از زمزمه گرفتن پست جدید از سوی دفتر ریاست جمهوری ، برای استاندار استان گلستان  بود. وی آنچنان مشعوف تصمیم رفتن به سفر خارج از کشور گرفت و به گفته وزیر کشور یک ماه قبل از عید نوروز عازم سفر شد . البته که مطابق برخی اخبار بنظر میرسید  آخرین بازدید وی در استان گلستان مربوط به ۲۸ اسفند، در بازدید از سد گلستان بود. امری که نشان می دهد وی بعد از وقوع بحران کشور را ترک کرده بود. بی آنکه البته بداند بخت یارش نیست و شکوه استانداری اش کمی بعد بر باد خواهد رفت و گرفتن پست بالاتر تبدیل به رویایی شیرین می شود.
باران های پی در پی و شدید استان گلستان تا جایی میبارد که مسیر شرق به غرب را زیر آب میبرد .سیلاب حدود ۹۰ کیلومتر مسیر را طی کرده است و روستا به روستا پیش می رود و همه مناطق را به زیر آب برد.بارندگی شدید در دو استان مازندران و استان گلستان موجب تخریب  9 شهر و بیش از 200 روستا  در مازندران و  بیش از 4 شهر و 400 روستا در  گلستان شد. در مازندران بیش از 1500 خانه به زیر آب رفت، پل های مواصلاتی بسیاری در شهرهای ساری، سیمرغ، قائمشهر، نکا و سوادکوه تخریب شد و دستور تخلیه یک شهر و بیش از سه روستا در مازندران و 12 روستا در گلستان صادر شد درحالیکه برخی بومیان از عدم اطلاع رسانی صریح و شفاف شکایت دارند.

رودخانه سمت گنبد کاوس قادر به تحمل این باران نبود و با سر ریز شدن، آغازگر این ماجرا بود. حکایت بریدن درختان در جنگل های استان گلستان و سوءتدبیری های مدیران سازمانها و نهادهایی همچون سازمان حمایت از محیط زیست ، استانداری و مدیریت مدیران شهری و استانی و کشوری هنوز کماکان همه جای ایران دیده میشود و به جای درختان کهن، ویلاها یکی پس از دیگری در حریم جنگل و رودخانه و فضای سبز طبیعی قارچ گونه رشد میکند و جایگزین میشوند. بماند افراد تاثیرگذاری که به دلیل داشتن کارخانه کاغذ و چوب و نئوپان موافق قطع درختان با ارزش و ذخایر طبیعی شمال کشور میشوند.

سیلابی به راه افتاد ؛ به گفته بومیان استان گلستان برای اولین بار است که بدین گونه و این مسیر مسیل قرار میگیرد و آب بندها که البته قدرت سد را ندارند در هم میشکنند. حکایت قطع درختان جنگل گلستان ۳۰ سالی میشود که هر روز بر روی ماشین های سنگین باربری قرار میگیرد و روانه کارخانه ها میشود و این روزها مسیر سیلاب را هموار میکند و مردمان بیش از ۹۰ کیلومتر را بی خانمان میکند و روان آب به راه می افتد . بنابر قولی آب به روستای آق قلا که میرسد همه در به در به دنبال استاندار گلستان میگردند تا دستور بریدن خط راه آهن تازه احداث شده از گرگان به سمت اینچه برون اخذ شود تا مسیر باز و آب به سوی دشت رهنمون گردد. اما دریغ از حضور استاندار که وی در خارج از کشور و در مرخصی عیدانه به سر میبرد .

اینچنین  مسیر تازه احداث شده راه آهن همچون سدی میشود که روستای آق قلا در پشت سد محصور میشود و به زیر آب میرود که در بعضی مناطق ، عمق آب به ۲متر میرسد. طبق برخی آمار ۹کشته تاکنون حاصل این سیلاب است که اهالی منطقه اعتقاد به آمار تلفات بیش از این دارند. امداد رسانی از طریق قایق و تراکتور انجام میشود و البته که بومیان معتقدند این کمکها از طرف مردم است و حمایت دولت و مسئولین را بسیار کم رنگ میبینند.

بیشترین آسیب را روستاهایی همچون آق قلا و سیمین شهر دیده است. کمکهای مردمی هم این بار همچون زلزله کرمانشاه پیش قدم کمکهای دولتی است . دولت در آخرین بار در زلزله سرپل ذهاب کرمانشاه امتحان خود را پس داد و آوارگی مردم کماکان پس از یک سال و اندی زندگی در چادر و بعضاً کانکس در سرما و گرمای فصول و نیز خسارت های حاصل از آن و وصول اخباری مبنی بر آتش گرفتن چادرها و آسیب مردم و سوختن آنها از نتایج این امر است.
میلیونها متر مکعب روان آب و سیلاب جاری شده ناشی از طغیان رودخانه و مناطق شرق گلستان اینک به شهر گُمیشان نزدیک شده است؛ این منطقه غربی استان را در وضعیت اضطراری قرار داده است. دامها و اسب ها اینک گرفتار در آب ، لاشه هایشان کم کم به روی آب می آید و این همه سرمایه روستاییانی است که اگر زنده ماندند آواره اند و بی سرپناه. استاندار گلستان بالاخره پس از چندین روز آسیب و خسارت به مردم پس از سفر خارج از کشور به گلستان باز میگردد اما لحظاتی بعد حکم برکناری او توسط اسحاق جهانگیری امضا میشود. که البته این کافی نیست و محاکمه مناف هاشمی حق مردم آواره و بی سرپناه گلستان است.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در توضیح برکناری مناف هاشمی و در بازدید از استان گلستان و در شورای هماهنگی مدیریت این استان میگوید: اصلا قبول ندارم که مدیری که مسئولیت دارد در سخت‌ترین شرایط در محل نباشد. حالا میرمحمد غراوی معاون وی به سرپرست استانداری گلستان منصوب شده است. قرار است در شرایط بحرانی گلستان عنان سیل و خسارت و آسیب مردم را در دست گیرد. نماینده مردم گرگان و اق قلا در مجلس شورای اسلامی  از تلاش برای استیضاح رحمانی فضلی _وزیر کشور_ در روزهای آتی میگوید. وی اظهار میدارد: ضعف در مدیریت بحران سیل در گلستان مشهود است و به دلیل ضعف های موجود وزیر کشور را به مجلس می کشانم.
دوم فروردین روز جهانی آب بود و قطعا در خاطر مردم ایران یاد و خاطره روز جهانی آب با سیل عظیم خسارت آفرین گلستان خواهد ماند. آب که البته مایه حیات است اما اگر خودخواهی ها و منفعت طلبی های مدیران بگذارد به جریان طبیعی و حیاتی خود ادامه دهد وگرنه یا موجب سیل گلستان میشود و یا خشکسالی اصفهان و زاینده رود.  به هر دلیل که باشد از جمله جنگل تراشی های بی وقفه تا تغییر کاربری اراضی، جاده سازی و سدسازی های گسترده و یا انتقال آب منفعت طلبانه ، که هیچ کدام از  اینها بلای طبیعی نیست و بلایی است بنام  بلای مدیریتی.

گزارش از : فاطمه مستغنی

 

مطالب پیشنهادی