7:21 1401/06/10

به گزارش خبرنگار مفتاح، شهرام موحدی مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در خصوص برگزاری همایش ملی منطقه ای امنیت وفرهنگ غذای حلال گفت: تامین غذای پاکیزه وبهداشتی بر عهده سازمان دامپزشکی است، اما قبل از پاک بودن، حلیت آن باید مشخص باشد که بسیار مهم است وبا تصویب قانون نظارت بر ذبح شرعی در مجلس، وظیفه نظارت بر حلیت مواد غذایی به دفتر نمایندگی  ولی فقیه وزارت جهاد کشاورزی ودامپزشکی کشور محول شد.

او در ادامه بیان داشت: در طول این سالها با توان جامعه روحانیت، حلیت غذاها به شدت تحت نظارت قرار گرفت، چون جامعه نسبت به این موضوع حساس بود. همایش‌هایی هم دراین خصوص در طول سال صورت منطقه ایی برگزار می شود و در این همایش ها بحث بازاموزی وآموزش مجدد و تکرار مباحثی که باید به صورت جدی در حلیت مد نظر قراربگیرد، انجام می شود.  

موحدی با اشاره به اینکه استان اصفهان با 80 روحانی در ذبح شرعی رتبه اول نظارت بر ذبح شرعی را در کشور دارد، گفت:  استان اصفهان استان شاخصی است و حساسیت ویژه‌ای روب این مساله وجود دارد. ما بیشترین کشتارگاه دام وطیور کشور را داریم و در کنار تیم دامپزشکی روحانیت معزز برای نظارت بر ذبح شرعی هم حضور دارند.

او در ادامه تاکید کرد: در حوزه کشتارگاه تمام گوشتی که وارد بازار می شود چه از لحاظ حلیت، چه بهداشتی مورد تایید است. در کشتارگاه‌ها‌ی غیرمجاز استان اصفهان معضلی به این شکل ندارد، ولی به هر حال تخلفاتی صورت می گیرد وما مصرف این گوشت ها را که به لحاظ بهداشتی و حلیت مورد تایید نیست، به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. اصفهان از لحاظ کشتار در مراکز بهداشتی رتبه شاخص دارد ومعضلی در این خصوص نیست.

مدیر کل دامپزشکی در مورد کشتار در روستاها گفت: ما متولی غذای مردم هستیم، اما وقتی در روستا برای مصرف خودشان مصرف می شود مسئولیت آن بر عهده خودشان است. وقتی بحث بهداشت و نظارت را مطرح می کنیم، بحث فروشگاه‌های عرضه وقصابی است.

او در خصوص آموزش افراد برای ذبح حلال و بهداشتی در روستا‌ها گفت: حوزه دامپزشکی پیشگیرانه است تا درمان. ما در این حوزه پیشگام هستیم و در این حوزه‌ها اموزش می دهیم و با ائمه جماعات روستاها در ارتباط هستیم اما باز تاکید می کنم مردم حتی برای مصرف خانوادگی گوشت را کشتار نکنند، چون مسائل بهداشتی آن مورد تایید نیست.

آموزش 120 ناظر شرعی در اصفهان

دکتر محمد کشتکارمعاون توسعه اداره کل دامپزشکی استان دبیر همایش ملی منطقه ایی امنیت و فرهنگ سازی غذای حلال و دوره تخصصی ناظران شرعی ونمایندگان ولی فقیه منطقه دو کشور گفت: در این دوره ناطران شرعی استان‌ های بوشهر خوزستان چهارمحال و بوشهر و اصفهان حضور دارند.

او در ادامه افزود: در این همایش بالغ بر 120 ناظر شرعی کشتارگاه دام وطیور شرکت دارند. یک از برنامه های این همایش برگزاری کلاس های تخصصی با حضور اساتید کشوری است تا مباحث ذبح حلال به روز رسانی شود.  

کشتکار با اشاره به اینکه الان بحث موضوعات شرعی وبهداشتی در کشتارگاه وجود دارد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است، افزود: در حال حاضر  تعامل خوبی بین ناظران بهداشتی و شرعی در کشتارگاه برقرار است وبرای ایام خاص مثل  ایام اعیاد قربان وغدیر و عاشورا و اربعین که حجم کشتار بالا می رود نظارت جدی توسط ناظران بهداشتی وشرعی انجام می شود.

او با اشاره به اینکه با  حضور ناظران شرعی شورای فرهنگی در کشتارگاه تشکیل شده ومباحث فرهنگی مطرح می شود، افزود:  استان اصفهان به اندازه 10 استان کشور، کشتارگاه دام وظیور دارد و بالغ بر 10 درصد تولیدات دامی ومواد پروتیئنی را داریم. درتمامی کشتارگاه که بالغ بر 19 کشتارگاه صنعتی طیور و 31 کشتارگاه دام  است، تمامی نظارت های بهداشتی وشرعی انجام می شود.

کشتکار به حضور ذابحین  نیز در همایش اشاره داشت وافزود: در این همایش ذابحین کشتارگاه نیز حضور دارند که نحوه ذبح و شرایط ذبح را اموزش می بینند.

معاون توسعه اداره کل دامپزشکی استان در خصوص کشتار دام‌های مولد وحامله در کشتارگاه با وجود حضور ناظران شرعی گفت: ما در شرایطی با وجود کمبود علوفه وخشکسالی مواجه شدیم که مشکلاتی برای دام ایجاد کرد و جمعیت دامی استان کاهش پیدا کرد. اما طبق دستورالعمل کشتار دام مولد در کشتارگاه ممنوع است و باید ناظران بهداشتی و شرعی از کشتار دام های حامله و مولد جلوگیری کنند.

او با اشاره به اینکه  اگر مواردی هم دیده شود علت این است که  دام های هستند که تحت نظارت تست گیری هستند و دام هایی بیمار کشتار می شوند گفت: دام اگر سل و تب مالت داشته باشد، باید کشتار بشود حتی اگر حامله باشد. چون ماندن این دام‌ها باعث ی انتشار ویروس وبیماری به انسان وسایر دام ها می شود که  برای سلامت مردم مضر است. ناچارا در کشتارگاه ودر روزهای خاص این کشتار تحت نظارت ناظران بهداشتی وشرعی انجام می شود.

بنا به گفته کشتکار، کشتارگاه طیور 100درصد خصوصی است و کشتارگاه‌های دام بیشتر تحت نظارت شهرداری است و 11 کشتارگاه خصوصی است و بیشتر آن توسط شهرداری نظارت می شود.  

 

مطالب پیشنهادی