15:30 1401/04/29

به گزارش مفتاح، دکتر حجت الاسلام عبدالرسول احمدیان رییس  دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ،  در نشست خبری از برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی با عنوان روایت تبلیغ خبر داد و گفت: نمایشگاه روایت تبلیغ تبیین برنامه ریزی فرهنگی در سازمان تبلیغات است که می توان گفت در دستگاه های فرهنگی کم نظیر است.

احمدیان در ادامه افزود: در طرح جدیدی که برای مسائل فرهنگی برنامه ریزی کردیم بر مساله محوری تاکیدداشته ایم. در این شیوه مسائل مهم را احصا  و اولویت بندی می کنیم و از ظرفیت های بیرونی برای حل مساله استفاده  و نیروها را بسیج می کنیم. ما در اجرای این شیوه پیشگام بوده ایم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه هدف ما به اشتراک گذاشتن تجربیات خودمان و استفاده از نظر مخاطبان است گفت: هدف اصلی هم افزایی بین دستگاه های فرهنگی است.

بنا به گفته وی، نمایشگاه دستاوردها از دوم تا ششم مردادماه در سالن گلستان شهدا برگزار می شود. این نمایشگاه نخبگانی است و تبلیغاتی برای عموم مردم ندارد اما بازدید برای عموم ازاد است.

حجت الاسلام احمدیان با اشاره به آیه 52 سوره فرقان گفت: در این سوره آمده است که پیامبر از کفار اطاعات نکن و به واسطه قرآن با انها جهاد کبیر انجام بده و رهبر معظم انقلاب با توجه به این ایه، دستور جهاد تبیین را صادر کردند و دستور دادند تا به واسطه جهاد تبیین اتفاقات درستی که در خصوص جمهوری اسلامی و در مباحث دینی واعتقادی، می افتد را  تبیین کنیم.

 

جهاد تبیین جنگ روایت هاست

وی جهاد تبیین را تبیین درست وصحیح روایت ها معنا کرد وادامه داد: این جنگ از ابتدای ظهور اسلام وجود داشته است و جنگ روایت ها به عنوان معضلات ومشکلات دینی قرار داشته است. این که ما بتوانیم روایت درستی از اتفاقات و آرمانهایی که قرار است به آن برسیم، ارائه بدهیم جهاد تبیین است و در کنار این لازم است به صورت هدفمند با دشمن شناسی درست و با استراتژی و نقشه صحیح  وارد این جهاد شویم.

او در ادامه با تاکید برا ینکه واقعه عاشورا نیز با تبیین حضرت زینب نشان داده شد و اگر جهاد تببین حضرت نبود واقعه عاشورا بی اثر می ماند ادامه داد: در دفتر تبلیغات اسلامی سعی کردیم با توجه به امر مقام معظم رهبری انسجام بیشتری نسبت به تبلیغ دینی اتخاذ کنیم.

 

مبلغان دینی سربازان خط جهاد تبیین هستند

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مبلغان دینی سربازان خط جهاد نبیین هستند بیان داشت: سازمان تبلیغات به دلیل رسالتی که بر عهده دارد سعی دارد در راستای جذب مبلغ و آموزش واعزام آنها اقدام کند. امسال قبل از محرم این موضوع شکل گرفته و تیم تولید محتوا شروع به کار کرده است واموزش های متلفی داشته است.

بنا به گفته او آموزش ها بر اساس مفاهیم قرآن و نهج البلاغه و با محوریت تفسیر، احکام شرعی، فرزند پروری، مقابله با فرق انحرافی و عرفان های نوظهورو سبک زندگی است. شعار کلیدی در این تبلیغ ها امید، استقامت وغیرت دینی است. امسال بیش از 800 مبلغ و 200 مبلغه برای تبلیغ اعزام خواهند شد.

حجت الاسلام احمدیان دامنه تبلیغی مبلغان را سراسر کشور بیان کرد وافزود: به بیشتر استان ها مبلغ اعزام خواهیم کرد، اما اولویت اصفهان واستان های همجوار و جنوبی است. همچنین 88 گروه فعال در اعزام محرم فعالیت خواهند کرد.

او در ادامه با اشاره به برگزاری گردهمایی مبلغان در خیمه گلستان شهدا گفت: سخنران این مراسم سید احمد خاتمی هستند که این مراسم با همکاری سازمان و دفتر تبلیغات، امور مساجد و مدیریت حوزه های علمیه خواهران وبرادران برگزار خواهد شد.

احمدیان در ادامه اظهار داشت: مبلغان بر اساس استعدادها و ظرفیت هایشان به مناطق مختلف اعزام می شوند و ارزیابی از مبلغ و منطقه شکل خواهد گرفت تا  اموزش ها و برگزاری دوره های بعدی متناسب با نیازها  انجام بشود.

شکل گیری سامانه رصد امر تبلیغ

او از شکل گیری سامانه ای جدید در امر تبلیغ گفت وافزود: تلاش شده از این سامانه استفاده کنیم که مدیریت مبلغ ومحتوا را بر عهده دارد و با بهره گیری از این سامانه وضعیت تبلغات را بهبود ببخشیم.

او در ادامه با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات فرهنگی در سطح جامعه راه حل های متنوع و پیچیده ای دارد، افزود: صرفا با فرستاندن مبلغ نمی توانیم این مشکلات را حل کنیم. شناخت این مسائل و راه حل ان همیشه از دغدغه های ما بوده است. البته تلاش کردیم نوع مواجه با مشکلات فرهنگی را تغییر دهیم و این یکی از کارکردهای ما محسوب می شود ودر مقایسه با بقیه ظرفیت ها حجم بسیار زیادی به خودش اختصاص داده است.

 

راه حل معضلات فرهنگی مساله محوری است

او در ادامه با تاکید بر اینکه باید روش برنامه ریزی برای حل مشکلات از کارکرد محوری به مساله محوری تغییر کند گفت: ما تلاش کردیم به سمت مساله محوری حرکت کنیم و برای حل معضلات فرهنگی برنامه ریزی، هدف گذاری و ریل گذاری جدیدی انجام شده است. امروز یکی از مشکلات دستگاه های فرهنگی کارکرد محوری است . مجموعه ها بر اساس ظرفیت در طول زمان کارهای را تعریف می کنند و  به نحو مطلوب هم انجام می دهند، اما این کارکرد تاثیر افیو در حل مشکلات ندارد و اینکه ایا این کارکردها به نتیجه می رسد قابل ارزیابی نیست.

رئیس دفتر تبلیغات از برنامه ریزی جدید برای مسائل فرهنگی گفت ودامه داد: ما بنا بر مساله محوری گذاشتیم . مسائل را احصا می کنیم، اولویت بندی میکنیم و از ظرفیت های بیرونی برای حل ان استفاده می کنیم. نقطه زنی می کنیم. در این شیوه دامنه فعالیت ها کوچک  و هدف معلوم است و عملیات ها  با ظرفیت واقعی سازمان ها برنامه ریزی می شود.

او در خصوص توجه به قشر نوجوان وجوان وبرنامه ریزی برای این قشر گفت: در حوزه تولید محتوا برای این قشر وقشر کودک مربی اموزش داده ا یم و در حوزه فضای مجازی و هنر ورسانه نیز با اتکا به گرو های فرهنگی، فعالیت مجازی فعال است. با استفاده از ظرفیت گروهای فرهنگی در حوزه شعر، موشن گرافی،  ونقاشی استفاده کردیم و حمایت معنوی ومادی از این گرو ها و فعالیت های فرهنگی داشته ایم. تلاش می کنیم از گرو های فرهنگی حمایت کنیم و فقط بحث حمایت را داشته باشیم.

وی اعزام 400 مبلغ به مناطق محرو را یکی از محورهای دفتر تبلغات بیان کرد که قرار است در مناطق محروم در ایام محرم پوشش خوبی داشته باشند.  البته  او به کمبود مبلغ در برخی مناطق در طول سال اشاره داشت وگفت:  دربرخی مناطق نمی توانیم پوشش تخصصی داشت باشیم، چون با کمبود نیروی انسانی و منابع مالی روبرو هستیم. متاسفانه با مهاجرت مبلغان بومی برای ادامه تحصیل به اصفهان وقم روبرو هستیم و حضور مبلغ در برخی مناطق محروم کار جهادی است، ولی اگر مبلغ خوب عمل کند و در حوزه های مختلفی وارد شود باعث مشارکت خوب مردم در منطقه برای حل مشکلات می شود و بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

در پایان جلسه از پوستر نمایشگاه دستاوردهای دفترتبلیغات با عنوان روایت تبلیغ رونمایی شد.

 

مطالب پیشنهادی