23:21 1401/09/15

به گزارش مفتاح، علی تمنایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در نشست خبری سی و چهارمین جشنواره تئاتر استان  گفت: هنرمندان تئاتر با توجه به فشارهای موجود بر علاقه خود به مردم و کشور باقی مانند. متاسفانه برخی هنرمندان به سایر همکاران فشار آوردند تا حضور نداشته باشند، اما به اسم آزادی بیان با دیکتاتوری به دنبال تهدید سایر هنرمندان هستند.

او در ادامه با اشاره به اینکه امروز مردم به آرامش نیاز دارند، افزود:   اصفهان ظرفیت خوبی برای کار فرهنگی دارد و اصفهان در حوزه هنر زبانزد بوده است وما هم باید در این فاز کار کنیم و این شرایط را ماندگار کنیم.

تمنایی با اشاره به استفاده از همه ظرفیت ها برای برگزاری جشنواره تئاتر استان گفت: از همه کسانی که در حوزه تئاتر نقشی دارند برای برگزاری جشنواره کمک می گیریم. حضور جوانان و پیشکسوتان تئاتر برای برگزاری این جشنواره داریم .

بنا به گفته او جشنواره تئاتر با مشارکت بهزیستی و شهرداری، حوزه هنری و آبفا، انجمن نمایشی در اصفهان برگزار می شود. او معتقد است باید از همه ظرفیت‌های استان استفاده کرد تا  چراغ هنر تئاتر استان اصفهان را پرفروغ کنیم.

فراخوان جشنواره تئاتر از 4 مردادماه کلید خورده است و  18اثر به جشنواره ارسال شده است. این تعداد در شورای بازبینی بررسی شده و 7 اثر به جشنواره برای اجرای صحنه ای راه پیدا کرد. اولویت‌های موضوعی اعلام شده برای جشنواره سی وچهارم همگرایی ملی و شعارسال، ارتقا نهاد خانواده ،اثار نویسندگان بومی و ایرانی، مسائل منطقه و استان با چشم انداز جهانی و شیوه های روز تئاتر دنیا بوده است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان افزود: از میان ۱۸ اثری که به دبیرخانه جشنواره تئاتر رسید، شش اثر از نجف‌آباد، پنج اثر از اصفهان و سه اثر از شاهین‌شهر بود، همچنین شهرستان‌های خمینی شهر، لنجان، نایین و گلپایگان هر کدام یک اثر نمایشی در این دوره داشتند.

جشنواره تئاتر استان اصفهان از جمعه 17 آذرماه  تا دوشنبه برگزار خواهد شد. از میان آثار انتخاب شده چهار اثر از استان اصفهان، دو اثر از نجف آباد  ویک اثر از شاهین شهر  خواهد بود. داوران این دوره از جشنواره ،احمد شاهین‌فر و هوشنگ جمشیدیان از اصفهان و جواد ایزددوست به نمایندگی از مرکز هنرهای نمایشی وزارت متبوع  هستند.


 نمایش «پیله‌ام در کرم‌های ابریشم، خواب‌هایم سراغ تو را می‌گیرند، گالیله، میشیو سوزوکی، مرگ نابهنگام یک خیار، چاقوی دم کرده شب، بل و اختراع دردسرسازش، » اثاری هستند که که در جشنواره سی وچهارم به روی صحنه می روند

تمنایی در ادامه با اشاره به ارتقا زیر ساخت های جدید برای تئاتر گفت:  با بعضی از نهادها وارد صحبت شدیم وباید زیر ساخت نمایش فراهم بشود.

او در خصوص ورود شهرداری به حوزه تئاتر گفت: در حوزه هنر باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد و هیچ دستگاهی نمی تواند به تنهایی این کار را انجام دهد باید  با بتوانیم از ظرفیت استان استفاده کنیم و این یک هنر است. ما در ارشاد ظرفیت مان محدود است و کفایت نمی کند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته 19اثربه جشنواره رسید وامسال 18 اثر گفت: امسال با توجه به شرایط موجود استقبال خوب بوده است و تغییر چندانی نداشته است. صحنه تاتر متلثر از جامعه است و فشار روی مردم و هنرمندان اثر گذاشته و با شرایط امروز که ما با یک جنگ ترکیبی روبرو هستیم  این فشارها بر روی گروه‌های تئاتر اثر گذاشته است. قرار بود جشنواره به صورت غیر حضوری برگزار شود که با بهتر شدن شرایط کار به سمت حضوری رفت.

او با تاکید بر اینکه شرط ورود آثار به جشنواره این است که باید اکران عمومی داشته باشند افزود:  در جشنواره زمانی برای حضور مردم نداریم و امکان حضورعمومی در جشنواره نیست و شرایط برای اکران نیست.

شهرداری به عنوان یک تسهیلگر کنار تئاتر شهر قرار دارد

مجتبی شاهمرادی، معاون شهردار دراین نشست با اشاره به اینکه رویکرد ما افزایش مصرف هنری در سبد مصرف خانوار است گفت: باید تلاش کنیم مردم شهر تاتر را در مصارف فرهنگی خود قرار دهند.  و لحظات خوبی را با محتوای خوب برای خانواده رقم بزنند.

او در ادامه افزود: تلاش این بوده است تا اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد، گفت:  باید به تئاتر کمک کنیم تا این جریان شکل بگیرد. شهرداری به عنوان یک تسهیلگر کنار تئاتر شهر قرار دارد.

شاهمرادی از برگزاری جشنواره تئاتر خندستان در اسفندماه خبر دادو گفت:  فراخوان جشنواره اعلام شده و امیدواریم جشنواره طنز مطلوبی داشته باشیم.

وی همچنین از اماده شدن دو صحنه نمایش در مجموعه پردیس هنر خبر داد وبیان داشت: با این دو صحنه سرانه تئاتر اصفهان اضافه می شود.تلاش این است به محض تکمیل و صدور مجوز ها در این فضاها تئاتر اجرا کنیم.

شاهمرادی با اشاره به اینکه سالن تئاتر شهر مراحل نهایی طراحی خودش را می گذراند، افزود:  سرانه تئاتر  در خورشهر اصفهان  نیست توجه به این زیر ساخت ها به کمک هنر  تاتر می آید تا بتوانیم میزبان رویداد ملی باشیم.

در پایان مراسم از پوستر سی وچهارمین جشنواره تئارت استان رونمایی شد.

مطالب پیشنهادی