11:19 1401/07/11

به گزارش مفتاح، سید کمال صدیقی معاون توانبخشی اداره‌کل بهزیستی اصفهان در نشستی با اصحاب رسانه به مناسبت روز جهانی نابینایان، ناشونایان وسالمندان ضمن ابراز نگرانی از افزایش جامعه سالمندان گفت: یکی از بحران های سال های آینده بحران سالمندی است. سالمندی خانم های مجرد که جمعیتی بیشتر از مردان دارند، یکی دیگر از بحران هاست.

او با اشاره به اینکه 12 درصد از جمعیت استان اصفهان سالمند است گفت: اصفهان 600 هزار سالمند دارد و باید سازمان ها وارگان ها مثل علوم پزشکی، شهرداری وبیمه ها مدد کنند تا بتوانیم با برنامه ریزی از این بحران عبور کنیم. باید برنامه های رشد جمعیت به خوبی پیش برود وما تلاش کنیم سالمندانی سالم و توانا داشته باشیم.

بنا به گفته صدیقی در 30 سال آینده 35 درصد از جامعه سالمند خواهند بود که باید برای انها برنامه ریزی کرد. برگزاری جلسات متعدد با شورای سالمندان و دعوت از دستگاه های مختلف و امضا تفاهم نامه برای ارائه خدمات به سالمندان وبرنامه ریزی برای داشتن سالمند فعال و سالم در دستور کار بوده است.

 

او در ادامه نشست یکی از دفاتر تخصصی حوزه توانبخشی را دفتر مراقبتی و توانبخشی معرفی کرد و گفت: مراکز شبانه روزی، مراقبت در منزل و ویزیت در منزل زیر مجموعه این دفتر هستند.   4500 نفر در 65 مرکز شبانه روزی ما نگهداری می شوند.  دو هزار و120 نفر از مراکز ویزیت در منزل  و 500 نفر از مراکز مراقبت در منزل خدمات دریافت می کنند.

70 درصد مراکز مناسب سازی نشده است

 

صدیقی با اشاره به اینکه با توجه به تحریم های ظالمانه علیه ایران ومحدودیت ها سازمان بهزیستی وحوزه توانبخشی با مشکلات متعددی روبرو شده است گفت: با توجه به  افزایش هزینه ها و گرانی ها هزینه  نگهداری معلولان افزایش زیادی داشته است.  سرانه نگهداری یک معلول امروز ده میلیون تومان است که 2  میلیون یارانه نگهداری معلول است و ما بقی را باید خانواده معلول و مرکز  بپردازد.

او با اشاره به اینکه 4500 نفر معلولی که در مراکز شبانه روزی هستند همگی از دهک های پایین جامعه هستند گفت: این افزایش هزینه  فشار مضاعفی را به خانواده ها وارد می کند که توان پرداخت این هزینه ها را ندارند.  همچنین با افزایش 57درصدی حقوق و بیمه این هزینه ها بیشتر  هم شده است و اگر خیرین به کمک سازمان بهزیستی و این مراکز نیایند دولت نمی تولند کمک زیادی بکند.

او در ادامه تاکید کرد: به جرات می توان گفت بیش از 70 درصد از مراکز مناسب سازی نشده است وامکان اعمال پیوست های مناسب سازی در این مراکز هزینه سنگینی را به مراکز تحمیل می‌کند  وجابه جایی و اعمال حداقل های مناسب سازی مستلزم هزینه است و مراکز قادر به پرداخت این هزینه ها نیستند.

استیجاری بودن مراکز توانبخشی و افزایش سرسام آور اجاره بها

 صدیقی استیجاری بودن مراکز توانبخشی را یکی از چالش‌های مهم این مراکز عنوان کرد و افزود: بسیاری از ساختمان ها استیجاری است و مناسب سازی نشده است و نمی‌تواند پیوست‌های مناسب‌سازی را رعایت کند.

معاون توانبخشی اداره‌ کل بهزیستی اصفهان با اشاره به افزایش 200 تا 300 درصدی اجاره ساختمان ها گفت: این موضوع یکی از چالشهای مهم مراکز استیجاری است.  سازمان راه و شهرسازی و شهرداری باید با ارائه زمین با کاربری توانبخشی در جهت کمک به مراکز اقدام کنند و البته برای جلوگیری از سوء استفاده از فروش زمین های ارائه شده، باید کاربری مراکز توانبخشی در آن لحاظ شود و ساختمان های با ثبات برای کمک به مراکز توانبخشی احداث شود.

 بنا به گفته صدیقی ۱۲۷ مرکز روزانه شامل  مراکز اتیسم، بیماران روانی مزمن، سالمندان، کم شنوا و ناشنوا، کم بینا و نابینا، جسمی حرکتی و آسیب نخاعی، مراکز پیش حرفه ای و حرفه ایی و کارگاه‌های تولیدی و حمایتی است که به معلولان خدمات می دهند

8 هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری

بنا به گفته صدیقی ۴ هزار و ۵۹۹ نفر از مراکز روزانه خدمات توانبخشی استفاده می‌کنند که این مراکز بار زیاید را از دوش مراکز شبانه‌روزی  و مردم برداشته اند. که اگر نبودند مشکلات شدت بیشتری داشت. سرانه مراکز روزانه ۵ میلیون تومان است  و برای هر معلول یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت میشود.

او با اشاره به اینکه  مستمری یک نفر 420 هزار تومان است افزود:  بیش از 44 هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می کنند که میزان حداقل مستمری برای یک خانواده ۴ نفره یک میلیون و هشتاد هزار تومان است در حالی که طبق قانون باید ۴۰ درصد کف حقوق یک کارگر برای مستمری بگیر در نظر گرفته شود، اما با توجه به کمبود اعتبارات  دولتی امکان محقق شدن این قانون وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۸ هزار نفر پشت نوبت دریافت مستمری داریم  که اگر سهمیه تعلق بگیرد برای این عده در نظر گرفته می شود.

صدیقی همچنین از نقش پررنگ 50 کانون فعال در حوزه معولان گفت وادامه داد: اگر این کانون ها در کنار بهزیستی نبودند مطالبه به حق بسیاری از این معلولان بر زمین می ماند.

مطالب پیشنهادی