22:24 1401/12/14

به گزارش  خبرنگار مفتاح، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در نشست خبری خود فضای سبز شهر اصفهان را 6 هزار هکتار عنوان کرد که 1600 هکتار آن در اختیار سایر ارگان هاست و سه میلیون و ۷۴۳ هزار و ۷۰۴ درخت و حدود ۷۳۹ هکتار فضای سبز تفرجگاهی در اصفهان وجود دارد. سهم هر اصفهانی از فضای سبز ۲۸ مترمربع و سرانه تفرجگاهی هر شهروند ۳.۶۳ مترمربع است که رتبه اصفهان در کشور مطلوبی نیست.

او با تاکید بر اینکه سالهای دیگر درخت بید در شهر اصفهان دیده نمی شود گفت: اگر آبرسانی در مادی ها نداشته باشیم درختان بید در حاشیه مادی ها خشک خواهند شد. مادی‌های اصفهان جزو میراث طبیعی و سرمایه‌های اکولوژی شهر هستند که با خطر نابودی روبرو هستند البته اطلس ماندگاری از مادی‌های شهر اصفهان با حضور کارشناسان متخصص در حال تهیه است.

عرفان منش به خشکسالی و تامین نشدن کامل آب مورد نیاز فضای سبز اشاره داشت و با گلایه از ترک فعل وزارت نیرو در تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهر گفت: شهرداری اصفهان در سالهای گذشته برای تامین اب فضای سبز از جیب مردم ۲۷ میلیون مترمکعب برداشت از آب زیر زمینی و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه از زاینده‌رود را خریداری کرده است.

 

فضای سبز شهری اصفهان ۶۰ میلیون مترمکعب در سال نیاز دارد اما منابع آبی فقط می تواند 19 میلیون مترمکعب آب برای فضای سبز را تامین کند و هشت میلیون مترمکعب نیز از این آب ها پساب فاضلاب است که از تصفیه خانه آب و فاضلاب توسط شهرداری خریداری شده است که قسمتی از فضای سبز با این آب ابیاری می شود.

اضافه شدن رینگ پساب به ناژوان

عرفان منش با بیان اینکه  دو رینگ پساب از سپاهان‌شهر به سمت شهر و از شاهین‌شهر به سمت میدان جمهوری در اصفهان داریم، افزود: قرار است رینگ را  به سمت پارک ناژوان توسعه دهیم. وضعیت آب در جنوب اصفهان وخیم است. منطقه 13 هیچ منبع آبی ندارد و منطقه 6 هم و ضعیت اسفباری دارد .

 

به گفته مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان، حرکت به سمت آبیاری قطره ای یکی از اهداف سازمان پارک ها بوده تا با استفاده از روش های جدید به جای غرقابی در سالهایی که با کمبود آب روبرو هستیم؛ در مصرف آب صرفه جویی کند. هوشمند سازی ابیاری یکی از اهداف سازمان پارک ها برای سال آینده است. البته روش غرقابی که یک روش آبیاری و مورد تائید در کشاورزی است،  برای درختان کهنسال ادامه خواهد داشت.

 

آلودگی هوای اصفهان افزایش فضای سبز شهر اصفهان را توجیه می کند عرفان منش با بیان این نکته گفت: باید هر سال نسبت به افزایش فضای سبز و نگهداری آن اقدام کنیم. امسال بیش از هزار میلیارد تومان در حوزه فضای سبز شهر اصفهان هزینه شده و برای سال ۱۴۰۲ پیمانکارفقط ۳۵۰ میلیارد تومان برای نگه داری فضای سبز درخواست داشته است و مابقی هزینه‌ها در بخش زیرساختی فضای سبز چون مباحث خاک و تصفیه آب هزینه می‌شود.

اجرای ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز

بنا به گفته عرفان منش سال آینده حدود ۷۰۰ پروژه در حوزه فضای سبز اجرا خواهد کرد که  احداث پارک کوهستانی شمال شهر در بختیار دشت از بزرگترین پروژه‌های سال اینده خواهد بود و امسال به مناسبت هفته درختکاری آئین درخت‌کاری در روزهای هجدهم و نوزدهم اسفند به‌صورت اردوی خانوادگی در این محدوده برگزار می‌شود.

امسال درخت رایگان توزیع نمی شود

امسال اما درخت رایگان در اصفهان توزیع نمی شود. طبق گفته مدیرعامل سازمان پارک ها طبق تحقیقات انجام شده تنها یک درصد از درختان اهدایی کاشته شده و در حال رشد است. به همین دلیل فقط در پارک جنگلی درخت برای کاشت در محل توزیع می شود.  

 

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به طرح کاشت درخت در مدارس خیرساز گفت: این طرح با  با شعار «حیات در حیاط» از پانزدهم اسفند آغاز می‌ شود که مدارس در این طرح تقسیم‌بندی شده‌اند. همچنین ۱۶ اسفندماه درخت کاری در پایانه‌های شهرداری به یاد «شهدای راننده» و هفدهم اسفند در باغ رضوان ویژه برنامه کاشت درخت اجرا می شود.

 

او در باره درختان پوسیده شهر گفت: درختانی که به علت خشکسالی دهه گذشته دچار آسیب های فیزیولوژیکی شدند به دلیل جلوگیری از خطر آسیب به شهروندان وسقوط قطع شدند و درختانی که احتمال خطر داشتند علامت گذاری شدند. با کمک یک شرکت دانش بنیان دستگاه سی تی اسکن درختان تیه شده است که میزان پوسیدگی را تشخیص می دهد.  

 

به گفته عرفان منش  یکی از دلایل کاهش توسعه فضای سبز در درون بافت شهری به ویژه منطقه 8 و 11 قرار گرفتن املاک مسکونی برای توسعه فضای سبز طبق  طرح تفصیلی است که تملک آن با افزایش قیمت از عهده شهرداری خارج است. البته افزایش جمعیت و بالا رفتن تراکم جمعیت هم یکی از دلایل کاهش سرانه فضای سبز شده است.

مطالب پیشنهادی