17:34 1401/08/22

به گزارش خبرنگار مفتاح، رئیس امور کتابخانه های نهاد کتابخانه های عمومی استان اصفهان در نشست خبری که امروز به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد درباره پورتال تخصصی تمام کتابخانه های عمومی صحبت کرد و افزود: این اتفاقی کم نظیر است که از سال ۱۳۹۰ نهاد کتابخانه های عمومی تجمیع بانک اطلاعاتی خود را شروع کرد و تا امروز توانست بزرگترین شبکه کتابخانه ای را با اطلاعات ۴۶ میلیون نسخه کتاب در بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ کتابخانه ایجاد کند. با ایجاد این پورتال تخصصی این کتابخانه ها در عین استقلال یک کل واحد هستند.
محسن شمس اژه ای در ادامه افزود: تا قبل از سال ۱۳۹۰ در سامانه ها فقط فهرست اطلاعات کتاب شناختی موجود بود؛ اما در این سامانه شبکه بزرگی از اطلاعات اعضا، کتابداران، آمار کتاب های به امانت گرفته شده و علاقه مندی های افراد بر اساس کتاب هایی که امانت گرفته اند مشخص است.
*سهم ۵ میلیون و۸۰۰ هزار جلد کتاب برای کودکان در کتابخانه های عمومی
شمس اژه ای خاطر نشان کرد: در این سامانه اطلاعات ۴۶ میلیون جلد کتاب که ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار نسخه مربوط به کتاب کودک است وجود دارد. همچنین این سامانه دارای اطلاعات ۱۱ میلیون کاربر و عضو مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.
وی افزود: هم زمان به لحاظ زیر ساختی امکان تجمیع ظرفیت کل کتابخانه های کشور در این شبکه به آدرس samanpl.ir موجود و قابل دسترسی است.
شمس اژه ای در جواب یکی از خبرنگاران که درباره چرایی محدود بودن کتب درسی در کتابخانه های عمومی سوال کرد گفت: آموزش سه شاخه دارد: ابتدایی، عالی و مهارت های اجتماعی که آموزش ابتدایی،با کتابخانه های آموزشگاهی است. آموزش عالی با کتابخانه های دانشگاهی و آموزش مهارت های اجتماعی با کتابخانه های عمومی است. متاسفانه کتابخانه های آموزشگاهی بعداز حذف کتابدار از مدارس به کلی از بین رفت و بار این حوزه آموزش به کتابخانه های عمومی تحمیل شد. درحالی که مراکز چند رسانه ای و کتابخانه ای آموزشگاهی در کشورهای توسعه یافته عضو جدا نشدنی مدارس و عامل ضروری در کنار کلاس درس هستند.
وی افزود: البته امروز ما به موضوع تامین کتاب های کمک آموزشی پرداخته ایم و بسیاری از ناشران کتاب های کمک آموزشی را به کتابخانه هدیه می کنند؛ ولی به علت استقبال و مخاطب زیادی که این کتاب ها دارند؛ تامین کتاب، متناسب با این حجم استقبال و تقاضا هزینه بسیاری هم نیاز دارد.

 اخبار بیشتر 

فقط ۱۵۰ هزار اصفهانی عضو کتابخانه ها هستند/ اصفهان رتبه اول کتابخانه را در کشور دارد

شمس اژه ای در صحبت های خود به پویش ((بحار کتاب، انوار دانایی)) اشاره کرد که از ۳۰ مرداد وهم زمان با بزرگداشت علامه مجلسی این پویش اجرا شده است. طی این پویش افراد، سازمان ها و ناشران کتاب های خود را به کتابخانه های عمومی اهدا می کنند. بیش از ۵۰۰ هزار جلد کتاب که معادل یک ششم منابع کتابخانه های عمومی است در این پویش به کتابخانه ها اهدا و نیازهای زیادی از منابع رفع شده است.
وی همچنین در توضیح چگونگی و اساس کار و فعالیت کتابخانه ها در کشورهای مختلف اشاره کرد: مورد اولی که کتابخانه ها انجام می دهند ورود کتاب های ارزشمند و فاخر به مجموعه است. در بخش دیگر کتابخانه ها بر اساس نیاز مخاطب برنامه ریزی می کنند و در مورد سوم هر دو راهکار قبلی را بکار می برند.
در پایان این نشست خبر از عضویت رایگان برای عموم مردم در کتابخانه های عمومی در روز ۲۴ آبان ماه داده شد که علاقه مندان به مطالعه و کتابخوانی می توانند از این فرصت استفاده کرده و در این روز برای عضویت در یکی از کتابخانه های عمومی اقدام کنند.

مطالب پیشنهادی