13:16 1399/11/25

کاف-الف که تا همین چند روز پیش روایتی تکان‌دهنده و قهرمانانه از فرار خود از ایران برای رسانه‌های غربی تعریف می‌کرد، حالا به چهره اصلی انبوه روایت‌های آزار و تعرض جنسی دختران ایرانی تبدیل شده است.

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از همشهری آنلاین به نقل از گاردین؛ همزمان با اوج گرفتن جنبش MeToo در داخل ایران و در شرایطی که هر روز نام یک چهره آشنا یا گمنام به فهرست آزارگران جنسی افزوده می‌شد، ناگهان نام کامیل احمدی هم به میان آمد؛ انسان‌شناس ایرانی-بریتانیایی که با فعالیت‌هایش رد حوزه‌های بحث‌انگیز چون کودک‌همسری، ختنه دختران و... آن هم با همکاری و حمایت بخش‌هایی از سازمان ملل متحد شناخته می‌شد.

با بیشتر شدن تعداد روایت‌ها از این «غارتگر جنسی» به ویژه در شبکه‌های اجتماعی، انجمن جامعه‌شناسی ایران نخستین نهادی بود که به آن واکنش نشان داد و عضویت احمدی را در این انجمن تعلیق کرد. احمدی همان زمان بسیاری از اتهام‌ها را رد کرده بود اما انتشار یک پست با موضوع «عذرخواهی از اشتباه‌های گذشته» و «آزار رساندن با برخورد بسیار راحت در محیط کار» باعث شد انگشت‌های اتهام بار دیگر سوی او نشانه برود، هر چند این پست حالا دیگر وجود ندارد و حذف شده است.

در روزهای اخیر و پس از آنکه گزارش خروج غیر قانونی و «قهرمانانه» کامیل احمدی در رسانه‌های غربی منتشر شد، چهار زن جداگانه او را به تعرض جنسی متهم کردند و چند نفر هم مدعی شدند هدف آزارهای جنسی این فعال حقوق زنان و دختران بوده‌اند. نزدیکان و دوستان افراد آزاردیده هم روایت‌های آنها را تایید کرده‌اند، حتی پیش از آنکه این ماجراها آشکار و رسانه‌ای شود. احمدی به دلایلی دیگر در ایران محاکمه و به حدود یک دهه حبس محکوم شده بود.

یکی از زنان آزاردیده درباره تجربه خود به گاردین چنین گفته است: «وقتی در جریان دیگر اتهام‌های او قرار گرفتم و با این واقعیت روبه‌رو شدم که قربانیان دیگر کاملا نادیده گرفته شده‌اند، تصمیم گرفتم سکوتم را بشکنم. تمام چیزهایی که من از احمدی می‌دانم، روایت‌های افراد آزاردیده را تایید می‌کند. او یک غارتگر جنسی و آزارگر سریالی است. بسیار نگرانم او باز هم فرصت کار کردن در حوزه‌های زنان را به دست بیاورد و زنان آسیب‌پذیر چون من را قربانی کند.»

احمدی تمام اتهام‌ها را رد کرده و مدعی شده دست‌کم دو مورد آنها با رضایت بوده است. نکته جالب اینکه مشخص نیست او بدون دانستن هویت قربانیان چگونه فهمیده است دو نفر از آنها با رضایت خودشان قربانی شده‌اند. این فرد که حالا متهم به آزار جنسی شده، مدعی است رقیبان سازمان‌یافته می‌خواهند صدایش را خاموش کنند. این در حالی است که تابستان گذشته هفت مورد از آزارهای او در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود.

یکی از زنان آزاردیده در گفتگو با گاردین از آزار جنسی خود در حدود ۱۵ سال پیش خارج از ایران خبر داده، در حالی که دیگران گفته‌اند در ۱۰ سال گذشته احمدی در ماموریت‌های داخل ایران از آنها سوءاستفاده کرده است. از جمله روایت‌هایی که درباره این فرد مطرح شده، موردی است که بسیار به ماجرای آیدین آغداشلو شباهت دارد؛ دعوت کردن به خانه برای گفتگو درباره کار، رفتن به حمام و بازگشتن به حالت برهنه مادرزاد!

یکی از قربانیان رفتار احمدی را در محیط‌های کاری چنین توصیف کرده است: حرف زدن آشکار از مسائل جنسی، استفاده از الکل و حشیش و برقرار کردن رابطه جنسی با دختران جوان که برای کار پژوهشی آمده بودند. گرچه کامیل احمدی برای بررسی درستی ادعاها در یک محکمه اعلام آمادگی کرده اما آزاردیده‌ها بیش از هر چیز از فاش شدن هویت خود نگرانند؛ گرچه همزمان می‌خواهند به دیگر دختران درباره موردهای احتمالی مشابه هشدار بدهند.

مطالب پیشنهادی