11:41 1401/11/08

به گزارش مفتاح، امیر نجاتبخش در نشست اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده از سلسله نشست‌های بر خط الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در خصوص راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، اظهار کرد: به تعبیر رهبر معظم انقلاب فضایی که امروز در آن قرار گرفتیم سبب می‌شود که بر دردهای مزمن اقتصادی قائق آییم. در حالی که در شرایط عادی ممکن بود به این توانمندی دست پیدا نکنیم.
وی افزود: ما هنوز به دنبال این هستیم که مناسبات گذشته را برای ترمیم مشکلات اقتصادی دنبال کنیم. این سبب می‌شود که دچار یأس شده و تصور کنیم که راهی برای برون رفت از مشکلات کنونی وجود ندارد.
دبیر سرای هنر و اندیشه سها گفت: در شرایط تحریمی امروز، باید از مناسبات گذشته فاصله بگیریم تا بتوانیم اقتصاد خود را سامان بدهیم. نگاه به امکانات آینده و چرخش دیدگاه در اینجا لازم است.
وی با بیان اینکه در تبیین اقتصاد دانش بنیان، باید دچار تغییر نگاه شویم، تصریح کرد: زمانی که از اقتصاد دانش بنیان صحبت می‌کنیم باید نگاهی جدید داشته باشیم نه تدابیری جدید.


نجاتبخش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، دانش بنیان را یک رویکرد جدید در کشور می‌دانند، افزود: امروز بدون تغییر نگاه به مسئله دانش بنیان توجه می‌کنیم و در صورت تداوم این نگاه، در این مسیر موفق نخواهیم داشت.
وی با تأکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد آینده است، گفت: در اقتصاد جهانی مسئله تولید انبوه مطرح می‌شود و پایه آن، نظام تقسیم است. در اینجا تلاش می‌شود که برای داشتن بیشترین میزان تولید، بهترین نیروی انسانی را داشته باشیم.

دبیر سرای هنر و اندیشه سها افزود: اما با چرخش نگاه، دیگر تلاش نمی‌کنیم که یک نیروی خوب پرورش دهیم بلکه هدف این است که از هر انسان در جایگاه خود بهترین کمک را بگیریم. در رویکرد جدید تلاش این است که انسان را در حیطه کاری خود معنی‌دار کنیم.
وی بیان کرد: در نظام اقتصادی گذشته، بود و نبود انسان‌ها در تولید موثر نبود، اما در اقتصاد دانش بنیان، به جای نگاه صرف به هدف، به دانش هر فرد توجه و تلاش می‌کنیم که آن فرد دانش خود را بالفعل کند.


نجاتبخش ادامه داد: براساس فهمی که امروز از اقتصاد دانش بنیان داریم، به دنبال این هستیم که محیطی ایجاد کنیم که انسان‌ها ابتکار بیشتر به خرج دهند تا به سود بالاتر برسیم. در اینجا نیز به جای نگاه ویژه به انسان، به ابتکار و سود حاصل شده توجه می‌کنیم. بسیاری از استارت‌آپ‌ها به علت همین نگاه دچار شکست می‌شوند.


وی با بیان اینکه در نگاه ما نسبت به اقتصاد دانش بنیان، باید تحولی در خصوص مسئله سرمایه وجود داشته باشد، افزود: در اقدامات رایج معمولا می‌گوییم هرکس به میزانی سرمایه قرار دهد تا کار را آغاز کنیم. اما در اقتصاد دانش بنیان به جای اینکه به سرمایه توجه کنیم، باید به سمت دانش برویم و آن را اساس کار قرار دهیم.


دبیر سرای هنر و اندیشه سها گفت: وقتی صحبت از دانش می‌شود ما به دنبال خرید آن می‌رویم، در اینجا نیز همان دانش‌های خریداری شده به عنوان سرمایه مطرح می‌شود بلکه باید به سمتی برویم که بنیان کار خود را براساس دانش قرار دهیم.
وی اظهار کرد: در اینجا، معنای دانش خود انسان است، برای انجام یک کار دانش بنیان بیش از اینکه به دنبال جذب سرمایه باشیم، باید در انتظار انسان مورد نظر باشیم تا بیاید و بنای کار را بگذارد. در واقع باید وارد مسیری شویم که بین انسان و دانش پیوندی برقرار باشد.


نجاتبخش با بیان اینکه در اقتصاد دانش بنیان بیش از اینکه با محصولات جدید در ارتباط باشیم، با یک توانایی روبرو خواهیم شد، گفت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند ما در عرصه‌های مختلف باید به گونه‌ای حرکت کنیم که دشمن از دشمنی خود مأیوس شود. اما سئوال این است که برای تحقق این هدف چه باید بکنیم.


وی تصریح کرد: در صورتی که دشمن در وجود ما یک توانایی ببیند از دشمنی با ما مایوس می‌شود. در اقتصاد دانش بنیان قرار نیست با محصول خود همه دنیا را بگیریم بلکه به دنبال این هستیم که دنیا ما را صاحب توانایی ببیند، در این صورت در محاسبات خود به گونه‌ای دیگر عمل می‌کند. مانند حوزه نظامی. در عرصه دفاع مقدس ما رویکردی را نشان دادیم که بیشتر از اینکه به لحاظ ظاهری با ارتش‌های دنیا برابری کنیم، توانایی پیش‌بینی ناپذیر در ما ایجاد شد که همان توانایی انسان‌هاست.
دبیر سرای هنر و اندیشه سها گفت: در اقتصاد دانش بنیان نیز پیوندهای جدیدی میان مناسبات انسانی ایجاد می‌شود که توانایی‌های پیش بینی ناپذیر را رقم می‌زند. در این صورت طرف مقابل ما را دارای یک قدرت اقتصادی می‌بیند.

وی ادامه داد: حرکت ما براساس این قدرت اقتصادی سبب می‌شود که در عرصه اقتصاد جهان صاحب تصمیم شویم. در اینجا ما واجد تصمیم خواهیم شد.
نجاتبخش تصریح کرد: زمانی ما احساس کردیم که نفت و گاز قدرت ماست، تلاش ما صادرات گاز به اروپا بود تا وابستگی ایجاد کنیم. اکنون باید به جایگاهی برسیم که در عرصه اقتصاد جهان معنی دار شویم.


انتهای پیام/

مطالب پیشنهادی