13:02 1395/10/12

به گزارش مفتاح، آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما نه تنها کاهش نداشته بلکه بیشتر نیز شده است.

حقوق بشر یکی از موضوعاتی که در چند سال اخیر به ابزاری برای وارد کردن فشار از سوی کشورهای غربی به ایران تبدیل شده است.

موضوعی که صرفا بهانه‌ای است برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

حقوق بشر، بنیادی‌ترین حقوقی است که هر انسانی به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره مند است و این حق از دیرباز مورد توجه ملت ها و اندیشمندان بوده است. امروزه نیز این مفهوم اهمیت و برجستگی فوق العاده و به مراتب گسترده تری در سطح بین المللی یافته است و تاکنون اسناد بین المللی متعددی برای تدوین و حمایت از حقوق بشر تدوین شده است.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

با توجه به وجود حقوق و قوانین مدون در حوزه حقوق بشر، این پرسش شکل می‌گیرد که چگونه شاهد وضعیت خلاف انتظار باشیم؟

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار و گزارشات مستند رسمی سازمان ها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این گزارش قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این گزارش منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

افزایش تضییع حقوق سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما

بر اساس آمارهای منتشر شده در ایالت متحده آمریکا به طور متوسط هر 36 ساعت یک سیاهپوست به دست پلیس کشته می شوند.

تبعیض نژادی درا یالات متحده آمریکا که با نظام برده داری در سده 17 آغاز شد، همچنان تا عصر حاضر ادامه یافته است. با گذشت سالها از سخنرانی معروف "مارتین لوتر کینگ" ضد نظام برده داری، سیاهپوستان آمریکا همچنین به دلیل سیاست‌های نژادپرستانه دولت این کشور در محدودیت و محرومیت به سر می‌برند.

آمارها حاکی از آن است که حدود یک میلیون نفر از مجموع 2میلیون و 300 هزار نفر زندانی آمریکا را سیاهپوستان تشکیل می‌دهند.

از نظر امکانات مالی و رفاهی، سیاهان در شرایط بسیار پایین تری نسبت به سفید پوستان قرار دارند؛ به گونه‌ای که میانگین ثروت یک خانواده سفید پوست 113 هزار دلار، 20 برابر درآمد یک خانواده سیاهپوست است. 18 درصد از سیاهپوستان زیر 25 سال آمریکایی نیز از بیمه درمانی محروم هستند.

آمار قتل، زندانی شدن بدون تفهیم اتهام و برگزاری دادگاه، دستگیری‌های بی علت و تضییع حقوق اجتماعی سیاهپوستان در دوران ریاست جمهوری اوباما نه تنها کاهش نداشته؛ بلکه بیشتر نیز شده است.

در این راستا، 13 ماه مارس سال 2013 یک نوجوان سیاهپوست به نام "کیمانی گری" به دست پلیس اوکلند به قتل رسید. وی که فقط شانزده سال داشت از فاصله نزدیک هفت بار هدف گلوله قرار گرفت.

این مساله مردم را خشمگین کرده و به خیابان‌ها کشاند. متاسفانه تنها بخش کوچکی از موارد متعدد خشونت نیروهای پلیس آمریکا علیه رنگین پوستان و سیاهپوستان آمریکایی در مطبوعات و رسانه‌ها منشر می‌شود و اعتراضات در این زمینه نیز به شدت سرکوب می‌گردد.

در آگوست 2012 نیز " شانتا دیویس"، زن جوان بیست و سه ساله، هدف گلوله پلیس قرار گرفت و در حالی که زخمی بود روی زمین کشیده شد تا در نهایت بر اثر خونریزی جان خود را از دست داد.

ایست و بازرسی نیز دیگر سیاست‌های تبعیض آمیز پلیس آمریکا در قبال سیاهان است. گزارش‌های منتشر شده حاکی از این است که در سال 2011 پلیس نیویورک 700 هزار نفر از کسانی که نزدیک به 85 درصد آنها سیاهپوست بودند را متوقف کرده است.

منبع: میزان

مطالب پیشنهادی