9:18 1401/06/01

به گزارش مفتاح، مهرداد مُرادمند، در نشست خبری با اصحاب رسانه هزینه بهره برداری از ۱۷۹طرح کشاورزی را بالغ بر ۸۲۱ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: حدود ۶۲۹ میلیارد تومان از این رقم، سهم سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.  این پروژه‌ها شامل ۶۶ پروژه در بخش تولیدات گیاهی و۵۷ پروژه آب و خاک و امور مهندسی،  ۲۹ پروژه تولید دامی، طیور و آبزیان، هشت پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری، هفت پروژه امور عشایر، چهار پروژه صنایع کشاورزی، چهار پروژه تعاون روستایی و چهار پروژه تحقیقات کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان فرصت‌های شغلی ایجاد شده ناشی از اجرای این پروژه‌ها را ۸۸۶ نفرعنوان کرد وافزود: در یک سال اخیر ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی پرداخت شده و اصفهان از این حیث رُتبه نخست کشور را در جذب تسهیلات تکلیفی داشته است.

مرادمند در باره وضعیت کشت و کار امسال بویژه در شرق اصفهان گفت: در سال زراعی فعلی، ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود برای بخش کشاورزی اصفهان اختصاص یافت، اما با توجه به بارش‌های نه چندان کافی و ذخیره اندک سد زاینده‌رود با هماهنگی کشاورزان و شرکت آب منطقه‌ای بنا شد زمان رهاسازی آب برای کشت غلات کشاورزان شرق و باغات غرب استان بصورت مُجزا باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان افزود: در بازگشایی ۱۰ روزه زاینده‌رود در بهمن سال قبل، مزارع شرق اصفهان زیر کشت گندم، جو و گُلرنگ رفت و با وجود کم بارشی فصل بهار، عملیات کشت و کار انجام گرفت.

 

او میزان گندم خریداری شده در استان را ۶۳ هزار تُن گندم اعلام کرد و گفت: این میزان خرید 250 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. جو و گُلرنگ بویژه در زمین‌های کشاورزی شرق اصفهان نیز کشت شد.

مُرادمند با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون چهار نوبت آبیاری از زاینده‌رود برای مزارع غرب اصفهان اختصاص یافته است، اضافه کرد:  سه نوبت آبیاری در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تیر تا سد نکوآباد مبارکه رهاسازی شد اما تخصیص مرداد هنوز انجام نشده است.

 او همچنین در باره استفاده ازشرکت های  دانش بنیان در کشاورزی اظهار کرد: توسعه شرکت های دانش بنیان را در نظر داریم و تلاش می کنیم تولید بذر هیبریدی(روش مُبتنی بر گرده افشانی مصنوعی از طریق انسان) ۶ رقم محصول مورد نیاز که اصولا از طریق واردات تامین می شود با همراهی دانشگاه‌ها و بخش خصوصی به سرانجام برسد.

 او در ادامه با اشاره به اینکه تمایل فروش دام مولد کاهش یافته است گفت: در 40 روز گذشته فروش دام مولد کاهش داشته استو مجوز صادرات دام به پشتیبانی امور دام داده شده است. شرایطی ایجاد شده تا در حوزه دام وطیور به وضعیت باثباتی برسیم.

بنا به گفته مرادمند قیمت مرغ کمتر از قیمت تولید در بازار است گفت: تولید کنندگان مرغ امروز مرغ را با قیمتی کمتر از قیمت تولید عرضه می کنند. بحث های حمایتی در حال انجام است و اما در افزیش بهره وری در واحد های تولیدی دقت بیشتری شده است. تلاش می شود در واحداهی تولدیی مرغ شرایط نگهداری وسن محصول مدنظر قرار بگیرد تا برنامه تولید مرغ سایز برای صرفه جویی در مصرف نهاده ها به سرانجام برسد.

او در ادامه با اشاره به اینکه اصفهان بیش از 14 درصد دام وطویر کشور را تولید می کند گفت: ما در استان اصفهان 2.3 دهم سرانه تولیدات کشورا را داریم و سرآمد هستیم.  برای کنترل تولید مازاد مرغ و ظرفیت محدود جامد کردن مرغ، فروش قراردادی را به زوذی کلید خواهیم زد تا بر اساس جذب بازار گوشت مرغ تولید شود.

مرادمند در خصوص شایعه تولید محصولات کشاورزی با اپساب در برخی مناطق اصفهان گفت: این ادعا صحت ندارد. ما رها شدن پساب خام در اصفهان نداریم. پساب تصفیه خانه شاهین شهر توسط پالایشگاه وشهرداری خریداری شده و به هیچ عنوان استفاده نمی شود. از پساب شمال اصفهان نیز فقط برای کشت غلات وعلوفه استفاده می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در باره بازگرداندن برخی محصولات گلخانه‌ای از کشورهایی روسیه و عراق گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی مثل گوجه، بادمجان، سبزی، و فلفل دلمه ای به روسیه وکشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می شود. بازگشت فلفل دُلمه‌ای ایران از روسیه به این دلیل بود که سمی که ما برای کشت این محصول استفاده می‌کردیم در آن کشور به ثبت نرسیده بود و بازگشت محصولات کشاوزی از عراق صرفاً جنبه سیاسی داشت که این موضوع حل و تولیدات ما به آن کشور صادر شد.

 مُرادمند تصریح کرد: استان اصفهان علاوه بر  داشتن ۵۶۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی، بدلیل کمبود منابع آبی، تنها حدود ۲۰۰ هزار هکتار از آنها زیر کشت محصولات زراعی و باغی می‌رود. مجموع اراضی باغی استان اصفهان حدود ۸۰ هزار هکتار است و مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای آن در شرایط عادی حدود ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

او تحویل وبازار نهاده ها در استان را بسیار مثبت ارزیابی کرد وافزود: امروز دامدارها کمتر از بازار خریداری می کنند و با کاهش قیمت نهاده ها روبرو بوده ایم. توزیع نهاده ها رقابتی شده است و فروش نهاده ها به صورت متفاوت در حال انجام است.

مطالب پیشنهادی