15:01 1401/05/01

به گزارش مفتاح و به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (اصفهان)؛ علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در دوازدهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان با بیان اینکه الگوی بازآفرینی همت آباد با کمی تغییرات در ضرایب می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر محلات هدف بازآفرینی شهری مشابه در اصفهان باشد اظهار کرد: در استان اصفهان براساس مطالعات وتحقیقات میدانی بعمل آمده بالغ بر ۱۴ هزار هکتار از اراضی شهری در زمره بافت‌های فرسوده وناکارآمد شهری قرار دارد که این میزان بیش از ۱۰% کل بافت‌های فرسوده وناکارآمد کشور را شامل می‌شود. 

 

وی افزود: از بافت ناکارآمد شهر اصفهان نیز بیش از ۳۱ درصد آن را سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌ای تشکیل می‌دهد که دقیقا در این پهنه‌ها می‌توان الگوی بازآفرینی همت آباد را پیاده کرد. 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان ضمن تشریح این طرح اذعان داشت: در طرح بازآفرینی محله همت آباد به هیچ عنوان مسئله و دغدغه بحث ریالی، سودآوری و سرمایه گذاری نیست بلکه در راستای بازآفرینی که انجام می‌شود گروه‌های مرتبط در حد خود، منافعاشان تامین و نیازهای‌شان برطرف می‌شود. 

 

وی افزود: کار جدید زمانی اتفاق می‌افتد که بتوان با همکاری مردم و به صورت مستقیم با آنان انجام شود چرا که اگر قرار باشد دولت، زمین، تسهیلات و خدمات زیربنایی را بدهد و در نقاطی دورتر از شهر مسکن ساخته شود دوباره با شهرک‌های جدیدی مواجه می‌شویم که مشکلات بعدی را به همراه دارد و هزینه‌های مختلفی را افزایش می‌دهد. 

 

قاری‌قرآن بیان داشت: با این نگرش مبحث بازآفرینی محله همت‌آباد را می‌توان به یک مجموعه سه ضلعی تعبیر کرد که متشکل از مردم (بعنوان ضلع اصلی و تامین کننده اراضی)، دولت و شهرداری (بعنوان ارائه دهنده تسهیلات و طرح‌ها) و بخش خصوصی (بعنوان مجری) است. 

 

وی با اشاره به اینکه حلقه ارتباطی این گروه‌ها اعتماد است گفت: مهمترین موضوع در اجرای این مدل پروژه‌ها حمایت و اعتماد مردم است. و در صورت اجرای دقیق طرح، هر سه گروه از منافع حاصل از آن بهره مند می‌شوند. 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه این طرح تسهیل امور از محل خودش بدون صرف هزینه است اذعان داشت: زمانی که عرصه تحت اختیار ساکنین این منطقه بصورت گروهی تجمیع و به بلوک‌های ۴ تا ۵ طبقه تبدیل می‌شود، در این صورت اراضی باقیمانده نیز برای خدمات شهری بکار می‌روند.   

 

  وی افزود: با این روش افراد ساکن در این مناطق از آپارتمان‌هایی نوساز با ارزشی بیشتر از منازل قبلی برخوردار می‌شوند و بدون پرداخت هزینه، خدمات شهری در نزدیکی منزلشان فراهم می‌شود. همچنین ضمن ایجاد فضای مناسب برای اسکان شهروندان، دسترسی‌های بهتری به بزرگراه‌های اطراف و همچنین عبور و مرور نیز ایجاد می‌شود. 

 

قاری‌قرآن گفت: براین اساس دولت و شهرداری تنها با تسهیل نمودن امور و بدون صرف هزینه‌ای وظایف قانونی خود را انجام می‌دهند. 

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان داشت: برخی از الگوهای قبلی که در سال‌های گذشته برای بازآفرینی شهری استفاده می‌شد به صورت الگوهای منفعتی بود لذا تقریبا از سال ۹۰ که مبحث دفاتر تسهیل گری مطرح شد این موضوع به سمتی سوق داده شد که مردم نیز باید مشارکت داشته باشند و از منافع حاصل از آن برخوردار شوند. 

 

وی خاطرنشان کرد: با بهره گیری از تجربه طرح بازآفرینی همت آباد، می‌توان نمونه‌های مشابه را در سایر محلات مصوب بافت فرسوده اجرا کرد چرا که در صورت اجرای دقیق آن، بدون صرف هیچ هزینه‌ای، ارزش افزوده‌هایی برای هر سه گروه ایجاد می‌شود و علاوه بر اینکه سطح زندگی مردم از لحاظ کمی (متراژ) وکیفی (ارزش خانه) ارتقا می‌یابد، خدمات و زیر ساخت‌ها تامین می‌شود، فاصله طبقاتی دهک‌های پایین وبالا نیز کاهش پیدا می‌کند. 

مطالب پیشنهادی