16:29 1400/07/25

واکاوی علل اصلی فرونشست در اصفهان/ باید برای حفظ آثار تاریخی فکری کرد

 

به گزارش مفتاح وبه نقل از  خبرگزاری تسنیم از اصفهان، عباس مقتدایی در جمع خبرنگاران، پیرامون مشکل زاینده‌رود و بحران فرونشست در اصفهان اظهار داشت: متاسفانه اصفهان در حال فروریختن است به این معنا که اصفهان دچار یک زلزله عظیم در طول چند سال شده‌ و این موضوع خطرات بسیاری را در پی داشته است.

وی با اشاره به ضرورت توجه به حفظ سازه‌های تاریخی اصفهان و نگهداری این سازه‌ها تصریح کرد: این پیش‌لرزه‌های زلزله را در خانه‌های همه مردم اصفهان، در پل‌های تاریخی و ابنیه میراثی می‌توان مشاهده کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس درباره ترک‌های صورت گرفته در آثار تاریخی اصفهان ادامه داد: این ترک‌هاکه بر دیواره‌ سی و سه پل، دیواره مسجد امام و گبدهای فیروزه‌ای شناخته شده بین‌المللی دیده می‌شود، بسیار اهمیت دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به بحران فرونشست گفت: براساس گزارشات، یکی از اصلی‌ترین علل بحران فرونشست مدیریت نادرست منابع آب است زیرا منابع تغذیه‌کننده دشت به خارج از دشت رفته و این خروج منابع به معنی ویرانی است.

وی افزود: این ترک‌ها تا عمق برج‌ها در مناطق مختلف و در ورزنه اصفهان در مسجد ساخته شده دوره تیموری قابل دیدن است و متأسفانه پیش‌لرزه‌هایی است که لرزه اصلی آن بر اساس اسناد تعریف شده نزدیک است.

مقتدایی درباره علت اصلی این بحران تصریح کرد: در گزارش رسمی که کارشناسان به من ارائه دادند، مدیریت نادرست بر منابع آب، به عنوان علل اصلی بحران فرونشست، مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت توجه به این موضوع و برنامه‌ریزی برای حل این مشکل اضافه کرد: منابع آب تغذیه‌کننده دشت به خارج از دشت رفته و این خروج آب از دشت یعنی ویرانی و بحرانی که امروز با آن روبه‌رو هستیم.

مطالب پیشنهادی