18:25 1399/11/27

یکصد و سی و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر خرم آباد با حضور مهندس گودرز امیری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری برگزار شد.

به گزارش مفتاح نیوز به نقل از ایمنا؛ رستم کوشکی رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد در این جلسه با بیان اینکه در گذشته برخی مسئولان شهر خرم‌آباد به واسطه حضور شورای شهر نسبت به مشکلات شهری بی‌تفاوت بودند گفت: سال گذشته خسارات بسیار زیادی به واسطه سیل به شهر خرم‌آباد تحمیل شد که استانداری در بحث تأمین اعتبار شاید جلوتر از شورای شهر پیگیر موضوعات و مشکلات شهری و خسارات ناشی از سیل بود و در واقع این جلسه به پاس قدردانی از معاونت عمرانی استانداری ترتیب داده شده است.

وی تصریح کرد: از همه مسئولان انتظار داریم تا با همدلی در کنار اعضای شورا و مجموعه مدیریت شهری برای رفع مشکلات تلاش کنند تا قبل از پایان سال بتوانیم مشکلات شهری را به حداقل برسانیم.

زهرا نظری، نایب رئیس شورای اسلامی شهر خرم آباد هم در این جلسه با بیان اینکه چهره خرم‌آباد بعد از سه سیل سهمگین به چهره‌ای جنگ‌زده تبدیل شده بود گفت: برای جبران این خسارات در دو سال اخیر بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان کار عمرانی در شهر انجام شده است.

وی اضافه کرد: با از بین رفتن زیرساخت‌ها به واسطه سیل ما نتوانستیم به اولویت‌ها از جمله بافت تاریخی شهر بپردازیم.

نظری تصریح کرد: بافت تاریخی شهر، خاستگاه فرهنگ و تمدن قوم لر است و با توجه به اینکه ما ۷۲ هکتار بافت تاریخی در شهر خرم آباد شامل ۹۹ خانه تاریخی، آرامگاه زیدبن‌علی باباطاهر، حمام گپ، میدان گپ، قلعه فلک‌الافلاک را داریم که اینها ظرفیت‌های بسیار بزرگی برای توسعه صنعت گردشگری و ایجاد رونق اقتصادی در سطح شهر خرم‌آباد است لذا بازآفرینی و مرمت این بافت کهن و تاریخی نه‌تنها وظیفه همگانی است بلکه وظیفه شهرداری است که در تعامل با میراث فرهنگی و راه شهرسازی باید به آن بپردازد.

نظری ادامه داد: از شهرداری می‌خواهیم برنامه‌های خود را برای بافت تاریخی شهر، تا قبل از پایان سال به شورا ارائه دهد تا بتوانیم گام‌های مفیدی در جهت احیا و مرمت بافت‌های قدیمی و بازآفرینی بافت کهن برداریم.

به گزارش ایمنا، پرداخت نشدن اعتبارات در شش ماهه نخست سال، وصول حداقل ۵۰ درصد مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی، تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی و قراردادی شهرداری، جذب اعتبارات به منظور تجهیز و تأمین امکانات آتش نشانی، بازگشایی معابر، دفع آب‌های سطحی، آسفالت معابرشهری که نارضایتی شهروندان را به دنبال دارد، عملیاتی شدن پادگان ۰۷، به سرانجام رسیدن پروژه پاگر (بام دوم خرم آباد) پارک شاپوری، تسریع در روند پل و جاده سرابیاس، از جمله مباحث و مشکلات مطرح شده توسط دیگر اعضای شورای شهر در این جلسه بود.

گودرز امیری، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان در پاسخ به درخواست اعضای شورا، با اشاره به اینکه همدلی همه مسئولان استان برای توسعه مرکز استان یک فرصت است که باید از آن استفاده کنیم، اظهار کرد: مدیریت شهری پیچیدگی خاص خود را به لحاظ درآمد و پاسخ به مطالبات گسترده و استفاده از نیروهای ناکارآمد دارد و مدیریت شهری همه این موارد را باید مدیریت کند تا به اهداف مطلوب خود دست یابد.

وی افزود: در ابتدای ورود ما چند پل موقت روی خرم‌رود احداث شده بود که قرار شد پل‌های اساسی را جایگزین کنند، یکی از پل‌هایی که بر اثر سیل تخریب شد طبق نظر مشاور نیاز به اصلاحاتی داشت که اکنون از پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است، پل دیگر هم میراث فرهنگی قول همکاری داده منوط بر اینکه شهرداری طرحی را ارائه کند که با بافت تاریخی همخوانی داشته باشد.

وی در خصوص برخی گلایه‌ها مبنی بر مشکلات موجود در پارک شاپوری نیز توضیح داد: حدود ۹۰ درصد طرح‌های ارائه شده در این پارک اجرا شده است؛ مسئول این پارک نیز شهرداری است و اگر نواقصی دارد مانند نامرغوب بودن مصالح و کیفیت پایین کار باید با پیمانکار حل و فصل شود.

امیری به سه طرح تعیین تکلیف پادگان ۰۷، هدفگاه و سراب یاس با ارتش اشاره کرد و گفت: در سفری که فرمانده نیروی زمینی ارتش به استان داشت، تفاهم‌نامه‌ای بین استاندار و ارتش منعقد و در هر سه مورد کار تا حدودی پیش رفت و در طرح هدفگاه بازگشایی کمربندی شرق و شمال شهر حدود ۳۲ هکتار از اراضی در این طرح قرار می‌گیرد.

وی افزود: همچنین حدود ۷۰ هکتار از اراضی در طرح آبخیزداری قرار است شهرداری مابقی اراضی آن را بر اساس توافق ارتش و شهرداری در کمیسیون ماده ۵ تصویب کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان به آزادسازی قلعه فلک الافلاک نیز اشاره کرد و افزود: یکی از کارهای ماندگار دولت آزادسازی قلعه فلک الافلاک است که جزو مطالبات مردم بود و هفته گذشته سند به نام میراث فرهنگی منتقل شد، برای تخلیه سپاه به دنبال تأمین منابع مالی مورد نیاز هستیم.

امیری با بیان اینکه خرم‌آباد از سال ۷۰ تاکنون طرح تفضیلی نداشته، اضافه کرد: تضاد و اختلاف نظر و سوءاستفاده‌ای که در نبود طرح انجام می‌شد، از علل نبود طرح تفضیلی است، اکنون که طرح تصویب شده اگر هم اکنون مشکلی وجود دارد شورای شهر و شهرداری باید دقت بیشتری انجام می‌داد.

وی گفت: ساماندهی نیروی انسانی نه تنها در شهرداری خرم‌آباد بلکه در استان از دیگر کارهای انجام شده است و چهار هزار و ۷۰۰ نفر در شهرداری‌های استان مشغول فعالیت بودند، در حالی که طبق چارت شهرداری باید دو هزار و ۷۰۰ نیرو باشند، بنابراین حدود یک هزار و ۴۷۰ نفر را که غیرقانونی وارد شهرداری‌ها شده بودند، تعدیل کردیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان اظهار کرد: حذف پرداخت‌های غیر قانونی اضافی و اصلاح احکام حقوقی که کار دشواری بود از دیگر اقدامات انجام شده است، قرار نیست از جیب مردم در پول درآوریم و غیر قانونی به دیگران بدهیم بلکه هر چیزی باید در جای خود باشد.

امیری به رفع تصرف اراضی از دست رفته شهرداری نیز اشاره کرد و افزود: با همکاری دستگاه‌های اجرایی و دادگستری این کار را انجام دادیم، همچنین بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان کمک دولت به شهرداری و ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار سیل در این زمان انجام شده، موضوع دیگر اینکه ظرف دو سال گذشته ۷۵ میلیارد تومان تهاتر در شهرداری انجام شده که توانستیم چند پروژه جدید را کلید بزنیم و پروژه‌های نیمه تمام را تکمیل کنیم.

وی در ادامه با تاکید بر برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز خاطرنشان کرد: این موضوع در خرم‌آباد به یک رویه و عرف تبدیل شده است، تخریب ۷۰ واحد غیر مجاز در فلک الدین و ۸۶ واحد در جنوب شهر که اقدام به ساخت و ساز در اراضی کشاورزی کرده بودند، انجام شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان گفت: براساس ماده ۸ منع فروش واگذاری واحدهایی که فاقد پروانه هستند شهرداری و دستگاه‌های خدمات رسان مجاز به ارائه خدمات نیست، مگر اینکه طرح تفکیکی مجاز داشته باشند و می‌تواند اقدام به قلع و قمع کند، ولو اینکه در وسط شهر باشد و ارزش چند میلیاردی داشته باشد، قرار نیست حق مردم تضییع شود.

امیری افزود: افرادی خودشان طرح تفکیکی را ارائه و سپس اقدام به فروش می‌کنند، بعداً مدعی می‌شوند که باید با این افراد برخورد شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان با اشاره به آزاد سازی خیابان انقلاب اضافه کرد: بر اساس ماده ۵ مصوب کردیم که اراضی سهم شهرداری در پادگان ۰۷ برای آزاد سازی خیابان انقلاب و اجرای خیابان حافظ هزینه و مدیریت شود، این کار شدنی است و شورا باید وقت بیشتری را برای این موضوع بگذارد.

امیری درخصوص بافت‌های فرسوده اظهار کرد: بافت‌های تاریخی و فرسوده یک گنجینه پنهان برای شهرداری است که اگر خوب هزینه شود، درآمدزایی، عمران و آبادانی را به دنبال خواهد داشت.

وی با تاکید بر توسعه فضای سبز در خرم‌آباد گفت: سرانه فضای سبز شهری که اطراف آن را جنگل‌های بلوط فرا گرفته دو و نیم متر است و این ظلم است، ما تصویب کردیم که شهرداری در اراضی که در حریم شهر قرار دارد، اقدام به ایجاد فضای سبز کند.

وی به وصول مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرای نیز اشاره کرد و افزود: اگر شهرداری مطالبات خود را صفر تا ۱۰۰ وصول کند، رقمی بیش از دو هزار میلیارد تومان است که رقم قابل توجه بوده و تحول بزرگی اتفاق خواهد افتاد و به عنوان یک ظرفیت درآمدزایی خوب است منتهی برای تحقق این امر باید عزم جدی وجود داشته باشد نه اینکه اعضا شورای شهر و یا مدیران برای فرد یا دستگاهی واسطه‌گری کنند.

مطالب پیشنهادی