به گزارش مفتاح وبه نقل از فارس، حجت الاسلام احمد سالک نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: شفافیت در تمام مسائل حکومتی، سیاسی و اجتماعی منهای آنهایی که بحث‌های امنیتی و طبقه‌بندی دارد موجب ارتقا و رشد جامعه خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه هر جایی شفافیت نباشد فساد ایجاد می‌شود، گفت: طرحی که در مجلس مطرح شد به لحاظ شفاف‌سازی طرحی ارزشمندی برای کشور بود چرا که مردم از عملکرد حضور، غیاب، اعلام نظر و نظرات نمایندگان‌شان اطلاع پیدا می‌کردند که متأسفانه در مجلس رأی نیاورد.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تأکید کرد: باید طرح شفافیت نه تنها در مجلس بلکه در تمام مسائل قوای سه‌گانه، نهادها و سایر دستگاه‌ها دنبال شود چراکه شفافیت باعث خواهد شد تا به مفسدین جامعه میدان داده نشود.

 

وی ادامه داد: طرح شفافیت آرا برای اطلاع جامعه و مردم از عملکرد وکلای‌شان در خانه ملت است اما برخی نظرشان این بود که این طرح تصویب نشود چرا که شاید معتقدند این طرح مشکلاتی را برای‌شان به وجود می‌آورد لذا در این مورد باید خودشان جوابگو باشند.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: ما از طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس دفاع کردیم و موافق آن بودیم اما نمایندگان دیگر موافق نبودند و متأسفانه در نهایت هم تصویب نشد.

 

سالک در مورد انتقادات مطرح شده در این زمینه گفت: دو بحث وجود دارد، نخست اینکه انتقاد منطقی موجب رشد و ارتقای جامعه می‌شود و به همین دلیل نباید از انتقاد منطقی وحشت داشت اما بحث دیگر آن است که گاهی وقت‌ها در ذیل این انتقادات منطقی مطالبی مطرح می‌شود که اساس نظام زیر سؤال می‌رود که این اشتباه است.

 

وی با بیان اینکه باید حرمت قوا را حفظ کنیم، بیان داشت: آن موضوعات و انتقاداتی که بتوانیم به صورت خصوصی مطرح کرده و پاسخ بگیریم دلیلی ندارد در مجامع عمومی آن را عنوان کنیم.

 

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: همانطور که امام راحل فرمودند مجلس در رأس امور قرار دارد نباید به این جایگاه و ارکان نظام بی‌احترامی شود. هرچند ممکن است چند نفر نماینده نظرات مخالف یا خلافی داشته باشند اما نباید همه نمایندگان را با یک نگاه دید.

 

سالک گفت: مردم باید از عملکرد نمایندگان در قالب شفافیت ارزیابی داشته باشند چرا که اساس انقلاب مردم بوده، هستند و خواهند بود و مردم ولی نعمتان ما هستند.

 

مطالب پیشنهادی