به گزارش گروه اجتماعی  مفتاح در فضای سبز حاشیه زاینده رود و بوستان های ساحلی مشرف بر آن, باز شاهد تخلفات مردمی هستیم. تخلفاتی شبیه ترویج آزادانه قلیان و عواقب تاثربرانگیز آن که در برخی موارد منجر به نتایج سهمگینی می شود. مفتاح اخیراً در گزارشی به بررسی این موضوع و متولیان جلوگیری از آن و مصاحبه با برخی از مسئولین شهرداری، نیروی انتظامی و اداره بازرسی اصناف پرداخت که همچون بسیاری از معضلات شهری همتی مضاعف نیازمند کنترل و رفع این معضل است. همتی که هنوز در مدیران شهری به طور چشم گیر یافت می نشود و تقریبا همه نهادها و سازمان ها جلوگیری و اعمال قانون در این خصوص را بر عهده ارگانی دیگر می نهند و همه بالاتفاق معتقدند می بایست عزم جدی در این خصوص صورت گیرد(!) و ما کماکان امیدوار به تدبیر مدیران شهری و عزم جزمی که خواهد آمد.

 اما این روزها با خشک شدن مجدد زاینده رود و فرجه 20 روزه برای رهاسازی مجدد آب و گرمای بیش از حد اصفهان مردم در ساعات خنک شدن هوا به بوستان های مجاور زاینده رود برای تفریح و استراحت می آیند تا کمی به دور از گرما و آلودگی صوتی و زیست محیطی در پارکها و فضای سبز دمی بگذرانند. اما ورود موتورسیکلتهای متخلف که تعداد آنها علی الخصوص در شب و روزهای تعطیل کم نیست و جالب توجه آن که برخی از این موتور سیکلتها متعلق به همان ترویج کنندگان قلیان است که در اطراف پل های تاریخی مهم همچون پل خواجو با تعداد قابل توجهی از هم قطارانشان پس از ترویج قلیان به موتور سواری در پارک می پردازند و موجبی برای ناامنی, مزاحمت و سلب آسایش شهروندان می شوند!

تردد موتورسواران به پارکهای مجاور زاینده رود کودکان و یا سالمندان را در هنگام راه رفتن با خطرات جدی مواجه می کنند. تردد، بعضاً با سرعت زیاد و آلودگی صوتی و محیطی از جمله نتایج ورود آنهاست. در این خصوص به یگان امداد مستقر در پل خواجو مراجعه کردیم و پس از صحبت با برخی ماموران که نیروی انتظامی و یگان امداد را متولی امر جلوگیری از تردد موتورسواران در پارک می دانستند اما در کمال تعجب هیچ اقدامی در این خصوص نمی نمودند. یکی از این مامورین اظهار داشت: موتور سواران به دلیل وجود مانع در حریم کیوسک نیروی انتظامی امکان حضور را ندارند و البته سوال مفتاح در خصوص تردد در حریم پارک و حاشیه پل های تاریخی بود.
وی افزود:  وظیفه ما و راهنمایی و رانندگی است که در این خصوص اقدام نماییم که البته در حال حاضر اقدام به جلوگیری نمی نماییم.

اما سرهنگ ابوالقاسم  چلمقانی رییس پلیس راهور استان اصفهان در گفتگو با مفتاح افزود: ورود موتور سیکلتها به پارک ممنوع است. شهرداری ها باید طوری ورودی پارکینگها را تعبیه و ایجاد موانع کنند که امکان ورود موتور سیکلت به پارک نباشد و  در کنار شهرداری اگر موتور سیکلتی به پارک ورود کرد باید عوامل انتظامی و راهنمایی رانندگی نسبت به آن برخورد و اعمال قانون کنند.  

سرهمگ چلمقانی با تاکید بر حضور  سازمان های فرهنگی فعال در بحث توسعه فرهنگ ترافیک اظهار داشت: باید به راکبین موتور سیکلت ها آموزش داده شود که پارک محل تفریح و تفرج افراد است و جای آلودگی محیط زیست و آسیب به محیط زیست نمی باشد.

رییس پلیس راهور استان اصفهان بیان داشت:  در حال حاضر مهم ترین کار این است که شهرداری با ایجاد مانع ورود موتور سیکلت را مطلقا به پارک ممنوع کند و مردم می بایست قبول کنند که با موتور سیکلت  موجبی برای سلب آسایش  هم شهریان خود نشوند.
وی افزود:  ما در بحث اعمال قانون و توقیف موتور سیکلت در کنار یگان امداد نیروی انتظامی هستیم.

سرهنگ ابوالقاسم چلمقانی در ادامه با بیان آنکه از سال 94 تا 96 به مدت 3 سال به طور ویژه طرح توقیف موتور سیکلت ها را در دستور کار داشتیم؛ تصریح کرد:  طرح توقیف بسیار خوب جواب داد اما به دلیل مشکلاتی که در سطح جامعه هست و حدود  5 درصد موتور سوارها که از اقشار ضعیف جامعه هستند مساعدت در خصوص آنها صورت گرفت و باید سازکارهایی در خصوص آنها انجام گیرد.

وی در بحث کمبود حضور پلیس در سطح کلان شهر اصفهان اظهار داشت: پلیس اصفهان به سمت مکانیزه شدن رفته است و همیشه نیاز به حضور فیزیکی انسان و عامل پلیس نیست و ایستادن در مدت زمان طولانی برای پلیس مشکلات سلامتی, جسمی و روحی ایجاد می کند.

چلمقانی افزود: 5 دستگاه خودرو در خیابان های شلوغ و متراکم در حال تردد هستند و هر کدام از این خودروها ده برابر پلیس اعمال قانون می کنند و دستگاههای سطح هوشمند تخلفات که جدیداً در اختیار پلیس قرار گرفته است، بدون حضور چهره به چهره پلیس با رانندگان اعمال قانون رانندگان را صورت می دهند.
رییس پلیس راهور استان گفت: در سطح کلان شهر اصفهان حدود 400 دوربین داریم. با پیشرفت مکانیزه و 5 دستگاه خودرو با دوربین هایی که دارند, هر کدام از خودروها ده برابر پلیس سر چهارراه، به کشف تخلفات می پردازند و بدون حضور چهره به چهره  پلیس اعمال قانون میکند.
وی در این خصوص به رانندگان توصیه کرد: هر ماه خلافی خودرو را بگیرند. وی ادامه داد: مردم باید حس کنند که پلیس همیشه در کنار آنهاست هرچند هنوز به آن صورت که مد نظر ما است این دوربینها خلافی موتور سیکلت را  اعمال قانون نمی کنند.

سرهنگ چلمقانی بیان داشت: اگر پلیس بخواهد قوه قهریه در خصوص آنها انجام دهد مشکلات بیشتری برای آن ها انجام می گیرد. ضمن آنکه تمام موارد تخلفات موتورسواران و آلودگی ناشی از آنها و عدم معاینه فنی و... در طرح با برخورد با موتورسیکلت سوارها قبلا دیده شده بود اما متاسفانه با توجه به تعداد زیاد موتور سیکلت که در سطح کلان شهرها وجود دارد فعلا باید در بحث تخلفات جدی گرفته شود تا این اوضاع درست شود.

وی در پایان با تاکید بر آنکه ما هرگز عدم کنترل تخلف های موتورسواران را به دلیل آنکه بعضاً از اقشار کم در آمد و ضعیف جامعه هستند را دلیل عدم برخورد نمی دانیم. ضمن آن که متخلفان حرفه ای حادثه ساز از موتورسواران 5 درصد هستند که شاید قشر مستضعف نباشند.

پیشنهاد می کنیم مطالب زیر را مطالعه نمایید:

صدای قلیان و مخالفت در سکوت مدیران شهری+ فیلم

پلمپ واحدهای صنفی غیرمجاز عرضه کننده قلیان

سیگار و قلیان، ذخیره تخمدان زنان را کاهش می دهند

مصرف الکل، سیگار وقلیان نگران کننده است / سن گرایش به مواد مخدر 19 تا 35 سال است

عرضه آلات و ادوات قلیان در واحدهای صنفی ممنوع است

 

فاطمه مستغنی اصفهانی

مطالب پیشنهادی