به گزارش خبرنگار مفتاح/ در سالهای اخیر آنچه موجب اعتراض برخی از ژورنالیست ها و اصحاب رسانه شد حجم مجوزهای ایجاد پایگاههای خبری و خبرگزاریها در بین متقاضیان بود. در فرهنگ عمید در توضیح خبرگزاری بیان می دارد: خبرگزاري اداره يا بنگاهي است كه خبرهاي دنيا را با وسايل مختلف جمع آوري مي كند و براي روزنامه ها و ساير موسسات مي فرستد.

خبرگزاري ها ركن اساسي در فرايند خبر رساني و محور مباحث مربوط به مقوله تخصصي توليد خبر به شمار مي روند, اما از نظر اصول حرفه‌اي پايگاه‌هاي خبري و خبرگزاری ها عموما در ایران منطبق بر مباحث علمی به فعالیت نمی پردازند. پایگاههای خبری می بایست در يك حوزه مشخص فعاليت كنند. برخي از اين پايگاه‌ها تخصصي هستند و یا حوزه مشخصي دارند اما جایز نیست پايگاه‌هاي خبري مانند خبرگزاري‌هاي رسمي تمامي حوزه‌ها را پوشش دهند که در این صورت پايگاه خبري نيستند.

 در پایگاههای خبری  طراحی حرفه ای سایت مشهود است. در واقع یک پایگاه خبری, وب سایت اختصاصی و مشخص یک خبرگزاری است. کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی "نشریه الکترونیکی را رسانه ای  می داند که به طور مستمر در محیط دیجیتال، انواع خبر، تحلیل، مصاحبه و گزارش را در قالب نوشتار، صدا و تصویر منتشر می کند." که در واقع خبرگزاری ها و پایگاههای خبری از جمله نشریات الکترونیکی اند.

اما خبرگزاري‌هاي رسمي عمدتا حكومتي هستند و با سرمايه‌گذاري‌هاي دستگاه‌ها شكل گرفته‌اند و گرايش‌هاي مشخص سياسي دارند. بنابراين، امکان انجام فعالیت حرفه ای برای آنان میسر نیست و بيشتر در فضاي سياست رسانه فعاليت مي‌كنند. بعضاً خبرگزاري‌ها سياست رسانه و آژانس خبري برايشان نسبت به مخاطب اهميت بیشتری دارد که البته مصداق برخی از روزنامه‌های امروز است.

برخي خبرگزاري‌ها ممكن است به دليل فشار سياست‌هاي رسانه‌اي از مخاطب دورتر باشند. همچنين وب‌سايت‌هاي خبري به كليك‌خور شدن به جاي صحت و منبع درست توجه مي‌كنند از اين‌رو، مخاطب يك مرحله ديگر هم، ريزش مي‌كند. مديران و سردبيران خبرگزاري‌ها و اتاق‌هاي خبر، بايد به سياست رسانه‌اي خود بيشتر توجه كنند و اين سياست‌ها بايد بازنگري شود. همچنين سياست رسانه‌اي خود را به سمت حرفه‌اي‌تر شدن، پيش ببرند. حرفه‌اي‌تر شدن راه را براي آزادي بيان بيشتر، باز و همچنين مخاطب خود را اصولي‌تر با اخبار صحيح و داراي منبع نزديك مي‌كند.

خبر قواعدي دارد و می بایست اطلاعاتش توسط خبرنگار توليد شود و خبرنگار قدرت توليد داشته باشد. راهكار اين امر نيز، فاصله گرفتن از مدل «وي گفت ـ وي افزود» است. آنچه که در سالهای گذشته می توان به سادگی دریافت آنکه مجوزهای بسیاری از سوی افراد حقیقی و یا حقوقی مختلف گرفته شده است اما در عمل نیاز رسانه ای کشور به صورت علمی و برمبنای اصول حرفه ای برطرف نمیشود.

در این خصوص به مطالعه نمونه کوچکی از پایگاههای خبری استان اصفهان پرداختیم.

آنچه به وضوح مشهود است آنکه بسیاری از سایتها مشغول به فعالیت نیستند و یا دارای فعالیت اندک و غیرحرفه ای اند, یا علیرغم آنکه پایگاه خبری هستند اما شبیه خبرگزاری ها صرفا به انتشار اخبار نقلی از سایر سایت ها می پردازند در حالی که خبرگزاری ها نیز می بایست به تولید اخبار بپردازند و  به واقع در نشست های خبری و در مواقع تولید خبر آثاری از خبرنگاران و فعالان حوزه رسانه در رسانه مربوط دیده شود . علی رغم این که سایت های خبری و پایگاههای خبری میتوانند پتانسیلی برای درآمدزایی باشند اما فراموش کردن رسالت خبری  و تولید محتوا و تحلیل اخبار که از جمله رسالات پایگاههای خبری است به مصلحت حیطه رسانه کشور نمی باشد. جامعه فعلی نیازمند تحلیل صحیح و اصول وقایع امروز توسط خبرگزاری ها و پایگاههای خبری است.

جدول پایگاههای خبری عمومی فعال و غیرفعال و رتبه بندی ـایران و جهان- مطابق الکسا (www.alexa.com) در استان اصفهان:

 

بیشتر بخوانید در:

حیات رسانه امروز در گرو تحول

استقلال خانه مطبوعات مرهون همتی مضاعف

 

گزارش از: فاطمه مستغنی اصفهانی

دبیر تحریریه مفتاح نیوز

 

مطالب پیشنهادی