10:41 1395/10/13

به گزارش مفتاح، اساس تأسیسات و تجهیزات شهری را خدمات شهری مانند سیستم‌های آب، برق،‌ گاز، تلفن، فاضلاب و ماهواره‌ها تشکیل می‌دهد که کمبود آنها مشکلاتی را برای آسایش و رفاه حال شهروندان به دنبال خواهد داشت.

احداث تونل مشترک تأسیسات شهری در گرو عزم دولتمردان/ جمالی نژاد: شهرداری اصفهان سهم خود را ادا خواهد کرد

از آنجایی که زیرساخت‌های شهری از اصلی‌ترین عناصر شاخص و تشکیل‌دهنده فرم شهر محسوب می‌شوند و تأسیسات شهری نقش تعیین‌کننده‌ای نیز در خلق منظر شهر بازی می‌کنند، لذا مدیریت این زیرساخت‌ها در شهر ضروری به نظر می‌رسد تا به کمک آن بتوان نارسایی‌های کالبدی عوامل تشکیل‌دهنده محیط را کاهش داد و رضایت نسبی شهروندان را تأمین کرد.

نیازهای رو به رشد خدمات شهری دنیای امروز لزوم استفاده از فضاهای زیر زمین را الزامی می‌کند و تونل‌های مشترک در شهر امکانی برای سامان بخشیدن به زیرساخت‌های شهری است که نقش خود را در به‌وجود آوردن منظری مناسب در شهرها به اثبات رسانده است. برخی از کشورهای پیشرفته این تونل‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که علاوه بر پاسخ دادن به نیازهای فنی، تأسیساتی و تجهیزات شهر، می‌توان در زمان‌های خاص و مواقع اضطراری از این مکان به عنوان پناهگاه و یا مس

یر دسترسی برای نجات جان شهروندان استفاده کرد. به دنبال این اقدامات، شهر از چهره‌ای مغشوش و ازدحام کابل‌ها، سیم‌ها و تجهیزات و حفاری مکرر خیابان ها خالی شده و از همه مهم‌تر اینکه در زمان تعمیر و یا تغییر سیستم‌ها بدون هیچ‌گونه تخریب در سطح شهر می‌توان به اصلاح آن اقدام کرد و در نتیجه مدیریت زیرساخت‌های شهری و اصلاح آنها در شهر با سهولت بیشتری انجام می‌‌شود.

مدیریت واحد شهری می توانست آینده شهرها را متحول کند

شهردار اصفهان تونل مشترک تأسیسات شهری و تحقق مدیریت واحد شهری را آرزوی همه مدیران شهری دانسته و می گوید: اینکه یک روز اداره برق و هفته بعد ادارات مخابرات، گاز یا آب اقدام به حفاری در خیابان ها کنند، شهر را دچار آشفتگی می کند، از این رو قرار بود تونل شهر احداث و تأسیسات شهری از آن عبور کند تا این نابسامانی ها برطرف شود، اما متأسفانه محقق نشد.

مهدی جمالی نژاد معتقد است تحقق مدیریت واحد شهری همه این موارد را تسهیل می کرد.

وی ادامه می دهد: در ماده 136 برنامه سوم ، ماده 137 برنامه چهارم و ماده 173 برنامه پنجم مدیریت واحد شهری دیده شده بود که بسیار از نگرانی ها از وجود ناهماهنگی دستگاههای اجرایی شهر، استان و کشور را برطرف می کرد اما محقق نشد و مشکلات همچنان ادامه دارد.

شهردار اصفهان می گوید: مدیریت واحد شهری از آرزوهایی است که می توانست آینده شهرها را متحول کند اما متأسفانه برخی از دستگاههای دولتی در راستای واگذاری اختیارات خود مقاومت کردند و از سوی دیگر شهرداری های کوچک و میانی اهرم ها و ظرفیت های لازم را برای قبول این مسأله نداشتند که همه دست به دست هم داد تا مدیریت واحد شهری پس از 3 برنامه و 15 سال محقق نشود و حتی در برنامه ششم هم جایگاهی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه اصل مدیریت واحد شهری بسیاری از مسائل را حل می کند، تاکید می کند: از دیگر موارد مهم، تونل مشترک تأسیسات شهری است که در این باره جلسات زیادی برگزار و حتی مصوبات خوبی داشت اما اراده ای برای انجام آن نبوده و همتی نشده است.

جمالی نژاد احداث تونل مشترک تأسیسات شهری را در گرو عزم دولتمردان دانسته و می گوید: همه دستگاهها باید در این مسیر ورود پیدا کنند و البته شهرداری یکی از این دستگاهها است که بی شک سهم خود را در این باره ادا خواهد کرد اما نیاز به همت دولتمردان و دستگاهها دارد.

وی معتقد است که با احداث تونل مشترک تأسیسات شهری بسیاری از ناهماهنگی ها و دوباره کاری ها کاسته می شود، نه اینگونه که امروز مخابرات در خیابان ها حفاری کند و فردای آن روز اداره برق اقدام به حفاری و تخریب آسفالت معابر شهر کند.

شهردار اصفهان می گوید: تونل مشترک تأسیسات شهری قصه پر غصّه ادامه داری است که می توان به راحتی آن را با همکاری دستگاههای دولتی حل کرد و در دولت باید یکبار برای همیشه بر روی حل این مسأله متمرکز شد تا این مشکل هم برطرف شود.

منبع: ایمنا

مطالب پیشنهادی