15:11 1402/03/17

به گزارش مفتاح وبه نقل از  اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، در حاشیه این کارگروه دکتر محمد جلال مشاور وزیر اقتصاد در خصوص طرح هوشمندسازی آرد و نان، گفت: این طرح در دستور کار دولت قرار گرفته است تا دسترسی نانوایانی که رفتار متعهدانه‌ای دارند و عرضه نان را پیگیری می‌کنند در چرخه افزایش قرار بگیرد و نانوایانی که خلاف این موارد رفتار می‌کنند از چرخه تولید خارج شوند.
وی ادامه داد: این مرحله از طرح تحت عنوان شناورسازی، از اواخر سال گذشته آغاز شد و امروز با حضور استاندار اصفهان، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان و مدیران کل استان تصمیماتی در این خصوص اخذ و اعلام شد.
مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد: وجه نخست این تصمیمات در خصوص افزایش اختیارات استان در مواردی بود که به تشخیص میدانی فرمانداران و مدیران کل مرتبط نیاز است.
دکتر جلال افزود: در این مورد نیاز است ترمیمی در تخصیص آرد یارانه‌ای به نانوایان اتفاق بیفتد از این رو نیاز است مدیران امکان تخصیص آرد را داشته باشند که در این راستا از امروز این طرح فعال می‌شود تا هیچ پدیده‌ای تحت عنوان محدودیت دسترسی به آرد در استان اصفهان مشاهده نکنیم.
وی ادامه داد: همچنین ترمیم اقتصاد نانوایان در طرح نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این راستا با توجه به اینکه هزینه‌های تولید نان برای نانوایان افزایش یافته، تصمیماتی در دولت اخذ شد و شخص ریاست جمهوری نیز تأکید کردند که اقتصاد نانوا، قابل دفاع باشد و به هیچ وجه نانوا نباید متضرر شود، قطعا اگر نانوا متضرر شود به معنای آسیب دیدن مردم است.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: در این خصوص نیز تصمیمات و سیاست‌های مشخصی در جلسه تصمیم‌گیری شد و خبرهای خوشی به گوش نانوایان خواهد رسید.
دکتر جلال عنوان کرد: تأکید دولت بر الگوهای غیرقیمتی است تا اقتصاد نانوا جبران شود اما فشار زیادی را بر نان وارد نکنیم.
وی با اشاره به اینکه وجه نظارتی بر عملکرد نانوایان کاملا در اختیار استان است، متذکر شد: البته معتقد هستیم که اقتصاد نانوا باید قابل دفاع باشد، از طرفی برخورد با تخلف را با قاطعیت دنبال می‌کنیم اما زمانی که اقتصاد نانوا قابل دفاع نباشد تخلف عمومیت پیدا می‌کند.

هدف  طرح ترمیم اقتصاد نانوایان بود
دکتر جلال بیان کرد: در این راستا ترمیم خلأ درآمدی نانوایان را در دستور کار داریم اما برخورد با تخلفات را قاطعانه دنبال می‌کنیم.
وی یادآور شد: سازوکار شناسایی تعدادی از تخلفات می‌تواند بر عهده مردم گذاشته شود در این راستا برنامه ای طراحی شده که در آینده‌ای نزدیک در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و طی آن نظرات مردم به شکل سیستمی و عملیاتی بر دسترسی نانوایان به آرد یارانه‌ای اثر مستقیم خواهد داشت.
مشاور وزیر اقتصاد در خصوص دستاورد طرح هوشمندسازی آرد و نان نیز گفت: سه هدف مهم در این طرح در دستورکار بود در واقع دولت تصمیم گرفت بدون ایده آزادسازی قیمت نان و بدون سهمیه بندی نان سه هدف را دنبال کند.
دکتر جلال افزود: در هدف نخست کاهش عرضه نان خارج از شبکه، شکسته شدن نرخ‌های غیرواقعی، جلوگیری از هدر رفت منابع دولت در آرد یارانه‌ای را هدف گذاری کردیم که ابعاد آن مشخص شده و در چندماه آینده گزارش کامل این طرح را اعلام می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هدف دوم این طرح ترمیم اقتصاد نانوایان بود که با جدیت پیگیر آن هستیم و ارتقاء کیفیت نان سومین هدفی است برنامه امسال ما است.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: روزانه ۱۱ تا ۱۲ میلیون تراکنش خرید نان در این سامانه ثبت می‌شود و به همین میزان امکان اعلام نظر برای مردم فراهم می‌شود، کسانی که علاقه‌مند باشند پس از هر خرید می‌توانند نقاط قوت و ضعف نانوایان را با گزینه های مشخصی ثبت کنند.
وی با تاکید بر اینکه در این طرح برای خرید مردم هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، گفت: خریدهایی که حجم بالا دارند خرید عمومی مردم نیستند و برای مصارف خاص، سازمان‌ها، ارگان‌ها، مراسم‌ها و ... خریداری می‌شوند که به آنها خریدهای کسب‌وکار می‌گوییم.
دکتر جلال افزود: در این راستا مسیری طراحی شده که متقاضیان می‌توانند اینگونه خریدها را در این قالب انجام دهند و ضروری است این موارد به نانوایان اطلاع رسانی شود.
وی در پایان به نظارت مردمی اشاره کرد و گفت: دقیق ترین، فراگیرترین و پایدارترین نوع نظارت، نظارت مردم است از این رو به دنبال این هستیم تا مردم را در فرایند نظارت دخیل کنیم.

مطالب پیشنهادی