9:34 1401/04/07

 

به گزارش مفتاح، معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری با اصحاب رسانه  گفت: در حوزه مواد مخدر مباحث زیادی وجود دارد. گرایش به مواد مخدر در دنیا رشد داشته و در کشور ما نیز رشد زیادی داشته به خصوص در دهه های اخیر. اما کشور ما محکم پای مبارزه ایستاد و شهدای زیادی را تقدیم کرده است. کشور ایران به دلیل همسایه بودن با پاکستان و افغانستان و ترانزیت مواد مخدر به کشورهای اروپایی در معرض مواد مخدر بوده و هست اما مبارزه همه جانبه است ولازم است تا در همه جوانب جلوی این مواد در توزیع و قاچاق گرفته شود.

محمدرضا جان نثاری با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی برای مبارزه با مواد مخدر بسیار جدی است، افزود: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۴۹تن کشفیات داشته ایم که در مقایسه با سال 99 این میزان 54 تن بوده است.

او با اشاره به اینکه آمار معتادان استان اصفهان از میانگین کشوری پایین تر است، گفت: با توجه به فعالیت های پلیس و برخورد جدی با مواد مخدر در سال ۱۴۰۰ ورود کاروان های مواد مخدر به اصفهان کمتر بوده و مسیر عبور آنها از استانهای دیگر بوده است. آمار معتادان استان اصفهان از کشوری پایین تر است و تخمین زده میشود در رنج سنی ۱۵ تا ۶۴ سال ۱۲۰ هزار معتاد در استان  وجود داشته باشد و حدود ۴ هزار معتاد متجاهر داریم. ۱۰ درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند و از معتادان متجاهر یک و ۲۵ درصد خانم هستند.

 

مناطق حاشیه نشین باید به شهر الحاق شوند

 جان نثاری در خصوص مناطق حاشیه نشین و درگیری آنها با مواد مخدر گفت: نقاطی برای توزیع مواد مخدر در استان شکل گرفته که تحت نظر مناطق حاشیه نشین هستند. حاشیه نشین ها مشکلات  متعددی دارند که یکی از آنها اعتیاد است. این مناطق بیرون از محدوده شهری هستند و مشکلات زیادی دارند. خانه های کوچک و نامناسبی ساخته می شود که متاسفانه تبدیل به کانون های تخلف شده است.

 او با تاکید بر اینکه تکلیف این مناطق باید روشن شود گفت: الان مناطقی داریم که برخورد ناجوری با آنها شده است حتی زباله آنها هم برده نمی شد. فشار اقتصادی، محیط های نا بهنجار و پناه بردن به مواد مخدر مشکلات این مناطق است. بایستی مناطق حاشیه نشین را به شهر الحاق کنیم و همزمان مقابله با مواد مخدر را انجام دهیم، شکل شمایل شهری به آنها بدهیم و این مناطق را از محیط های نا ایمن خارج کنیم.

 

معاون امنیتی سیاسی استاندار استان با اشاره به اینکه باید این محیط را برای متخلفان  ناامن و امنیتی کنیم ادامه داد: یکی از مشکلات کار این است که افراد خلافکار داخل این بافت ها هستند و باید با تغییر فضای محل ها در حوزه های اجتماعی فضای بهتری را در محله ها ایجاد کنیم تا از بیغوله بودن خارج شوند و در بافت اجتماعی قرار بگیرد.

آماده سازی ماده 16 بانوان در اصفهان

او در خصوص مرکز ماده ۱۶ برای خانمها در استان اصفهان گفت:  ماده ۱۶ برای خانم ها در اصفهان نداشتیم و خانه ها رها بودند. در حال حاضر محلی برای آنها در نظر گرفته شده که  ۸۰ درصد مراحل کار این مرکز انجام شده و با هماهنگی هایی که با مرکز تهران انجام خواهد شد و با صدور مجوز تلاش می شود محیط مناسب برای درمان و نگهداری بانوان و متعادل داشته باشیم.

 او در ادامه توضیح داد: تمام هزینه های ماده ۱۶ را دولت و خیرین پرداخت می کنند، ولی در ماده ۱۵ توسط افراد و با کمک استانداری خیرین اداره می‌شود. ۸۷ مرکز ماده ۱۵ نیز وجود دارد که با مراکز ام ام تی  دانشگاه علوم پزشکی که وظیفه ارائه سرنگ، متادون، وسایل خود مراقبتی وبهداشتی  به معتادان  درحدود ۴۸۰ مرکز مرکزی نگهداری و برای معتادین در استان وجود دارد.

 

اجرای برنامه "یاریگران زندگی" در حوزه پیشگیری

جانثاری کاهش سن مصرف مواد مخدر و دخانیات و گرایش جوان ها به این مواد را ناشی از آسیب های اجتماعی و ولنگاری فضای مجازی دانست و گفت: کرونا و فضای مجازی آسیب های بسیار جدی برای جامعه داشت. تلاش می‌شود تا با طرحی که ستاد مبارزه با مواد مخدر آماده کرده تحت عنوان "یاری گران زندگی" تمام دستگاه‌های ذیربط در خصوص برنامه پیشگیری از مصرف مواد مخدر وارد شوند.

او در ادامه تصریح کرد: اینکه گفته میشود بیکاری واقتصاد منشا گرایش به مواد مخدر است در خصوص سن نوجوان صدق نمی کند. وبه نظر بنده دلیل گرایش نوجوان به مواد مخدر صحبت نکردن والدین با نوجوانان استو مردم در جامعه با هم صحبت نمی کنند و این مسائل باعث تشدید گرایش به دخانیات ومصرف مواد مخدر می شود.

او در پاسخ به این سوال خبرنگار مفتاح که یکی از گلایه ها فروش دخانیات به نوجوان است گفت:  در خصوص تخلف افراد برای فروش سیگار به نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال باید تخلف محرز شود و خانواده ها در خصوص فروش سیگار توسط افراد گزارش کنند تا با آنها برخورد . مردم باید مطالبه گری کنند و نسبت به تخلف و سیگار کشیدن نوجوانان باید واکنش نشان دهند. برخورد صورت می گیرد اما باید نظارت ها بیشتر شود.

 

 

نظارت بر تخلف کمپ های ترک اعتیاد در کمیته نظارت دانشگاه

یا محمدیان دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان نیز در این جلسه با اشاره به شعار ملی هفته مبارزه با مواد مخدر مبنی بر "  همه با هم نه به اعتیاد، یاریگر هم باشیم"  ادامه داد:  در خصوص بررسی و نظارت بر کمپ ها و عملکرد آنها باید گفت مجوز کمپ توسط بهزیستی صادر می‌شود و اصولاً هر دستگاهی مجوز می‌دهد باید نظارت داشته باشد اما با توافقی که با بهزیستی انجام شده است نظارت بر کمپ به  کمیته نظارت دانشگاه اصفهان واگذار شده است. بررسی وضعیت کمپ ها در این این کمیته بسیارجدی انجام می شود وبا  کمپ‌های متخلف  برخورد شده. معاونت اجتماعی پیشگیری دادگستری نیز در بازدید سرزده از بعضی از این کمپ ها اقدام به پلمپ در محل کرده و نظارت بر عملکرد این کمپ‌ها به صورت جدی وارد شده است.

او  افزایش هزینه‌ها و کافی نبودن یارانه کمپ های نگهداری معتادین را یکی از دلایل افزایش تخلف در این کمپ‌ها دانست و گفت: با وجود افزایش قیمت‌ها هزینه ها افزایش داشته است. با توجه هب این موضوع هزینه ها در کمپ به یک میلیون و هشتصد تومان افزایش پیدا کرد اما با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت ها ممکن است این رقم افزایش مجدد داشته باشد و قیمت ها متعادل بشود. همچنین قرار است کمپ ها  درجه بندی شوند و نسبت به عملکرد شان هزینه دریافت کنند.

او با اشاره به مکلف شدن سازمان ها برای برنامه ریزی در حوزه پیشگیری به خصوص در طرح یاریگران زندگی  در خصوص برنامه آموزش و پرورش برای آموزش  نوجوانان و دانش آموزان در طرح یاریگران زندگی گفت:  برای همه دستگاه‌ها دستورالعمل ارسال شده که برای آموزش و پرورش نیز دستورالعمل های صادر شده. البته آموزش وپرورش  سال گذشته آموزش خودش را برای ۳۰۰ هزار دانش آموز در برنامه شاد شروع کرد و آموزش های خوبی بود که امسال هم در این حوزه عمل خواهد کرد و با توجه به بازگشایی مدارس آموزش ها موثرتر خواهد بود.

مطالب پیشنهادی