به گزارش مفتاح: اوایل سال نو ۱۳۹۸ حاصلی داشت که نابخردی مدیریتی وضع و احوالش را اسف بارتر نمود. سیل بسیاری از مناطق کشور را درگیر کرد، گلستان به زیر آب رفت.

 سیلاب حدود ۹۰ کیلومتر مسیر را طی کرد و روستا به روستا پیش رفت. بارندگی شدید در دو استان مازندران و گلستان موجب تخریب  بیش از 200 روستا در مازندران و  بیش از 4 شهر و 400 روستا در گلستان شد. چند کشته و مجروح و هزاران هزار خرابی حاصل آن بود. اما امروز ۷ اردیبهشت ماه بعد از گذشت یک ماه و اندی از آن وقایع تلخ هنوز مفتاح در پی کشف حقیقت به گزارشی از وضع فعلی آق قلا میپردازد.

در مصاحبه اختصاصی مفتاح با کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان و برخی از اهالی گلستان و آق قلا بنظر میرسد گرچه تا دو روز پیش  آب در آق قلا فروکش کرده بود و البته بسیاری از زمین های زراعتی اطراف آق قلا هنوز زیر آب بود و تنها چند خیابان و معبر آبگرفتگی داشت اما  اخبار واصله از شرایط امروز آق قلا مبتنی بر آن است که 30 تا 40 درصد شهر دوباره زیر آب رفت! رودخانه گرگان رود به دلیل آب شدن برف طغیان کرد. ارتفاعات حوالی گلستان در چند روز اخیر با بارش برف مواجه بود اما به دلیل گرم شدن هوا برف ارتفاعات در حال آب شدن است . از دیشب مجددا آب به سوی آق قلا آمد و خیابان های شمال و جنوب آق قلا با آب گرفتگی مواجه شده است .

اهالی گلستان می گویند: در حدود 40 سال است که تا بحال ندیده ایم رودخانه های اطراف  لایروبی شده باشد و سطح رودخانه از ارتفاع طبیعی آن بالاتر آمده است و نمی تواند دبی را تحمل کند.

همچنین با گرم شدن هوا پشه بسیار زیاد شده  و موجب آزار اهالی است. با بالا آمدن آب ماهی ها نیز به سطح شهر آمده اند و با فروکش کردن آب، ماهی ها می میرند. تمام شهر بوی ماهی مرده می دهد. شهرک صنعنی و صنعت و تولیدات آق قلا فلج شده و نمی توانند تولید کنند. معیشت مردم با مساله مواجه شده است و خسارت سیل به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی زندگی ساکنان گلستان و علی الخصوص شهرهایی که مستقیما درگیر با سیل بوده اند، تاثیر گذاشته است.

  تسهیلات بلاعوض گویا به هیچ یک از خسارت دیدگان پرداخت نشده است. قرار بود 15 میلیون تسهیلات بلاعوض به اصناف مختلف داده شود ولی با مراجعه افراد به صنوف مربوط، گفته شده است مبلغ 15 میلیون تومان مصوب را نمیدهیم و احتمالاً 2 میلیون تومان پرداخت می کنیم و البته در آخر اعلام شده که امکان پرداخت همان 2میلیون تومان هم نیست و شاید بتوانیم افراد را برای گرفتن تسهیلات با بهره معرفی کنیم.

بومیان مناطق سیل زده می گویند: آب در زمین فرو نمی رود حتی نمیتوانیم مرده دفن کنیم. هرکجای زمین را برای کندن و دفن مرده انتخاب می کنیم آب به درون زمین سرازیر می شود و زمین گویا اشباع شده است از آب.

اکثر خانه های یک طبقه و یا طبقه همکف قابلیت سکونت ندارند. مردم از کمپها به خانه هایشان بازگشته اند اما درون چادرهایی که در خانه نصب کرده اند زندگی میکنند.  وضعیت بهداشتی بخاطر ورود فاضلاب به آبهای سطحی اصلا مناسب نیست.

برخی از گروههای امداد رسانی هنوز مستقر هستند ولی کاری از پیش نمی رود. کمکهای بهزیستی و کمیته امداد در قالب مشارکتهای مردمی از سراسر کشور در حال ارسال است اما فقط به مددجویان تحت پوشش داده میشود که متاسفانه مردم گله مند از تقسیم آن هستند و ناعدالتی را دخیل می دانند.

در گمیشان نیز هنوز آب در شهر موجود هست البته به میزان کم. چند روزی باران یکسره میبارید و مردم از سوی ستاد بحران هشدار سیل دریافت کردند آنها به یاری نیروهای امدادی برای زدن سیل بند شتافتند اما علی رغم وجود سیل بندهای آماتور و دستی آب به درون شهر راه یافت. تجهیزات مکانیزه برای ساخت سیل بند مشاهده نمی شود.

مردم بی قرار از این همه خسارتند و ذهن مسئولین برای یادآور شدن کلام رهبری  مبنی بر "ورود دستگاه‌های عمومی به  جهت امداد به مردم آسیب‌دیده" یاری نمیکند و به نظر می رسد مدیران دوباره به خوابی عمیق فرو رفته اند.

و این در حالی است که ساعاتی پیش فرماندار آق قلا از شکسته شدن یک سد در بالا دست خبر داد که ظاهرا مهار سیلاب ناشی از آن چندان ساده نیست؛ حجم بزرگی از آب که روان شدن آن به سمت آق قلا موجب شده به ساکنان برخی مناطق شهر هشدار تخلیه داده شود.

هشدار برای در امان ماندن از سیلابی که ناشی از شکسته شدن سد کیسه‌ای شمال یلمه خندان است و ظاهرا در مسیر پیشروی به شهر، ساکنان محله‌های حکیم آباد، تازه آباد، کل آباد و عیدگاه را تهدید می‌کند؛ هرچند به گفته مسئولان، نیرو‌های نظامی و مردمی در تلاشند با ایجاد سیل بند و موانع دیگر، مسیر حرکت سیلاب را مدیریت کرده و مانع از رسیدن آن به شهر شوند.

میتوانید بیشتر بخوانید در:

پرونده‌‌ای برای مقصران سیل گلستان تشکیل نشده است

پرپر شدن گلستان در اوج بی تدبیری

 

فاطمه مستغنی

دبیر تحریریه پایگاه خبری مفتاح

مطالب پیشنهادی