یکی از شهرهای سرسبز و زیبای اطراف تهران، شهرستان طالقان است. در این شهر روستاهای زیبایی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها دارای جاذبه‌های گردشگری منحصر به فردی هستند. در این مقاله به معرفی زیباترین روستاهای طالقان به همراه جاذبه‌های گردشگری آن‌ها پرداخته‌ایم، پس اگر قصد سفر به این شهر زیبا را دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

طالقان کجاست؟

طالقان یکی از شهرستان‌های زیبا در استان البرز است. این شهر در رشته‌کوه البرز قرار گرفته و به دلیل واقع شدن در یک منطقه ییلاقی، دارای آب و هوای خوب و مطبوعی است. شهر طالقان حدود ۱۲۰ کیلومتر از تهران فاصله دارد به همین دلیل همیشه به عنوان یکی از انتخاب‌های افراد ساکن تهران در سفرهای یک روزه خود محسوب می‌شود. در این منطقه خوش آب و هوا اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد.

روستای اورازان

یکی از زیباترین روستاهای طالقان که تفریح در آن جا خاطره‌ای منحصر به فرد را در ذهن‌ها ثبت می‌کند، روستای اورازان است. این روستا در ۱۲ کیلومتری شمال طالقان قرار گرفته و عمده شهرت آن به چشمه‌ها و آبشارهای پر آب و زیبایش برمی‌گردد. روستای اورازان به آب ریزان نیز معروف بوده و زادگاه نویسنده مشهور ایرانی جلال آل احمد است. گفتنی است وی در کتابی به نام اورازان درباره آداب و رسوم و زبان مردم این روستا نوشته است. به دلیل پر آب بودن این روستا، در این روستا باغ‌های متعدد گردو وجود دارد در نتیجه در سفر به این روستا خریدن گردوهای تازه و خوشمزه از باغ‌ها را از دست ندهید. اصلی-ترین شهرت روستای اورازان به آبشار متعدد آن برمی-گردد به طوری که در این روستا جمعی از معروف-ترین آبشارهای طالقن مانند آبشار حیاط، آبشار خشکه چال، آبشار سرخ بند آبشار وری ید و آبشار سیاه بند جا وجود دارد.

یکی دیگر از بارزترین جاذبه‌های گردشگری روستای اورازان چشمه‌ای است که در تمامی طول سال پر آب است و به گفته اهالی روستا در زمان خشکسالی نیز جوشان است که به دلیل همین ویژگی مردم روستا به این چشمه اعتقاد بسیاری داشته و آن را محترم می‌شمارند. همچنین تپه‌ای در روستای اورازان قرار دارد که دارای قدمتی بالغ بر ۴ هزار سال است و از طریق قدمت این تپه می‌توان به قدمت بالای روستا و همچنین شهر طالقان پی برد.

روستای گوران

روستای گوران در ۱۰ کیلومتری طالقان قرار دارد. این روستا دارای طبیعت زیبایی بوده و هر ساله گردشگران بسیاری در قالب تور برای پیاده‌روی در روستا و لذت بردن از طبعیت بکر و زیبای آن به شهرستان طالقان سفر می‌کنند. در روستای گوران جاذبه طبیعی به نام دربند گوران وجود دارد. این جاذبه طبیعی متشکل از صخره‌هایی است که بدون شک شاهکار طبیعت تلقی می‌شوند. دربند گوران در بین روستای گوران و روستای اورازان قرار گرفته است و با این که مسیر صعب العبوری دارد، افراد بسیاری برای دیدار از آن و همچنین لذت بردن از هوای دلنشین این منطقه به آن جا می‌روند. مسیری که به دربند گوران منتهی می‌شود پر از درختانی است که جلوه زیبایی به این مسیر بخشیده است.

روستای کرکبود

در روستای کرکبود که به درختان بلند و سر به فلک کشیده‌اش معروف است، آبشاری به نام آبشار کرکبود وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آبشارهای طالقان تلقی می‌شود. دلیل نام‌گذاری آبشار کرکبود به دلیل کوه‌های اطراف این آبشار است که کبود رنگ بوده و به همین دلیل این آبشار کرکبود نام گرفته است. آبشار مذکور در میان صخره‌های با ارتفاع ۳۰ تا ۲۰ متر قرار گرفته است. با این که این آبشار تنها ۵ متر ارتفاع دارد، ولی به دلیل سرعت و همچنین حجم بالای آب جاری، هیبت و عظمت باورنکردنی را به دست آورده است. اگر به این روسا سفر کردید، لازم است پس از پیاده شدن از ماشین حدود ۳ دقیقه پیاده‌روی کرده تا به آبشار کرکبود برسید. گفتنی است بسیاری از گردشگران در حوضچه‌های پر آب پایین آبشار آب تنی می‌کنند و تنها به بازدید از این آبشار اکتفا نمی‌کنند. به جز آبشار کرکبود در این روستا دو چشمه به نام‌های جوهرچشمه و اشکس نیز وجود دارد که دیدار از آن‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

روستای ایستا

روستای ایستا یکی از عجیب‌ترین روستاهای طالقان و ایران است. در این روستا هیچ بانویی حق ورود ندارد و مردم داخل روستا از ارتباط با وسایل مدرن پرهیز می‌کنند. در گذشته گروهی از پیروان میرزا صادق مجتهد تبریزی که یکی از فقهای مشهور دوره مشروطه بود، چنین زندگی بدون ابزار تکنولوژیک را به وجود آوردند زیرا این فقیه به زندگی بدون امور جدید و مدرن فتوا می‌داده است. امروزه نیز مردم روستای ایستا هنوز با همان آداب و رسوم‌ها زندگی کرده و خبری از هیچ ابزار تکنولوژیکی در این روستا نیست. مردمان این روستا مهمان‌نواز هستند ولی این مهمان‌نوازی تنها برای مردان بوده و هیچ زنی اجازه ورود به روستا را ندارد. همان‌طور که تا به امروز کسی از دنیای بیرون زنان این روستا را ندیده است.

روستای میر

روستای میر یکی از دل‌نشین‌ترین و زیباترین روستاهای طالقان بوده و در ۴۰ کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. این روستا زیستگاه گونه‌های جانوری متعددی است و به خاطر طبیعت بکر و زیبایش معروف شده است. امروزه در روستای میر حدود ۳۰۰ نفر زندگی می‌کنند.

روستای میناوند

روستای میناوند در جنوب شهرستان طالقان قرار گرفته است و به وجود اثر تاریخی به نام ارژنگ قلعه معروف است. ارژنگ قلعه بنایی کهن است که قدمت آن به دوران پس از اسلام و در دوره اسماعیلیان برمی‌گردد. این قلعه تاریخی در سال ۵۴۴ و به دستور امیر کیا محمد بزرگ امید ساخته شده است. از آن جایی که قلعه ارژنگ قلعه به نام‌های قلادوش و دل جنگ نیز معروف بوده است، می‌توان متوجه شد که در گذشته این قلعه از قلعه‌های ارزشمند اسماعیلیان محسوب می‌شده است. از این قلعه تاریخی امروزه تنها بخشی از آن باقی مانده که به گفته باستان شناسان این بخش از قلعه به احتمال زیاد برای جلوگیری از حمله‌های احتمالی دشمنان ساخته شده است.

به جز قلعه ارژنگ قلعه، در روستای میناوند بنای تاریخی دیگری نیز وجود دارد. غار پنجعلی یکی از بزرگ‌ترین غارهای طالقان بوده و در بخش شمالی روستای میناوند قرار دارد. قدمت این غار به سه هزار سال پیش می‌رسد. برای وارد شدن به غار پنجعلی دو ورودی بزرگ وجود دارد و ارتفاع داخل آن برابر با ۶ متر است. به نظر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، در دوره‌های مختلف از این غار به عنوان یک پناهگاه استفاده می‌شده است. گفتنی است امروزه نام غار پنجعلی در لیست اثار تاریخی کشور به ثبت رسیده است.

روستای دیزان

روستای دیزان را به حق می‌توان یکی از زیباترین روستاهای طالقان به شمار آورد. در بین تمامی روستاهای این شهرستان، دیزان یکی از خوش آب و هواترین آن‌ها محسوب می‌شود. در این روستا مراتع سرسبز، دشت‌های بزرگ و زیبا و چشمه‌های آب متعددی وجود دارد که مجموع این موارد در کنار هم لذتی باورنکردنی از بودن در یک طبیعت زیبا را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. محیط آرام و ناب این روستا یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری طالقان است به طوری که بسیاری از گردشگران تنها برای بازدید از این روستا و گذراندن زمان در طبیعت بکر و زیبای آن به شهرستان طالقان سفر می‌کنند.

روستای جوستان

به جز جاذبه‌های طبیعی، در روستاهای طالقان اماکن متعدد مدهبی نیز وجود دارد. یکی از معروف‌ترین این اماکن مذهبی، امام‌زاده هارون است که در روستای جوستان قرار دارد. امام‌زاده هارون از فرزندان امام موسی کاظم (ع) بوده است ولی با توجه به این که این فرد بزرگوار برادر امام رضا (ع) محسوب می‌شود، ولی بارگاه کوچکی دارد. طبق اسناد تاریخی موجود به نظر می‌رسد که مرمت این بنا به دوران صفویان برمی‌گردد. گفته می‌شود که شاه عباس اول و شاه طهماسب اول دستور مرمت این بقعه را داده‌اند، به همین دلیل قدمت سنگ مرمر سفیدی که بر روی دیوار راهروی در ورودی این امام‌زاده قرار دارد، به دوران صفویان برمی‌گردد.

سخن پایانی

در طالقان روستاهای بسیاری وجود دارد که هر کدام از آن‌ها منبعی از جاذبه‌های گردشگری اعم از جاذبه‌های طبیعی، بناهای تاریخی و اماکن مذهبی به شمار می‌روند. تمامی این مکان‌ها موجب شده‌اند که طالقان تبدیل به یکی از شهرهای دیدنی در ایران تبدیل شود. در این مقاله سعی بر آن شد که زیباترین روستاهای طالقان معرفی شود تا این مطلب بتواند راهنمای خوبی برای سفر به شهرستان طالقان برای شما باشد.

مطالب پیشنهادی