به گزارش پایگاه خبری مفتاح و به نقل از روابط عمومی ستاد امربه معروف ونهی از منکر استان اصفهان؛ حجت الاسلام والمسلمین محسن مظاهری دبیر ستاد استان اصفهان در دیدار نورالهدی رونقی مؤسس و عضو سازمان جهانی زنان، پرفسور آلن شرب، استاد دانشگاه بالتیمور و فعال برجسته ضد صهیونیست، الهام والی پی مهندس معمار از دانشگاه کلمبیا از فعالین حقوق بشر و ضد صهیونیست و داریوش سجادی روزنامه نگار تحلیلگر و مدیریت تلویزیون یوتیوبی «صحرا» مقیم ایالات متحده آمریکا با ایشان اظهار کرد:مدل حکمرانی کشور اسلامی ما الگو گیری از نظام حکمرانی امیرالمومنین(ع) می باشد که نظام حکومتی ایشان 5 بخش بسیار مهم دارد.
وی تصریح کرد: بخش اول کارگزاران هستند که مسئولیت اجرایی وخدماتی را دارند ودر جامعه تلاششان برای ارائه خدمات به مردم می باشد.
وی به بخش دوم نظام حکومتی امیرالمومنین(ع) اشاره وبیان داشت: بخش دوم، نیروهای نظمیه حضرت بودند که در کشور ما نیروهای نظامی و انتظامی وامنیتی هستند که وظیفه نظم و اجرای قانون در کشور و امنیت ودفاع را در مرزها عهده دار می باشند.
دبیر ستاد امربه معروف اصفهان در ادامه افزود: بخش سوم بازرسین هستند که در کشور ما هم در هر سه قوه و در همه مجموعه های حاکمیتی مجموعه بازرسی برای مراقبت بر اجرای قوانین و جلوگیری از تخلف وجود دارد بخش چهارم ناظرین هستند که بر بازرسین و کارگزاران و نظامی ها نظارت می کنند.
وی گفت: در حکومت امیرالمومنین علی (ع) دو رکن اجرایی و دو رکن مراقبتی هستند و رکن پنجم که بر این ۴ رکن نظارت و مراقبت میکنند مردم هستند که از آحاد مردم جامعه تشکیل میشوند. حجت الاسلام مظاهری به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار هیات دولت اسبق اشاره وافزود: مقام معظم رهبری در دیدار هیئت دولت فرمودند: حضرت علی(ع) برای بازرسی و نظارت از کارگزاران هزینه میکردند که منجر به صیانت و سلامت حکومت و نظام میشد .
وی تصریح کرد: لذا اگر در جمهوری اسلامی بتوانیم به درستی نظارت و بازرسی کنیم مطمئنا کارگزاران نظام هم وظایف خودرا به خوبی انجام خواهند داد و این کار باعث رضایمندی مردم در جامعه خواهد شد.
دبیر ستاد امربه معروف اصفهان به ساختار نظام اسلامی ایران اشاره وبیان داشت: ناظر ناظرین که بر عملکرد چهار بخش دیگر نظارت می کند ستاد امربه معروف ونهی از منکر می باشد که نظارت عالی را بر همه دستگاه های اجرایی و حاکمیتی را در کشور بر عهده دارد البته با کمک آحاد مردم حتی کارمندان خود دستگاها.
حجت الاسلام مظاهری در ادامه گفت: هرجایی که قانون وجود دارد و یا برای موضوعی قانونی مصوب شده است ویا شرع مقدس اسلام به ان امر کرده است مصداق معروف می باشد، وهرجایی که قانون و شرع مقدس منع کرده است مصداق منکر است و ستاد امربه معروف ونهی از منکر مطالبه گر انجام قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی وابلاغیات دولتی به دستگاه ها هی اجرایی کشور می باشد.
وی به گشت ارشاد مسئولین اشاره وبیان داشت: از رسالت های ستاد امربه معروف ونهی از منکر پیگیری ترک فعل مسئولین در قالب مسئولیت آنها در قبال ابلاغیاتی می باشد که برای آنها صادر شده است که هرکسی نسبت به وظیفه ای که دارد اگر به درستی انجام نداده است بعنوان ناظر ورود پیداخواهیم کرد و مطالبه گری و ترک فعل آن مسئول را اعلام خواهیم کرد.
دبیر ستاد امربه معروف اصفهان به قانون مجازات اسلامی اشاره اظهار داشت: در کشور اگر تخلفاتی صورت بگیرد طبق قانون مجازات اسلامی با فرد متخلف برخورد می شود که این قانون تخلفات در حوزه های مختلف اخلاقی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در برخواهد داشت که در زمینه های اقتصادی آن جریمه وبرخوردها بسیار سنگین می باشد.
وی در ادامه افزود: ستاد امربه معروف ونهی از منکر وظیفه نظارت را دارد و برخورد با متخلفان طبق گزارشات و اسنادی که به دستگاه قضایی ارجاع می شود صورت می گیرد.
حجت الاسلام مظاهری به مردمی بودن ستاد امربه معروف ونهی از منکر اشاره وبیان داشت: ستاد امربه معروف ونهی از منکر یک نهاد مردمی است که با ظریفت مردم بر دستگاه ها نظارت می کنیم و این نظارت های ستاد حاکمیتی نیست یعنی اینکه از بدنه خود دستگاه با ما ارتباط دارند و گزارشات توسط مردم به ستاد ارائه می شود.
دبیر ستاد امربه معروف اصفهان به اصل 8 قانون اساسی اشاره وتصریح کرد:اصل قانون اساسی کشور تاکید بر امربه معروف دارد و نظارت دولت بر مردم و مردم بردولت وهمچنین نظارت مردم بر مردم در این قانون آمده است که وظیفه ساماندهی و حمایت از نظارت مردم بر دولت برعهده ستاد امربه معروف ونهی از منکر می باشد که این همان رکن پنجم حکومت میباشد.
در بخش دیگر گفتگو در پاسخ به سوالی به حقوق زنان در ایران اسلامی اشاره و افزود: یکی از مترقی ترین قانون ها در خصوص حقوق زنان درنظام اسلامی ایران می باشد که در هیچ جای دنیا وجود ندارد و آنچه که در خصوص حقوق زنان در ایران دیده شده است کمتر در کشورهای دنیا می بینیم.