به گزارش خبرنگار مفتاح/منیره فهامی: امروز رحلت وجود نازنینی است که جهانی را با وجودش رهنمون منزل مقصود کرد.وجودی که تمامی عمرش را در مسیر الهی قدم برداشت وبا دم مسیحایی اش مردم را به دینی کامل و استوار به نام اسلام دعوت کرد.وجودی که خداوند محمدش نامید،به رسالتش برگزید و به او خُلق عظیم داد و در کتاب آسمانیش بر او خواند؛و اِنَّکَ لَعَلی خُلُق عَظیم.و در حقیقت تو به نیکو خُلقی عظیم آراسته ای.(سوره قلم، آیه ۴)
یعنی به سبب رحمت الهی که شامل پیامبر(ص) شد؛ با مردم با نرمی سخن گفت و اگر خشن و سنگدل بود مردم از گرد او پراکنده می شدند.همانگونه که در قرآن کریم آیه ۱۵۹ سوره آل عمران نیز آمده است؛فَبِما رَحمَت مِن َاللهِ لِنتَ لَهُم و َلَو کُنتَ فَظًّا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضُّوا مِن حَولِک... به مرحمت خدا بود که با خلق مهربان گشتی و اگر تندخو و سخت دل بودی مردم از گرد تو متفرق می شدند...

*خُلق کریمانه اولین شرط در تبلیغ دین
افرادی که مبلغ دین هستند نیز از این امر مستثنی نیستند و باید خُلق کریمانه داشته باشند چراکه اگر آنها از این صفت بی بهره باشند مردم به سمت آنان جذب نمی شوند.اکثر کسانی که به پیامبر اکرم(ص)ایمان آوردند ابتدا به خاطر خُلق کریمانه ایشان به اسلام جذب شدند،نه بواسطه برهان و استدلالش. پیامبر(ص) به ارزش های اخلاقی ارج می نهاد و خود نیز تجسم فضایل اخلاقی و ارزش های والای انسانی بود. خداوند کریم در قرآن درباره دنیا و متاع آن لفظ قلیل را بیان می کند؛...مَتاعُ الدُّنیا قَلیل،ولی پیامبر (ص)را با خُلق عظیم توصیف می کند،یعنی خداوند می داند که عظمت خُلق پیامبر چیست و در واقع وقتی خدای عظیم چیزی را عظیم توصیف کند حقیقتا قابل توجه است و مؤمنان باید آن را مورد توجه قرار دهند. هر انسان مومنی که خود را دوستدار و پیرو پیامبر می داند باید از خُلق کریمانه پیامبر تبعیت کند تا تاثیرگذاری حقیقی در حوزه اعمال،رفتار و باورها در او ایجاد شود و همان طور که در قرآن کریم آمده است ایشان را الگوی خود قرار دهد؛آیه٢١ سوره احزاب مسئله الگو بودن پیامبر را مطرح کرده و می‌فرماید:لَقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کَانَ یَرْجُو اللَّهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثِیرًا؛ قطعأ برای شما در [اقتدا به ] رسول خدا سرمشقی نیکوست برای آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد می‌کند.این آیه تصریح بر این دارد که پیامبر از هر نظر الگویی تمام عیار برای هدایت بوده و لذا اطاعت از ایشان را در تمام جنبه‌ها واجب اعلام می‌کند. بنابراین مهم‌ترین نکته در اقبال اسلام برای نفوذ بر قلوب مردم، همین ایمانیات غیر قابل وصف پیامبر(ص) به خداوند و آخرت در کنار اخلاقیات ایشان با تکیه بر کرامت انسانی است.

* ضرورت انتخاب الفاظ و لحن درست در گفتگو
در ادامه باید تاکید کرد در یک گفتگو الفاظ و یا لحن سخن گفتن نیز بسیار مهم است.حتما همه این مثال را شنیده ایم؛بخشش،جایز نیست اعدامش کنید.بخشش جایز نیست،اعدامش کنید.در این دو جمله می بینیم که یک مکث در سخن و اینکه در کجای کلام انجام شود می تواند معنای جمله را کاملا متفاوت کند.از طرفی طرز و نحوه بیان و چگونگی انتخاب الفاظ و کلمات نیز در یک گفتگو مهم و از تاثیرگذاری زیادی برخوردار است.در مثل آمده است؛زبان خوش مار را از سوراخ بیرون می آورد؛اما همین زبان می تواند سر سرخ را بر باد دهد.استفاده از الفاظ خوب،قول لین و تبسم بر لب همیشه در سیره امامان معصوم نیز دیده می شده و به عنوان الگویی تمام عیار برای ما وجود دارد.در روایات آمده است؛
روزی امام حسن مجتبی (ع)چند نفر از اصحابشان را به باغی در شهر مدینه دعوت کردند؛ وقتی به باغ رسیدند باغبان که در آنجا غلامی بیش نبود درب را باز نکرد. همراهان خطاب به امام گفتند اجازه بدهید ما این غلام را ادب کنیم.حضرت فرمود می توان کار دیگری انجام داد و آن این است که برگردیم و دیگر به باغ نرویم. اصحاب نیز به ناچار پذیرفتند. هنوز راه زیادی طی نکرده بودند که غلام درب را باز کرد. امام حسن مجتبی(ع)از غلام علت باز نکردن در را جویا شد. او در پاسخ گفت؛ اصحاب شما از اخلاقتان بسیار تعریف کرده بودند من به عمد در را باز نکردم تا برخورد شما در قبال این کارم را ببینم. حضرت فرمودند: من تو را آزاد می کنم و این باغ را به تو می بخشم.
*مهربانی از صفات آمر به معروف
یکی از جاهایی که حسن خلق و قول لین ضروری است هنگام امر به معروف و نهی از منکر است.در جامعه کنونی مشاهده بد حجابی و بی حجابی یکی از موارد مهمی است که نیاز به آگاه سازی افراد دارد و امر به معروف یعنی انتخاب پوشش درست و رعایت قانون و نهی از منکر بی حجابی و پوشش نامناسب را ضروری کرده است.در روایات بسیاری بر این ضرورت و اهمیت

تاکید شده است و امر به معروف و نهی از منکر را راه انبیا و شیوه صالحین دانسته اند .امام باقر علیه السلام می فرمایند؛
«إنَّ الأمرَ بِالمَعرُوفِ و النَّهیَ عَنِ المُنکَرِ سَبِیلُ الأنبِیاءِ و مِنهَاجُ الصُّلَحَاءِ فَرِیضَهٌ عَظِیمَهٌ بِهَا تُقَامُ الفَرائِضُ و تَأمَنُ المَذاهِبُ و تَحِلُّ المَکاسِبُ و تُرَدُّ المَظالِمُ و تُعمَرُ الأرضُ و یُنتَصَفُ مِنَ الأعدَاءِ و یستَقِیمُ الأَمر»
(همانا امر به معروف و نهی از منکر، راه انبیای إلهی و شیوه صالحان است. وظیفه ی بزرگی است که به برکت آن سایر واجبات برپا، راه ها أمن، کسب و تجارت حلال، ظلم و تجاوز دفع، زمین آباد، إعاده ی حقّ بر گردنِ متجاوز گذارده و همه ی کارها سامان می پذیرد.)
در روایت دیگری جامعه و افرادی که از این دو کار دوری کرده و آن را ترک کنند،جامعه و افرادی مرده ولی زنده نما یاد شده است.امام علی علیه السلام می فرمایند؛
«وَ مِنْهُمْ تارِکٌ لاِنْکارِ المُنْکَرِ بِقَلْبِهِ وَ لِسانِهِ وَ یَدهِ فـَذلِکَ مَیـِّتُ الأَحْـیاء»
(گروهى از مردم مبارزه با منکر را با دل و زبان و دست ترک مى کنند (در برابر خلافکار هیچ گونه عکس العملى نشان نمى دهند) پس اینها در حقیقت مردگانى زنده نما هستند.)
با توجه به این احادیث ضرورت امربه معروف و نهی از منکر مشخص می شود.اما با توجه به مطالبی که در بالا و طبق سیره پیامبر اکرم (ص)وآیات قرآن کریم دریافتیم ذکر این نکته مهم نیز ضروری است که شرط مهم در این امر و نهی، خلق نیکو و مهربانی است تا اثرگذاری کلام ما را بیشتر کرده، باعث جذب مخاطب شود و او را علاقه مند به شنیدن صحبت های ما و قبول آنها کند.همانگونه که
امام صادق علیه السلام فرمودند؛
« إِنَّمَا یَأْمُرُ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَى عَنِ الْمُنْکَرِ مَنْ کَانَتْ فِیهِ ثَلَاثُ خِصَالٍ عَالِمٌ بِمَا یَأْمُرُ عَالِمٌ بِمَا یَنْهَى عَادِلٌ فِیمَا یَأْمُرُ عَادِلٌ فِیمَا یَنْهَى رَفِیقٌ بِمَا یَأْمُرُ رَفِیقٌ بِمَا یَنْهَى»
(تنها کسى مى‌‏تواند امر به معروف کند یا نهى از منکر نماید که داراى سه صفت باشد: به آنچه امر مى‏‌کند و از آنچه نهى مى‏‌نماید آگاه باشد، عادلانه امر کند و نهى نماید، با مهربانى امر و نهى کند.)
بنابراین از آنجا که دین هیچ گاه با اجبار واکراه وسختی بیرونی قابل پذیرش نیست و ایمان امری قلبی است.قلب باید منعطف شود و حق را بپذیرد و آنچه در پذیرش قلب بسیار مؤثر است، اخلاق دعوت کننده به حق است؛اخلاق کسی که می خواهدخیر ومعروفی را تبیین کند.پس باید الگوی ما در اخلاق، پیامبر اکرم(ص)و امامان گرانقدرمان باشند.
در پایان فرا رسیدن ماتم جانسوز رحلت کامل ترین انسان، حضرت ختمی مرتبت و شهادت سبط اکبرش حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام را در این روز و هم چنین شهادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام را درآخر این ماه به فرزند دلبندش حضرت ولی الله الاعظم ارواحنافداه، مقام معظم رهبری، به جهان بشریت،مسلمانان دنیا وشیعیان عزیز تسلیت عرض می کنیم.به این امید که ان شاء الله پیروی ازثقلین را سرلوحه اعمال خود قرار دهیم.

مطالب پیشنهادی