
نخستین گردهمایی دبیران کانونهای ایرانشناسی و ایرانگردی دانشگاه فرهنگیان ایجاد انگیزه و امید با شناخت استعدادها و توانمندیهای کشور
به گزارش خبرنگار مفتاح/منیره فهامی: دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی محل برگزاری نخستین گردهمایی دبیران کانونهای ایرانشناسی و ایران گردی دانشگاه فرهنگیان است. ساعت نزدیک ۷ شب است و مسئولین،دانشجویان و سایر مدعوین در حال ورود به سالن اجتماعات هستند. ورودی پلههای راهرو بالا پوستر این رویداد قرار دارد که نشان دهنده زمان آن از نهم تا یازدهم بهمنماه در شهر گنبدهای فیروزهای، اصفهان است. سمت دیگر نیز پوستری با عنوان یاریگر ۲ با عنوان رویداد توانمندسازی و ایدهپردازی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قرار گرفته است. میزی با پارچه قلمکار، هنر اصیل اصفهان با چند گلدان، گل شمعدانی زیبایی دوچندانی به فضای ورودی داده است.
برنامه با تلاوت آیات قرآن و سرود ملی آغاز میشود و دکترعلی اکبر کجباف، ریاست دانشگاه فرهنگیان اولین سخنران این برنامه صحبتهای خود را آغاز میکند.
کجباف در ابتدای صحبت خود ضمن تشکر از شرکت کنندگان در این رویداد میگوید؛ این افتخار دانشگاه فرهنگیان است که میزبان عزیزان دانشجو از سراسر کشور شده است.
وی اضافه کرد؛ اینکه دانشجو در سنین جوانی به مرحلهای برسد که ایدهپرداز باشد و در جهت جلوگیری از معضلات بنیادی جامعه و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قدم بردارد ؛ نشاندهنده بلوغ فکری این دانشجو معلمان است.
کجباف تصریح کرد؛ دانشجو معلمان باید بتوانند توانمندسازی کنند و برای معضلات و آسیبهای اجتماعی به فراخور حساسیت و دغدغهای که دارند؛ راهکار پیدا کنند و در مسیر پیشگیری آن قدم بردارند.
*یکی از مشکلات مهم بی انگیزگی و بی توجهی به محیط و جامعه است
وی اضافه کرد؛ دانشجو معلمان باید به دنبال این باشند که بتوانند بقیه دانشجویان را نیز توانمند کنند. یکی از مشکلات مهم بعضی دانشجویان و دانشآموزان، بی انگیزگی و بی توجهی به محیط و جامعه است. بی توجهی به استعدادهایی است که در جامعه خودش وجود دارد. لذا کانون ایرانشناسی و ایران گردی به دنبال این است که بگوید سرزمین ایران، سرزمین کهنسالی است که از استعداد، پتانسیل و توانمندسازی برخوردار است که شناخت آن میتواند برای ما انگیزه، امید و آینده روشن را فراهم کند.
ریاست دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد؛ ما باید به گذشته ایران نگاه کنیم. ما شخصیتهای فاخر و دانشمندان برجسته ای در کشورمان داریم. از طرفی وقتی به سرزمین ایران مینگریم، در این سرزمین جغرافیای اقلیمی متفاوتی وجود دارد. هر شهر دارای استعدادها و پتانسیلهای خاص خود است که در طی ۷ هزار سال در تاریخ ایران بوجود آمده است. این ویژگیها باید به نسل نوجوان ما شناسانده شود تا از آنها بهره بگیرند و امید را ایجاد کنند تا بتوانند روزی ابن سینا و رازی و خواجه نصیرالدین طوسی این کشور باشند.
وی همچنین گفت؛ امیدواریم این کانون بتواند اصالت اصلی اش که معرفی استعدادها و توانمندیهای استانهای مختلف است را در سراسر کشور به دانشجو معلمان و در نهایت به آیندهسازان این کشور که دانشآموزان هستند انجام دهد.
*عدم آگاهی باعث میشود؛ جوانان آرمانها و الگوهای خود را در غرب جستجو کنند
کجباف در پاسخ سوال خبرنگار مفتاح در خصوص برنامه های این رویداد گفت؛ این کانون چند سالی است در دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور تشکیل شده است و اکنون گردهمایی دبیران این کانونها است تا بتوانند با هماندیشی و تشریک مساعی بتوانند زمینه را برای بهتر شناسایی ایران به دانشجو معلمان و دانشآموزان منتقل کنند.
قطعا اگر شخصیتهای هر استان را به جوانها معرفی کنیم میتوانند از آنها الگو بگیرند و این الگو گرفتن در آنها ایجاد انگیزه و امید میکند. عدم آگاهی و بی توجهی باعث میشود که آرمانها و الگوهای خود را در غرب جستجو کنند.
همچنین در این رویداد چند روزه کلاسهای اصفهانشناسی، برنامه راهیان پیشرفت در اصفهان و بازدید از آثار تاریخی اصفهان را خواهیم داشت.
در ادامه این برنامه سخنرانان دیگر از جمله دکتر ابراهیمی معاون فرهنگی و تربیتی دانشگاه فرهنگیان و دکتر نطنزیان مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان به بیان سخنانی پرداختند.
*باید دانشآموزانی در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم
نطنزیان گفت؛ رویداد کانونها و یاریگر۲ در راستای نقشه راه آموزش و پرورش است. نقشه راه، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در این سند ساحتهای مختلف تربیتی مشخص شده است.
وی افزود؛ما به عنوان کسی که رسالت تربیتی مان در راستای رسالت انبیا است موظف هستیم بهترین خروجی را در راستای سند تحول بنیادین که تربیت دانشآموزانی آگاه، شجاع، مسئولیتپذیر و عاشق وطن است؛ داشته باشیم و بتوانیم دانشآموزانی در طراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تربیت کنیم.
*دانشآموزان ما باید به ایرانی بودن و اسلامی بودن خودشان افتخار کنند
مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد؛ باید تمام ظرفیتها و استعدادهای ایران را به دانشآموزان معرفی کنیم. اگر در راستای تربیت هویت ملی، ایرانی بودن و اسلامی بودن هستیم باید ظرفیتها و استعدادهای ویژه تمام نقاط ایران را با توجه به شرایط اقلیمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دانشآموزان معرفی کنیم. هدف این رویداد به این نتیجه منجر شود که دانشآموزان ما به ایرانی بودن و اسلامی بودن خودشان افتخار کنند.
نطنزیان افزود؛ رویداد دوم در ارتباط با پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است. نقش آموزش و پرورش در کاهش آسیبهای اجتماعی یک نقش حیاتی است. در چندسال اخیر سن آسیبهای اجتماعی کاهش چشمگیری داشته است. رسالت ما به عنوان یک معلم این است که در کنار انتقال دانش و آموزش به عنوان یک ابزار قدرتمند، توانمند باشیم. اگر معلم به عنوان رکن تحول در آموزش و پرورش قرار است تحولی ایجاد کند باید خودش در روش،نگرش و دانش متحول شود.
وی تاکید کرد؛ برای رسیدن به این هدف باید توانمندیها بهروز آوری شود تا بتوانیم از آسیب های اجتماعی نوظهور پیشگیری کنیم و در برخورد با این آسیبها توانمند شویم. با توجه به فضای مجازی روز به روز با آسیبهای جدیدی روبرو هستیم و برای برخورد با آنها
باید مهارت های خودمان را تقویت کرده و توانمند شویم. مهارت حل مسئله و تصمیمگیری، مهارتهای ارتباطی، همدلی مسئولانه، گوش دادن فعال از جمله این مهارتهاست که باید معلمان این مهارتها را به خوبی آموخته و به دانشآموزان منتقل کنند.
نطنزیان افزود؛آموزش و پرورش پر مخاطبترین دستگاه اجرایی کشور است. اگر ما به عنوان معلم و مربی در جهت ترویج ارزشهای مثبت تلاش کنیم میتوانیم قدمهای موثری در این زمینه برداریم.