سه‌شنبه، 20 خرداد 1404 - 10:49

اصفهان با ۱۷/۶۹ درصد، کمترین هدر رفت آب در کشور را دارد

در شرایط عادی، استان با حدود ۱۴ مترمکعب بر ثانیه نیاز آبی، شرایط پایدار دارد؛ اما با عبور دما از ۴۱درجه سانتی گراد، این نیاز به بیش از ۱۸ مترمکعب در ثانیه می رسد، در حالی که ظرفیت...

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری مفتاح:در قسمتی از برگزاری مراسم اختتامیه سومین جشنواره مطبوعاتی((قاصد آب)) مهندس سید محسن صالح، معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در مدیریت اجتماعی بحران‌های آبی، گفت:حضور جمعی اصحاب رسانه در این جشنواره فرصت مغتنمی است که از نظرات و همراهی خبرنگاران بهره‌مند شویم.
وی با اشاره به تحولات مفهومی در تعریف "سواد" در عصر اطلاعات تصریح کرد:امروز کسی باسواد است که بتواند از میان انبوه داده‌ها، اطلاعات درست و مفید را تشخیص دهد و به درستی منتقل کند. این همان کاری است که اصحاب رسانه در خط مقدم آن قرار دارند؛ یعنی پالایش، تبیین و انتقال صحیح پیام‌ها به جامعه.
*رسانه‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای در آگاهی‌بخشی و امیدآفرینی جامعه دارد
مهندس صالح افزود: رسانه می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در آگاهی‌بخشی، مستندسازی و از همه مهم‌تر، امیدآفرینی در شرایط فعلی جامعه ایفا کند. یکی از اهداف کلیدی جشنواره نیز همین مسئله بوده است: تقویت فرهنگ‌سازی در حوزه آب و فاضلاب، آموزش، نقد سازنده، الگوسازی و حساس‌سازی جامعه هدف.
*در شرایط بحرانی با کمبودی معادل ۳ مترمکعب بر ثانیه مواجه هستیم
وی در ادامه با اشاره به وضعیت استان اصفهان گفت:استان اصفهان با وجود موقعیت جغرافیایی خاص، یکی از استان‌های دارای نقاط ضعف در حوزه تأمین آب است. شرکت آب و فاضلاب استان در حال حاضر به بیش از ۵ میلیون نفر در قالب حدود یک هزار روستا و ۱۰۲ شهر خدمات ارائه می‌دهد.
معاون مهندسی و توسعه شرکت فاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه افزایش دمای هوا تأثیر مستقیمی بر افزایش مصرف آب دارد، توضیح داد: در شرایط عادی، استان با حدود ۱۴ مترمکعب بر ثانیه نیاز آبی، شرایط پایدار دارد؛ اما با عبور دما از ۴۱درجه سانتی‌گراد، این نیاز به بیش از ۱۸ مترمکعب در ثانیه می‌رسد، در حالی که ظرفیت تأمین ما حداکثر ۱۵ مترمکعب است. بنابراین در شرایط بحرانی با کمبودی معادل ۳ مترمکعب بر ثانیه مواجه هستیم. یعنی کمبودی در حدود ۲۰ درصد در شرایط بحران.
*اصفهان کمترین هدر رفت آب در کشور را دارد
وی اقدامات انجام‌شده برای مدیریت بحران را در سه دسته فنی، فرهنگی و تعرفه‌ای طبقه‌بندی کرد و گفت:در حوزه فنی، اصفهان با تنها۱۷/۶۹ درصد هدررفت آب، کمترین میزان اتلاف را در کشور دارد. همچنین از نظر مصرف خانگی نیز با ۱۷۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز، در میان پنج شرکت اول کشور هستیم. این موفقیت‌ها نتیجه اصلاح شبکه و اقدامات دقیق مهندسی است.
مهندس صالح ادامه داد:اقدامات فرهنگی و رسانه‌ای نیز نقش کلیدی داشته‌اند. اطلاع‌رسانی، آموزش و فرهنگ‌سازی در سایه همکاری تنگاتنگ رسانه‌ها، باعث کاهش مصرف و افزایش آگاهی عمومی شده است. همچنین در حوزه تعرفه‌ای، با وجود تفاوت میان قیمت تمام‌شده آب و نرخ دریافتی از مشترکین، اصلاحات تدریجی نرخ‌گذاری نیز در کاهش مصرف مؤثر بوده‌اند.
*جشنواره رسانه‌ای قاصد آب، فرصتی برای نقد منصفانه، ارائه راهکار و ترسیم الگوهای موفق است
وی با اشاره به اینکه جشنواره رسانه‌ای قاصد آب، فرصتی برای نقد منصفانه، ارائه راهکار و ترسیم الگوهای موفق است، تصریح کرد:رسالت رسانه فقط بیان مشکلات نیست؛ امیدآفرینی، الگوسازی، و ساختن تصویری روشن از آینده‌ای قابل تحقق، از جمله وظایف خطیر رسانه‌ها در شرایط فعلی کشور است.
مهندس صالح در پایان با قدردانی از همکاری‌های رسانه‌ای گفت:ما در حوزه آب و فاضلاب اگرچه دو نهاد مجزا هستیم، اما در واقع ساختار حکمرانی آب نیازمند هماهنگی کامل و ساختار یکپارچه است. امید داریم که این جشنواره نه فقط فرصتی برای تعامل، بلکه گامی باشد در مسیر هم‌افزایی بیشتر برای مدیریت پایدار منابع آب و فاضلاب در استان اصفهان.
*کاهش ۸۱ میلیون متر مکعبی حجم آب موجود در سد زاینده‌رود نسبت به سال گذشته
مهندس خدیوپور، معاون توسعه شرکت سهامی آب منطقه‌ای اصفهان نیز در حاشیه برگزاری این اختتامیه با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی عمومی در حوزه آب و فاضلاب، اظهار داشت:این جشنواره فرصتی مغتنم برای هم‌افزایی میان شرکت آب منطقه‌ای و رسانه‌هاست و ما معتقدیم که رسانه‌ها به عنوان پل ارتباطی میان مردم و نهادهای اجرایی، نقش بسیار مؤثری در بهبود سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط با مدیریت منابع آبی ایفا می‌کنند.
وی با اشاره به وضعیت منابع آبی استان به‌ویژه سد زاینده‌رود افزود:در حال حاضر حجم آب موجود در سد زاینده‌رود به ۳۸۱ میلیون متر مکعب رسیده که این میزان نسبت به سال گذشته که ۴۶۲ میلیون متر مکعب بوده، کاهش چشمگیری داشته است.

این افت محسوس، منجر به بروز تنش‌هایی در تأمین آب در برخی نقاط استان شده که رسانه‌ها نیز به درستی بازتاب‌دهنده این شرایط بوده‌اند.
*پویش منهای ۲۰ نیز گامی در جهت مدیریت مصرف است
مهندس خدیوپور ادامه داد:تجمعات و اعتراضات کشاورزان و خبرهای منتشر شده در سطح شهر، بازتاب همین بحران است. با این حال، ما با اجرای طرح‌هایی همچون طرح اضطراری سامانه دوم و طرح انتقال آب ماندگان در تلاشیم تا بخشی از این ناترازی را جبران کنیم. همچنین پویش‌هایی مانند پویش منهای ۲۰ نیز گامی در جهت مدیریت مصرف و بهبود وضعیت فعلی به شمار می‌آیند.
وی تأکید کرد:حل مسئله تنش آبی صرفاً با اجرای طرح‌های انتقال و زیرساختی امکان‌پذیر نیست، بلکه نیازمند همکاری جدی مردم در حوزه مدیریت مصرف آب نیز هست. ما باید با مشارکت همه‌جانبه، به‌ویژه با کمک رسانه‌ها، به سمت ایجاد شرایط پایدار در حوزه منابع آب حرکت کنیم.
معاون توسعه شرکت آب منطقه‌ای اصفهان در پایان با قدردانی از حضور و همراهی رسانه‌ها در این رویداد گفت:از تمامی اصحاب رسانه که همواره ما را در مسیر اطلاع‌رسانی و تنویر افکار عمومی یاری کرده‌اند، صمیمانه تشکر می‌کنم و امیدوارم این همکاری مؤثر در مسیر ارتقای مدیریت منابع آب استان تداوم داشته باشد.
خبرنگار: منیره فهامی

 

مطالب مرتبط

نئولیبرالیسم و دموکراسی رو به زوال

به گزارش مفتاح، دموکراسی لیبرالی یعنی دموکراسی هنگامی پذیرفته می شود که وارد مسئله نظارت بر سازوکار حیات اقتصادی نشود؛ به عبارت دیگر باید مراقب بود هی...

صندوق‌های رأی به ما چه می‌گویند؟

به گزارش مفتاح، «امروز صدای صندوق های رأی، صدای بلند و رسایی خواهد بود. صدایی که بی تردید نه چهار سال آینده که دهه های بعد ایران و ایرانی را تحت الشعا...

چرا کاغذ دوباره گران شد؟

به گزارش مفتاح, ابوالفضل روغنی گلپایگانی با بیان اینکه میزان دقیق افزایش قیمت کاغذ مشخص نیست و بازار کاغذ باید دقیق تر بررسی شود، گفت: در روزهای اخیر....