به گزارش پایگاه خبری مفتاح/ مریم ابراهیمی دینانی؛ آن سوار سبزپوش که پرچم هدایت را در دست دارد، عدالت گستری است که زیر سایه آن مرد و زن، فقیر و غنی ، در یک خط ایستاده اند و کسی را بر کسی برتری نیست به جز قلب سلیم و کردار نیک. دوازدهمین پیشوای شیعیان جهان هشتم ماه ربیع الاول سال 265 هجری برابر با شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسگری (ع) درسامرا، امامت را آغاز كردند تا فصل جدیدی را در حیات دینی و اجتماعی مسلمانان رقم زد و اینك منتظران مكتب انتظار، امیدوارانه ظهور آن یگانه منجی عالم بشریت را از معبود بی همتا می طلبند تا در پرتو دولت فراگیرش، پرچم عدالت و آزادی را در سراسر گیتی به اهتزاز درآورند. خلفای عباسی به دلیل ترس از نفوذ ائمه معصوم (ع)، تهدیدی جدی برای حیات و زندگانی امام مهدی (عج) محسوب می شدند، بنابراین به خواست خداوند آن حضرت از دیده ها پنهان شد و به این ترتیب، غیبت صغری شكل گرفت. هرچند ایشان در زمان غیبت نیز سرپرستی و هدایت شیعیان را بر عهده دارند اما این غیبت و هجران، درد و حرمان بزرگی برای پیروان آن حضرت محسوب می شود. اینك مسلمانان جهان و به ویژه شیعیان، مفهوم انتظار را به عنوان متعالی ترین وظیفه دنبال می كنند تا به خواست خداوند در روز موعود، نور آن حضرت بر پیروان راستینش متجلی و جهان از چراغ حقیقت منور گردد.
** امام زمان از زبان پیامبر و حضرت علی علیه السلام
غربت و مظلومیت، رشتهای است پیوسته، از غدیر تا کربلا و از کربلا تا غیبت. آنها که آرزو داشتند در سال دهم هجری، در سایهسار تک درخت وادی جحفه باشند تا با صاحب غدیر بیعت کنند، امروز باید با حجت معبود، مهدی موعود بیعت کنند و هر چه در توان دارند، از یاری امام زمان خود دریغ ندارند. چنان که امام علی(ع) میفرماید: «خوشا به حال کسی که زمان او (حضرت مهدی علیه السلام) را درک کند، به دوره او بپیوندد و دوره او را شاهد باشد». ایشان در جایی دیگر میفرماید: «هیچ مردهای باقی نمیماند، مگر اینکه شادی ظهور مهدی علیه السلام در قبرش به او میرسد و آنها در قبرهایشان با هم دیدار میکنند و یکدیگر را به قیام قائم علیه السلام بشارت میدهند». همچنین پیامبر(ص) با تعابیر گوناگون به مسأله ی امامت حضرت مهدی(عج) اشاره کرده و اطلاعات لازم را درباره ی چگونگی تولد، وقایع زندگی و ویژگی های حکومت آن حضرت، در اختیار مردم قرار داده بودند. برای مثال، در یک مورد، پیامبر اکرم(ص) خطاب به علی(ع) فرمودند: «امامان پس از من دوازده نفرند که اولّی آن ها تو هستی و آخر آنها قائمی است که خداوند به دست او، شرق و غرب عالم را خواهد گشود». و یا در جای دیگر می فرماید: «... نهمین نفر از امامان، قائم اهل بیت من و مهدی این امت است که در رفتار و گفتار و کردار، شبیه ترین مردم به من است. او پس از یک غیبت طولانی و حیرت و سرگردانی، ظهور خواهد کرد و دین خدا را در سرتاسر عالم، حاکمیت خواهد بخشید. او با نصرت و تأییدهای پی در پی خداوند متعال، زمین را پر از عدل و داد خواهد ساخت. همان گونه که پیش از آن، از ظلم و ستم پر شده است».
** وظایف شیعیان در زمان غیبت
اما در این بین شیعیان هم وظایفی دارند. آنان با حركت بر مدار قرآن و در مسیر آن حضرت(عج)، اهل بیت(ع)، دین و مذهب، باید سایر مسلمان ها را حركت دهند تا توحید، ایمان و اخلاق برقرار بماند. آغاز امامت امام دوازدهم(عج)، ولایت امامی است كه همه جهان در انتظار ایشان به سر می برند. انتظار نیز باید به شیوه صحیح باشد یعنی با علم و عمل به آنچه از ما خواسته شده كه همان دستورات الهی است. انتظار مهم ترین وظیفه در دوران غیبت امام عصر(عج) به شمار می رود و منتظر واقعی فردی است كه اعمال، عبادت ها و آنچه واجب به شمار می رود، ترك نكند تا بهانه به دست سود جویان در این مسیر ندهد. سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) در حقیقت امتداد غدیر، بلکه خود غدیری دیگر است. باید در این چنین روزی با امام زمان(عج) بر اساس مفاد روایات و دعاها بهویژه دعای «عهد» پیمانی دوباره بست. معرفت، محبت، ولایت و اطاعت برخی از اصول این پیمان نسبت به حضرت صاحبالزمان(عج) است. غربت و مظلومیت، رشتهای است پیوسته، از غدیر تا کربلا و از کربلا تا غیبت. آنها که آرزو داشتند در سال دهم هجری، در سایهسار تک درخت وادی جحفه باشند تا با صاحب غدیر بیعت کنند، امروز باید با حجت معبود، مهدی موعود بیعت کنند و هر چه در توان دارند، از یاری امام زمان خود دریغ ندارند. امید است با انجام وظایف و تکالیف مربوط به دوری غیبت، بتوانیم در شمار منتظران واقعی آن حضرت باشیم و هنگام ظهور مهدی موعود(عج)، شایستگی هم گامی به آن سوار سبزپوش را به دست آوریم.