آلودگی هوا؛ بهای سنگین خودروی شخصی
به گزارشپایگاه خبری مفتاح و به نقل از روابطعمومی اتاق بازرگانی اصفهان: چهل و سومین جلسه کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان با محوریت بررسی راهکارهای کاهش آلودگی هوا، ترافیک شهری و افزایش مشارکت بنگاههای اقتصادی در مسئولیتهای اجتماعی برگزار شد. در این نشست، اعضای کمیسیون بر ضرورت همافزایی میان نهادهای دولتی، شهرداری و فعالان اقتصادی برای کاهش پیامدهای زیستمحیطی و اجتماعی ناشی از آلودگی و شلوغی ترافیکی در کلانشهر اصفهان تأکید کردند.
موضوعاتی چون اصلاح الگوهای رفتوآمد، ساماندهی ساعات کاری، نقش حملونقل در سلامت روانی و اجتماعی شهروندان و همچنین پیشبینی خدمات مورد نیاز در شرایط خاص مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تمرکز بر حملونقل موتوری و تغییر در الگوی ساعات کاری
محمدرضا گلاحمد، رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه سامانه حملونقل موتوری سهم بالایی در آلودگی هوای اصفهان دارد، گفت: بررسیها نشان میدهد که بیشترین عامل آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در فصلهای سرد، تردد وسایل نقلیه موتوری است. از اینرو در کمیسیون تصمیم گرفتهایم روی این موضوع تمرکز ویژهای داشته باشیم و برای جلوگیری از تشدید آلودگی در فصل زمستان برنامهریزی کنیم.
وی افزود: برای این منظور، نیازمند دادههای دقیق ترافیکی هستیم تا بتوانیم الگوی مناسبی برای اصلاح ساعات کاری سازمانها و اصناف پیشنهاد دهیم. اگر بتوانیم با همکاری دستگاههای مختلف از همپوشانی ساعت شروع بهکار ادارات و اوج ترافیک بکاهیم، گامی مؤثر در کاهش آلودگی و ازدحام شهری برداشتهایم.
لزوم ایفای نقش فعالتر بنگاهها در مسئولیت اجتماعی
محسن پورسعید، نایبرئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار کرد: در شرایط خاص، مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین وظایف بنگاههای اقتصادی است و لازم است اتاق بازرگانی با طرح پیشنهادهای مشخص، زمینه تعامل مؤثر با نهادهای دولتی را فراهم کند.
آرامش روانی و تأمین کالاهای اساسی در شرایط بحرانی
امیر صفایی، نایبرئیس دیگر این کمیسیون با اشاره به ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی، گفت: در شرایط ویژه، سلامت روانی جامعه بهویژه کودکان، بیماران خاص و خانوادههای کمبرخوردار نباید فراموش شود. از طرفی، تأمین زنجیره کالاهای اساسی و استمرار تولید نیز باید در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: اتاق بازرگانی میتواند نقش مهمی در سنجش سرمایه اجتماعی و برنامهریزی برای مقابله با پیامدهای اجتماعی و اقتصادی بحرانها ایفا کند.
کلانشهرها و گرههای ترافیکی؛ دلایل و راهحلها
جمشید لقایی، مدیرکل مطالعات و برنامهریزی حملونقل شهرداری اصفهان، با ارائه تحلیلی از وضعیت حملونقل شهری، گفت: کلانشهرها بهدلیل تمرکز مراکز خدماتی، اداری، تفریحی و تجاری در مرکز شهر، با گرههای ترافیکی مکرر مواجه هستند. در حال حاضر ۵۴ درصد سفرهای شهری در اصفهان با خودرو شخصی، ۲۸ درصد با حملونقل عمومی، ۹ درصد با موتورسیکلت و تنها ۳ درصد با دوچرخه انجام میشود.
وی تأکید کرد: دولت، شهرداری و بنگاههای اقتصادی بازیگران کلیدی در مدیریت ترافیک شهری هستند. بنگاهها با توجه به حجم تردد کارکنان و نوع کسبوکار خود، میتوانند در کاهش بار ترافیکی و برنامهریزی مناسبتر برای حملونقل نقشآفرین باشند.
ضرورت سیاستگذاری پایدار برای کاهش ترافیک
لقایی با اشاره به سیاستهای اشتباه گذشته در حوزه مدیریت شهری افزود: عدم تعریف منابع درآمد پایدار برای شهرداریها و سیاستهایی چون تراکمفروشی، به توسعه نامتوازن شهری و افزایش وابستگی به حملونقل شخصی دامن زده است. اکنون باید به سمت توسعه حملونقل عمومی، غیرموتوری و مبتنی بر محلهمحوری حرکت کنیم.
مطالب مرتبط
افزایش یارانه برخی گروهها در آستانه انتخابات
به گزارش مفتاح، طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه ها هفتاد و چهارمین مرحله از پرداخت یارانه نقدی مربوط به فروردین ماه امسال، ساعت ۲۴ امشب به حساب سرپرست...
سرمایهگذاری ۱۲هزارمیلیاردی نفت در دهلران / پروژه «دانان» بهزودی آغاز میشود
به گزارش مفتاح، مجید عسکری در ایلام اظهار داشت: به زودی با آغاز به کار شرکت توسعه میادین نفتی «دانان» سرمایه گذاری 12هزارمیلیاردی نفت در دهلران آغاز م...
کسب رتبه برترهلدینگ پتروپالایش اصفهان در کنگره جهش تولیدبا مشارکت مردم با رویکردنقش رضایتمندی مشتری درتحقق شعارسال
به گزارش پایگاه خبری مفتاح و به نقل از روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، درآیین هشتمین اجلاس سراسری رضایتمندی مشتری که با رویکرد تجلیل...