2:55 1397/10/27

به گزارش مفتاح، رسول کوهپایه‌زاده  در خصوص اظهارات رئیس اتحادیه طلا و جواهرسازان تهران درباره پرونده سکه ثامن گفت: رئیس محترم اتحادیه طلا و جواهر استان تهران روز گذشته مصاحبه‌ای را با یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص پرونده سکه ثامن داشتند و مطالبی را گفتند. ایشان مطرح کردند که چند روز پیش تعدادی از مالباختگان سکه ثامن به اتحادیه آمدند و بعد از توضیحات ما متوجه شدند که اتحادیه هیچ دخالت و ارتباطی با این ماجرا نداشته و مجوزی هم صادر نکرده است. 

این وکیل دادگستری ادامه داد: متاسفانه مواردی که از سوی رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان شد، بعضاً خلاف واقع و به مصداق تجاهل‌العارف جهت گریز از مسئولیت قانونی که متوجه این اتحادیه است صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان اتحادیه طلا و جواهر تهران به جای عذرخواهی و پذیرش مسئولیت با بیان مطالبی از این دست باعث شدت بخشیدن به آلام و رنج‌های مالباختگانی می‌شوند که به هیچ عنوان در شرایط روحی، روانی و معیشتی خوبی قرار ندارند و باید بگویم این گریز از مسئولیت بر وخامت اوضاع می‌افزاید.

کوهپایه‌زاده گفت: داستان از این قرار است که مالباختگان جهت اعتراض به اتحادیه طلا و جواهر تهران در محل این اتحادیه تجمع کرده بودند  و برای اینکه بنرها و پلاکاردهای خودشان را اشتباهاً تحویل مسئولین اتحادیه شده بود بازپس بگیرند وارد اتحادیه و در آنجا نیز صحبت‌هایی مطرح می‌شود که نه تنها از صحبت‌های مسئولان اتحادیه قانع نشدند بلکه برحسب شنیده‌ها و اظهارات موکلین  اتحادیه هیچ پاسخ دقیق، روشن ، موجه و منطقی به مالباختگان نداده است. 

وکیل پرونده سکه ثامن تاکید کرد: عرض ما این نیست که اتحادیه برای شرکت مجرمانه ثامن مجوز صادر کرده است که مسئولین اتحادیه با مظلوم‌نمایی عنوان می‌کنند که ما هیچ مجوزی صادر نکردیم و از این موضوع ناراحت هستیم؛ اساساً تخلفات، قصور کوتاهی اتحادیه در این خصوص فراتر از این مسائل است.

وی ادامه داد: اتحادیه طلا حسب وظیفه قانونی خود بایستی کنترل، نظارت و بازرسی بر واحدهای صنفی داشته باشد و از بروز تخلفات جلوگیری کند، اما متاسفانه در پرونده سکه ثامن نه تنها به وظیفه قانونی خود عمل نکرده بلکه سایت غیرقانونی و مجرمانه ثامن در سایت اتحادیه طلا و جواهر که یک مرجع ذیصلاح و قابل اعتماد تلقی می‌شود به طور مستمر، همیشگی و روزانه مورد تبلیغ قرار می‌گرفته است؛ به عبارتی بهتر اصلی‌ترین و مهم‌ترین مبلغ اعمال مجرمانه صورت گرفته در پرونده سکه ثامن اتحادیه طلا و جواهر است که در سایت اینترنتی خود این سکه را به طور مرتب تبلیغ می‌کرد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت گرفته بالغ بر ۸۰ درصد رجوعات مردم و مالباختگان به سایت مجرمانه سکه ثامن از طریق تارنمای اینترنتی اتحادیه طلا و جواهر صورت می‌گرفته، این‌ها اسناد و مدارکش موجود و قابل اثبات و استناد است.

وی ادامه داد: بعد از اینکه این اتفاق می‌افتد و موکلین اعتراض و شکایت می‌کنند در یک اقدام عجیب، قابل تامل و عجولانه و به منظور سرپوش گذاشتن بر این تخلفات و پاک کردن صورت مسئله اتحادیه طلا و جواهر آدرس رسمی سایت خودش را که روی تابلوی اتحادیه درج شده و مبلغ اصلی سکه ثامن بود از روی تابلوی در ورودی حذف می‌کند. این خود بزرگترین دلیل است بر تخلفاتی که از سوی این اتحادیه صورت گرفته است.

کوهپایه‌زاده افزود: بارها عرض کردیم یک جوان ۲۹ ساله که متهم ردیف اول این پرونده باشد را کسی نمی‌شناسد اما وقتی اتحادیه طلا و جواهر که یک مرجع قابل استناد و ارجاع است به این نحو گسترده تبلیغ می‌کند و به عبارتی تایید می‌کند عملکرد سکه ثامن را اعتماد مردم را جلب می‌کند یعنی قسمت عمده‌ای از مالباختگان که رفتند سرمایه‌گذاری کردند و مال خودشان را از دست دادند و در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برند به خاطر اعتماد به همین تبلیغاتی است که در یک مرجع رسمی صورت گرفته است اما اینکه امروز اتحادیه طلا و جواهر همه چیز را انکار می‌کند و به نوعی ابراز همدردی می‌کند این برای پاسخگویی کافی نیست چه به لحاظ حقوقی و چه به لحاظ مسئولیت کیفری وبرای مسئولین این اتحادیه کافی نیست.

وی با بیان این که اتحادیه بعداز این که آدرس تارنمای اینترنتی خود را از روی تابلوی ورودی خود حذف می‌کنند می کنند، می گوید ما سایت مجرمانه سکه ثامن را نمی شناسیم، عنوان کرد: متاسفانه این را از همه رسانه ها اعلام می کنند ، اگر همه صجحبت های مسئولان اتحادیه طلا وجواهر تهران به همین دقت و صحت است که تکلیف مشخص است، ما تخلفات صورت گرفته در این خصوص را از طریق نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس به سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده ایم یقیقنا دوستان زمانی که پول تبلیغات غیرقانونی سکه ثامن را دریافت کردند باید به وظیفه قانونی کنترل و بازرسی خودشان هم عمل می کردند که این چنین نشد و همین مهم ترین عامل در جلب اعتماد و اطمینان موکلان شد.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: جالبت این جاست یکی از مسئولان اتحادیه طلا در رسانه ملی اعلام می کند متوجه این تخلفات شدیم و به مرکز مربوطه هم تذکر دادیم؛ شما به ادعای خودتان هم تذکر دادید و هم همچنان آن تبلیغات گسترده انجام می‌شد!

وی گفت: آنچه که از بازپرسی این پرونده انتظار می‌رود این است که در این پرونده با قدرت و قاطعیت برخورد شود تا ما شاهد اظهارنظرهای اینچنینی که باعث افزایش دردهای موکلان می‌شود نباشیم ضمن این که ایشان از پیشنهاد ما استقبال کردند که مناظره‌ای در رسانه ملی صورت ما علاوه بر بازگویی تخلفات از حق مالباختگان دفاع کنیم.

منبع: ایلنا

مطالب پیشنهادی