20:16 1400/01/16

لادن نازی گفت:«لباس جدید پادشاه» درباره یک واقعه تاریخی است که به نظرم ضمن اینکه اطلاعات تاریخی به تماشاگر می‌افزاید، فضاهای جادویی با استفاده از تکنیک‌های عروسکی در بستر نمایش‌های ایرانی، فانتزی و خیالی را هم روی صحنه خلق می‌کند.

نمایش «لباس جدید پادشاه» نوشته فرزاد فخری‌زاده، با طراحی و کارگردانی لادن نازی و دراماتورژی محسن خیمه‌دوز از ۱۵ فروردین ساعت ۱۸ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش، ایمان سلگی، میثاق آقامولایی، بهرام عباسی‌فرد، رضا جهانی، علی قربانخانی، مهبد قناعت‌پیشه، فریده خزائی، درسا علمی نژاد، سپیده زینلی، آندیا حمیدی، مبینا افشار و آتوسا بهشتی هستند. این نمایش پیش از این آبان ماه سال ۱۳۹۸ در تماشاخانه سنگلج اجرا شده است.

لادن نازی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تغییرات اعمال شده در این نمایش به نسبت اجراهای گذشته گفت: تغییرات زیادی در نمایش اعمال شده و جزئیاتی به آن اضافه شده است و ترکیب بازیگران هشتاد درصد تغییر داشته است اما محتوا و مضمون نمایش تغییری نداشته است ولی تغییرات بسیاری در فرم اجرایی صورت گرفته است و جزئیات بیشتری در شیوه بازیگری ایجاد شده و هماهنگی و هم پوشانی بیشتری میان کاراکترها در صحنه ایجاد شده است تا اتفاق بهتری در ارتباط میان بازیگران رخ دهد با توجه به سبک اجرایی که رئالیسم سنتی نیست و رئالیسم شیوه دار است.

او در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم به اجرای مجدد این نمایش گرفت، عنوان کرد: معمولا تماشاخانه سنگلج به یک نمایش دو بار امکان اجرا نمی‌دهد اما از آنجا که این نمایش در آبان ماه ۱۳۹۸ که با قطعی اینترنت مواجه بودیم در این سالن به صحنه آمد و نتوانستیم به این دلیل اطلاع رسانی مناسبی داشته باشیم، مدیریت این سالن وعده اجرای دوباره این نمایش را به ما داد که به دلیل شیوع ویروس کرونا اجراها تاکنون میسر نشد و اکنون این نمایش دوباره به صحنه می آید.

این کارگردان درباره موضوع و مضمون "لباس جدید پادشاه" و جذابیت‌های این اثر که منجر به اجرای آن شد، گفت: این اثر درباره یک واقعه تاریخی است که به نظرم ضمن اینکه اطلاعات تاریخی به تماشاگر می‌افزاید، فضاهای جادویی با استفاده از تکنیک‌های عروسکی در بستر نمایش‌های ایرانی، فانتزی و خیالی را نیز روی صحنه خلق می‌کند.

او داستان نمایش "لباس جدید پادشاه" را اینگونه توضیح داد: این نمایش درباره سفر احمد شاه قاجار به انگلستان است که طی آن حکومت قاجاریه منقرض شد و احمدشاه به ایران بازنگشت و رضا شاه سلطنت را در دست گرفت. عصر قاجار، "قانون منع استعمال البسه خارجی" توسط مجلس ملی تصویب شده است و هم‌زمان با تصویب این قانون، احمد شاه قاجار که آخرین پادشاه قاجار است به انگلستان سفر کرده و مجبور می‌شود توسط خیاطی انگلیسی و با پارچه انگلیسی برای خودش لباسی دیپلماتیک بدوزد. اما در این مسیر اتفاقاتی می‌افتد که برای همه غیرمنتظره و هم زمان طنز و تراژیک است.

کارگردان نمایش "دیوان تیاترال" ضمن اشاره به اینکه  فرزاد فخری‌زاده، نمایشنامه "لباس جدید پادشاه" را با کمک من نوشت، عنوان کرد: حدود 6 ماه به دنبال متنی بودم که فضای ذهنی و جادویی در بستر رئالیستی داشته باشد و حتماً تاریخی و ایرانی باشد. این اثر روایتی طنز، تراژیک و تا اندازه‌ای کمیک دارد و براین اساس با ترکیب این سه ژانر، ضمن اینکه مخاطب از تماشای آن لذت می‌برد، اطلاعاتی را نیز به تماشاگر می‌افزاید و او را به تفکر وا می‌دارد.

نازی یادآور شد: در طی تمرینات این نمایش که فضایی از رئالیسم سنتی تا رئالیسم مدرن دارد، سعی بر آن بوده تا کاراکترها میان زمان قاجار و زمان حال بازی‌هایی در چارچوبی خاص داشته باشند، ضمن اینکه از تکنیک‌های عروسک‌گردانی در این اثر استفاده شده و بازی با نور نیز در آن دیده می‌شود. نمایش "لباس جدید شاه" بسیار وابسته به عناصر صحنه‌ای مانند نور، صدا و مدیاست.

این کارگردان تئاتر درباره طراحی صحنه نمایش اظهار کرد: از آنجا که علاقمند بودم این نمایش فضایی رئالیستی داشته باشد، صحنه نیز از یک سو طراحی رئالیستی و مینی‌مالی دارد و از سوی دیگر زیبایی‌شناسی مدرن در آن رعایت شده است.

او با بیان اینکه موسیقی از عناصر مهم این نمایش است، درباره موسیقی این اثر تصریح کرد: موسیقی نمایش تلفیقی از موسیقی مدرن و سنتی است که موسیقی‌های سنتی به سمت فضای موسیقی‌های دوران قاجاریه و در موسیقی مدرن از سازبندی و ملودی‌های مدرن با فضایی جادویی و رویایی استفاده شده است.

کارگردان نمایش "شاهکار" در پایان عنوان کرد: نمایش "لباس جدید پادشاه" یک مسئله تاریخی است که در دوران معاصر نیز با توجه به وضعیت معیشتی مردم و گرانی‌ها، این مسئله مهم وجود دارد. ما این نمایش را در شرایط بسیار خاصی به صحنه می آوریم و نمی‌توانیم بر حضور مخاطب در سالن های تئاتر اصرار داشته باشیم اما تماشاخانه سنگلج با وسواس خاصی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کند و سالن بزرگی است که از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است که به نظرم مخاطب می‌تواند در مدت زمان اجرای نمایش در امنیت باشد.

مطالب پیشنهادی