به گزارش سرویس پارلمان مفتاح نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدباقر قالیباف صبح امروز (پنج‌شنبه، 18 دی ماه) در دومین روز از نظارت میدانی خود از حوزه‌های انتخابیه استان چهارمحال و بختیاری  پس از دیدار با حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در نشست با علما  و نخبگان این استان گفت: همه ما باید به این باور برسیم که مردم دیگر حرف کسی را ولو اینکه خوب باشد، قبول نمی‌کنند چرا که آنها عمل می‌خواهند. ما مسئولان هر کاری که انجام می‌دهیم در صورت موفقیت‌آمیز بودن به نام خود می‌زنیم و در صورت وجود اشکال، خواه ناخواه به پای دین ختم می‌شود.

کسی می گوید ارزشی و انقلابی هستم باید کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برساند

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: ربع قرن است که با همه وجود درک کردم اگر کسی می گوید ارزشی و انقلابی هستم و می‌خواهم راه شهدا و  شهید حاج قاسم سلیمانی را ادامه دهم، باید قادر باشد کارآمدی دین در جامعه را به اثبات برساند، از این رو آن فرد اگر نتواند در جایی که قرار دارد این مهم را به انجام برساند به دین ظلم کرده است؛ دین امروز در مسند قدرت قرار گرفته و مسئولان باید هر آنچه را که در وجودشان است برای اثبات کارآمدی دین در جامعه انجام دهند و امروز دشمنان از ضعف در این موضوع بر علیه کشور استفاده می‌کنند.

اگر سوء‌مدیریت نبود دیوانسالاری در هم می‌شکست

قالیباف، دیوانسالاری را مهمترین عامل عدم موفقیت کشور در برخی از موارد دانست و تصریح کرد: دیوانسالاری امروز باعث ناکارآمدی شده، البته سوء مدیریت هم در این موضوع تأثیرگذار است و یقیناً اگر سوء‌مدیریت نبود دیوانسالاری در هم می‌شکست. شهیدان فخری‌زاده و حاج قاسم سلیمانی اولین کارشان شکستن همین دیوانسالاری بود.

وی با اشاره به فعالیت‌های مجلس در حوزه‌های فرهنگی افزود: در شرایط کنونی موضوعاتی نظیر خانواده و جمعیت، سبک زندگی و اوقات فراغت، فضای مجازی چه به لحاظ محتوایی و چه به لحاظ زیرساختی از جمله دغدغه‌های جدی مجلس در حوزه فرهنگی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه امروز رفتار ما در حوزه فرهنگ به رفتاری پیمانکاری تبدیل شده در صورتی که این کار باید از دل باشد، تصریح کرد: فرهنگ کار دل است و کار گِل نیست، خیلی از مواقع کار فرهنگی را درگیر بروکراسی‌های غلط به جا مانده از گذشته کردیم و از سبک قدیم که حوزه علمیه پایه‌گذار آن بوده غفلت می کنیم. امروز کار فرهنگی ما از جنس ارتزاق کردن شده و موثر نیست.

ما در تهران نشسته‌ایم و در حالی کار انجام می‌دهیم که از همه امکانات برخورداریم

وی همچنین تاکید کرد: سفرهای نظارتی برای بنده و نمایندگان بسیار ارزشمند است و بیش از مردم، خودمان به آن نیاز داریم. ما در تهران نشسته‌ایم و در حالی کار انجام می‌دهیم که از همه امکانات برخورداریم، اگر با این شیوه چند ماه را سپری کنیم این احساس در ما ایجاد می‌شود که تمام مردم در کشور در چنین شرایطی قرار دارند، بنابراین ما باید به میان مردم رفته و با درد زندگی آنها آشنا شویم و متوجه شویم آنها چه نگاهی به مسئولان دارند؛ نفس و هدف نظارت میدانی این است که ما متوجه خودمان شده و از غفلت بیرون بیاییم، افتخار من این است که رفتاری سیستمی دارم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به پیشنهاد یکی از اعضای حاضر در جلسه در خصوص تشکیل کارگروهی برای پیگیری مصوبات نظارت میدانی از استان چهارمحال و بختیاری گفت: نه تنها یک کارگروه بلکه مطابق با برنامه‌های قبلی و نظارت‌های میدانی گذشته چندین کارگروه برای پیگیری مصوبات سفرهای نظارتی تشکیل می‌دهیم، کما اینکه تمامی این مصوبات در سایت مجلس قابل مشاهده است. در این سامانه کاملاً مشخص شده که پیگیری کارها و مسئولیت انجام آن بر عهده چه فردی قرار دارد و باید نسبت به آن پاسخگو باشد. بر همین اساس جمع‌بندی سفر نظارتی این استان هم انجام می‌شود و امیدوارم این فرایند پس از اتمام مجلس یازدهم و روی کار آمدن مجلس آینده نیز به قوت خود باقی بماند و قابل پیگیری باشد.

اگر توان انجام کاری را نداشته باشم قولی نمی‌دهم

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در مسیر از بنده برای حل برخی کمبودهای استان قول خواستند، عرض کردم که اگر توان انجام کاری را نداشته باشم قولی نمی‌دهم، چرا که با مردم چشم در چشم خواهیم شد، همان طور که شهید بهشتی نیز گفتند برخورد منافقانه را باید زیر پا گذاشت و به جای آن برخورد صادقانه ولو تلخ داشت؛ در مقابل اگر قول دادیم باید با تمام وجود پای آن بایستیم و حتی با وجود تأخیر هم کار را به انجام برسانیم تا مردم احساس نکنند نادیده گرفته شده‌اند.

مشکل امروز کشور سوءمدیریت و دیوانسالاری است

قالیباف با تأکید بر اینکه مشکل امروز کشور علیرغم وجود تحریم‌ها، پول و امکانات نیست، گفت: مشکل امروز کشور سوءمدیریت و دیوانسالاری است چرا که اگر کشور پول هم داشته باشد در صورت سوء مدیریت پیشرفت نخواهد کرد، به طوری که در سال های گذشته با وجود درآمد نفتی بالا با کسری بودجه مواجه بودیم، از این رو معتقدم با وجود شرایط کرونایی و تحریم‌های امروز می‌توانیم با یک برنامه مدون در حوزه کلان کشور را به ثبات اقتصادی برسانیم، تردید نکنید این ظرفیت به لحاظ مالی و منابع انسانی در کشور وجود دارد اما تحقق آن در گرو مدیریت است.

امام جمعه شهرکرد: افزایش سفرهای نظارتی برای مردم امیدبخش است

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام محمدعلی نکونام نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با تأکید بر اینکه مجلس ریل‌گذار قانون بوده و در مسائل کشور اثرگذار است، گفت: مجلس باید نگاه عمیق‌تری به حوزه فرهنگ داشته باشد، علیرغم اینکه اولویت امروز جامعه ما مباحث اقتصادی است اما نباید از مسائل فرهنگی غافل باشیم چرا که مبنای انحراف، در فرهنگ است، بنابراین باید نگاه عمیق‌تری در بودجه‌ریزی‌ها، اتخاذ تصمیم‌های کلان، نظارت‌ها به حوزه فرهنگ داشته باشیم از این رو فرهنگ از اولویت مهم مجلس بوده و باید به صورت جدی به آن ورود کند.

نماینده ولی فقیه در استان چهارمحال و بختیاری، ایجاد کمیته صیانت در مجلس را یکی از موضوعات مهم ارزیابی کرد و افزود: اگر می‌خواهیم مجلسی نقش‌آفرین داشته باشیم، باید این نهاد در صیانت از خودش جدی باشد؛ صیانت ایمانی، اخلاقی، اقتصادی، مالی و رفتاری نمایندگان در منطقه موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که مجلسی موثر است که از خطرات مصون باشد.

وی تصریح کرد: افزایش سفرهای نظارتی برای مردم امیدبخش است اما این سفرها باید نتیجه‌بخش باشد و مصوبات آن تا حصول نتیجه نهایی توسط مسئولان مربوطه پیگیری شود.

امام جمعه شهرکرد گفت: مجلس در رأس امور است اما لازمه آن داشتن و ارائه یک الگوی عملی به دنیا است و منظور از این الگو مدیریت موفق و ارتقاء نظام اداری است؛ یقیناً مجلس می‌تواند در اصلاح نظام اداری اثرگذار و در تعامل با مسئولان و مردم اخلاق‌محور باشد، همچنین مجلس باید در کارهای بنیادی مانند اقتصاد مقاومتی ریل‌گذاری کند، از طرفی سیاست دیانتی از جمله موضوعات دیگری است که باید از طریق مجلس پیگیری شود.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود به وجود آسیب‌های اجتماعی پنهان و آشکار در سطح کشور اشاره کرد و گفت: مجلس باید برای رفع این معضلات اجتماعی اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

بر اساس این گزارش، ائمه جمعه شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری و مسئولان فرهنگی استان نیز مطالبی را در خصوص ضرورت پیگیری مصوبات سفر استانی اخیر، توجه به مسائل اقتصادی و فرهنگی، ضرورت تحقق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، افزایش بودجه‌های فرهنگی، مشکلات جمعیتی، تحقق شعارهای مقام معظم رهبری برای هر سال و ضرورت پیگیری مشکلات و اختلافات ناشی از انتقال آب ارائه کردند.

مطالب پیشنهادی