11:38 1399/10/18

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه اطلاع رسانی کشوری مفتاح نیوز به نقل از راهبرد معاصر؛ ژاکوب هلیبرون، تحلیلگر مسائل سیاسی در یادداشتی از احتمال بالای به راه‌افتادن کودتایی در آمریکا به رهبری دونالد ترامپ و در راستای ادعای وی مبنی بر تقلب گسترده در نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 در این کشور اینطور می‌نویسد: «حتی اگر هدفِ دونالد ترامپ مبنی بر حمایت از حزب جمهوری‌خواه برای حفظ قدرت در مجلس سنا هم باشد، باز هم او روش عجیبی را برای عملی شدن این اقدام انتخاب کرده است. آخرین اقدام وی مبنی بر این ادعا بوده که قصد دارد «رقم واقعی» آرای ایالت جورجیا در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را در جریان گردهمایی های اعتراضی در این ایالت فاش کند. جایی که او مفروض گرفته که قرار است به طور حتمی، «کلی لوفلر» و «دیوید پردو» از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در جورجیا برای مجلس سنا انتخاب شوند. اهمیت این مساله از آن روست که بردنِ نتیجه انتخابات سنای آمریکا، برای ترامپ از اهمیت زیادی برخوردار است. به غیر از زیر سوال بردن نتایج انتخابات، ممکن است ترامپ حتی آمار منتشر شده از مرگ 350 هزار آمریکایی به دلیل درگیر شدن با ویروس کرونا را نیز زیر سوال ببرد. این در حالی است که چند روز گذشته، «جروم آدامز»"جراح کل آمریکا"، در انتقاد به نحوه مدیریت دولت ترامپ، عنوان کرده بود «دلیلی وجود ندارد تا به این تعداد بالا از آمار مرگ و میر شک کنم». با این حال ترامپ در توییتی این آمار را غیرمعتبر و جعلی خواند و آن را ناشی از روش «مسخره» شمارش، توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری عنوان کرده بود.

 

عمقِ خطرات پیش رو ناشی از اقداماتِ ترامپ در زیر سوال بردن حقایق و بی‌اعتنایی به قانون می‌تواند بیشتر از این‌ها هم باشد. آنچه که ترامپ به عنوانِ راهی برای تقویتِ اهدافِ انتخاباتی‌اش در نظرگرفته ،در نهایت می‌تواند به یک کابوس بالقوه و بسیار بزرگ برای حزب جمهوری‌خواه تبدیل شود.همانندِ شرایط کنونی که روند متداومِ ادعاهای بی‌وقفه ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات، تبدیل به تهدیدی شده است که حتی می‌تواند حزب جمهوری‌خواه آمریکا را درگیر یک جنگ داخلی سازد.

ترامپ همچنان در حال تلاش برای گسترش تنش‌زایی است. تماس تلفنی طولانی مدتش با وزیر داخله جورجیا، برد رافنسپرگر، مبنی بر صدور فرمان در راستای «پیدا کردن» بیش از یازده هزار رای به نفع ترامپ، گمانه‌زنی ها در بابِ راه‌اندازی کودتا از سوی هوادارانش در ایالت جورجیا را بالا برده است. در همین راستا «تدلیو» نماینده دموکرات ایالت کالیفرنیا به همراه «کاتلین رایس» نماینده حوزه نیویورک از رئیس FBI درخواست کرده‌اند تا یک تحقیقات کیفری گسترده را در مورد درخواست اخیر ترامپ مبنی بر جمع‌آوری غیرقانونی رای آغاز کند. اقدامی که می‌تواند در تایید سایر اتهامات پیاپیِ وارد شده علیه وی در آینده نیز موثر باشد. در مقابل این افراد، جمهوری‌خواهانِ برجسته‌ای نیز همچنان در حال دفاع از ترامپ هستند. سناتور جمهوری‌خواه،« ران جانسون» در حمایت از اهدافِ ترامپ در‌ این‌باره اعلام کرده است: «ما به نحوی رفتار نمی‌کنیم که رویه‌های دموکراتیک خنثی شوند، ما به نوعی اقدام می‌کنیم که از این رویه‌ها حفاظت شود». سناتور «جاش هاولی» نیز یکی از حامیان اصلی ترامپ در این زمینه قرار گرفته است. در مقابل افراد دیگری همچون، سناتور «میت رامنی» و «لیزا مورکوفسکی» در این زمینه موضع تندی علیه ترامپ اتخاذ کرده‌اند.

در همین راستا، سناتور «تام کاتن» نیز بیانیه‌‌ای منتشر کرده است، تا حمایت جمهوری‌خواهان از فرآیند لغو نتیجه انتخابات در تاریخ 6 ژانویه را منعکس سازد. امری که کاملا در تضاد با اصول بنیادین حزب جمهوری‌خواه است. به اعتقاد وی نقض آرای الکترال، تلاش‌های دموکراتیک برای لغو کل آرای انتخابات را تقویت می‌کند و قدرت دولت مرکزی آمریکا را در مقابل ایالت‌های مختلف این کشور افزایش می‌دهد. مهم‌تر از همه این موارد، این اقدامات خواه ناخواه به انتخابات ریاست جمهوری پایان داده و قدرت را در دستان حزبی قرار می‌دهد که کنگره را کنترل می‌کند. ترامپ طبق عادت همیشگی خود با تهدید، پاسخ اظهاراتِ کاتن را داد و عنوان کرد: «جمهوری‌خواهان قطعا نقاط مثبت و منفی بسیاری دارند اما در این میان یک چیز مسلم است و آن اینکه آنها هرگز اتفاقی که در انتخابات رخ داد و افرادی را که علیه آنها(جمهوری‌خواهان) اقدام می‌کنند را فراموش نمی‌کنند» .

 

ترامپ به منظور افزایش فشارها علیه قانون‌گذاران کنگره، حامیانش را به تشدیدِ اعتراضات و وارد آوردن فشار بر کنگره تشویق می‌کند. او در صفحه توئیترش نیز در توصیف عملکرد معترضان، اینطور نوشته: «وحشتناک خواهد بود». شهردار واشنگتن، «موریل باوزر»، در برابر مواضع ترامپ از مردم خواسته است تا از رفت و آمد به مرکز شهر خودداری کنند. تعدادی از خیابان‌ها نیز با استفاده از وسایل نقلیه بسته خواهند شد، تا معترضان اجازه پیشروی نداشته باشند. در مقابل، گروه‌های افراطی حامی ترامپ همچون «نگهبانان سوگند» و «پسران مغرور» در حال برنامه‌ریزی برای انجام وحشیانه‌ترین اقدامات اعتراضی برای 6 ژانویه هستند. حتی گروه دیگری به نام «Wild Protest» که گویا ظاهرا وابسته به «راجر استون» استراتژیست حامی حزب جمهوری‌خواه هستند، در تلاشند تا افراد بیشتری را برای اعتراضات 6 ژانویه تحریک نمایند، آنها عنوان کرده‌اند: «حضور ما در خیابان‌های واشنگتن دی‌سی موجب خواهد شد که اعضای کنگره  بدانند که ما در کنار نمایندگان خود همچون «موریس جکسون» و همکارانش در مجلس نمایندگان که شجاعانه به تایید صلاحیت کالج انتخاباتی الکترال اعتراض می‌کنند، هستیم. علاوه بر همه این موضوعات، گفته شده است نقشه‌ای در سایت Capital  ایالات متحده آمریکا منتشر شده است که به محل تجمع معترضین اشاره می‌کند. معترضان حتی افرادی همچون «مارجوری تیلورگرین»، «جوفلین» را برای سخنرانی در جریان اعتراضات خود دعوت کرده اند.

 

در این راستا، نامه‌ای از سوی ده تن از وزرای سابق دفاع ایالات متحده آمریکا منتشر شده ، مبنی بر اینکه انتخابات به پایان رسیده و اقدامات این‌چنینی تاثیری در تغییر آرای کالج الکترال نخواهد داشت. ضمن اینکه فرمانداران تمام ایالت‌ها نیز این آرای اعلام شده را پذیرفته و تایید کرده‌اند. در این نامه عنوان شده است: «اکنون زمان زیرسوال بردن نتایج انتخابات نیست و زمان شمارش رسمی آرای الکترال همانطور که در قانون اساسی عنوان شده، به پایان رسیده و همه چیز مشخص است. با این حال هیجانات هواداران ترامپ به گونه‌ای است که حتی در میان اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز جایگاهی نخواهد داشت».

اکنون، ترامپ هم در اعتراضاتِ واشنگتن دی‌سی و هم در اعتراض به رای‌گیری در ایالت جورجیا خود را پیشتاز و در مرکز توجه همگان قرار داده است. در مقابل جو بایدن سعی می‌کند تا با در نظر گرفتن موارد احتیاطی کامل خود را از اقدامات عجیب و غریب ترامپ دور نگه دارد. تهدید اصلی از جانب ترامپ این است که وی می‌خواهد با تنش‌آفرینی در مرکز توجهات باشد. در این راستا او از ظرفیت حمایتی خود در حزب جمهوری‌خواه استفاده می‌کند و نخستین محک جدی وی در این مسیر نیز در جورجیا خود را نشان خواهد داد.  

مطالب پیشنهادی