18:35 1399/09/01

نشریه فرانسوی لاکروا: دونالد ترامپ و عقب نشینی نیروها

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ رئیس جمهور آمریکا می خواهد عقب نشینی سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان، عراق و سومالی را تسریع کند. وی حمله احتمالی موشکی یا سایبری به سایت هسته ای ایران در نطنز را به مشاورانش اعلام کرد.
دولت ترامپ می خواهد تا 20 ژانویه، تاریخ تحلیف جو بایدن، «دیواری از تحریم» علیه ایران ایجاد کند که مانع بازگشت به عقب دولت آینده دمکرات ها شود.
مقامات آمریکایی از حمله ایران به اهداف امریکا در فاصله زمانی نزدیک به سوم ژانویه، سالگرد ترور(شهادت)قاسم سلیمانی، نگرانند.
مایک پمپئو به تازگی گفت که مرگ یک امریکایی خط قرمز است که می تواند پاسخ نظامی را برانگیزد.


ترامپ که دغدغه متمایز ساختن خود از باراک اوباما را دارد، آماده می شود تا دستور خروج هزاران سرباز امریکایی از افغانستان، عراق و سومالی را صادر کند. او قصد دارد از قدرت خود استفاده کند تا به عنوان کسی که کشور را از «جنگ های بی پایان»خارج کرد، در تاریخ بماند.


این عقب نشینی سریع گزینه های دولت بایدن را کاهش خواهد داد و خطر تضعیف بیشتر مذاکرات صلح قطر بین دولت افغانستان و طالبان را فراهم می کند.
کاهش نیروهای آمریکایی نیز می تواند حرکتی مشابه را برای نیروهای ناتو ایجاد کند. دبیرکل اتحادیه هفدهم نوامبر هشدار داد:« تسریع خروج ناتو بهای بسیار بالایی خواهد داشت ، و سومالی رابار دیگر به پایگاه تروریست های بین المللی تبدیل خواهد کرد.»
دستورات ترامپ مقاومت شدیدی را در پنتاگون و کنگره ایجاد کرد.
اندکی قبل از برکناری هفته گذشته وزیر دفاع توسط دونالد ترامپ، وی با ارسال یادداشت محرمانه نگرانی خود را از خروج سریع نیروهای خود از افغانستان ابراز داشت.
میچ مک کانل، رهبر اکثریت جمهوری خواه در سنا، شانزدهم نوامبر گفت: "«خروج سریع نیروهای امریکایی از افغانستان، متحدان ما را آزرده خاطر می کند و کسانی را که می خواهند به ما آسیب برسانند، خوشحال خواهد کرد. پیامد خروج زودهنگام احتمالاً بدتر از خروج اوباما در سال 2011 از عراق است که به ظهور داعش و موج جدید تروریسم جهانی دامن زد.»

منبع:نشریه فرانسوی لاکروا/به قلم دالانسون فرانسوا/مترجم:سیده هاجر محسنیان

مطالب پیشنهادی