17:17 1399/09/01

به گزارش سرویس بین الملل مفتاح نیوز؛ تنها چند روزی از آغاز به کار دونالد ترامپ در کاخ سفید نگذشته بود که آرایش جنگی شکل گرفت.
مایکل فلین، مشاور امنیت ملی وقت، اعلام کرد که دولت تازه، "ایران را رسما در سطح هشدار قرار می دهد" چرا که ادعا می کرد این کشور کردارهایی ناپایدارساز در سراسر خاورمیانه دارد. چیزی نگذشت که فلین با یک رسوایی سیاسی، کنار رفت و نزد اف بی آی، به جرم خود اعتراف کرد اما ترامپ و متحدانش همچنان پیش رفتند و کارزاری با نام "فشار حداکثری" را بر ایران تحمیل کردند که به اقتصاد ایران آسیب زد و برجام را پایمال کرد.
اکنون در حالی که تنها دو ماه به پایان ریاست جمهوری اش مانده، ترامپ چیز زیادی از رویکرد ضدایرانی اش به دست نیاورده و برخلاف ادعاهای دولتش، اعمال دوباره تحریم ها ایران را به میز گفتگو باز نگرداند.
حکومت ایران، جای پاهای مهمش را در یمن، عراق، لبنان و سوریه حفظ کرده و موقعیت نیابتی هایش هم در مواردی از چند سال پیش، مستحکم تر است.
دولت ترامپ پس از قتل(شهادت)ژنرال قاسم سلیمانی گفت که به "بازدارندگی" با ایران رسیده اما پس از آن، زنجیره ای از اقدامات فزاینده، توسط نیروهای طرفدار ایران صورت گرفت.
روشن شد که برخی مقام های ایدئولوژیک دولت ترامپ، کارزار فشار حداکثری را ابزاری برای سرنگونی حکومت ایران می بینند اما نتوانستند کار زیادی انجام دهند و فشار حداکثری هم سرانجام به مستحکم شدن جایگاه حکومت در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری ایران انجامید.
تحریم ها البته به اقتصاد ایران آسیب زد اما حاکمان ایران را وادار ساخت که ذخیره اورانیوم غنی شده شان را به دوازده برابر حد مجاز برجام برسانند. ایران اکنون از حیث نظری به ساخت بمب هسته ای نزدیکتر شده است.
بخش هایی از جهان از کردار ترامپ خسته اند.
سرمایه گذاران اروپایی، ماه آینده در یک کنفرانس تجاری که توسط اتحادیه اروپایی برگزار می شود شرکت می کنند تا ببینند چه فرصت های تازه ای در بازار ایران در دوران جو بایدن فراهم خواهد بود.
ایران راههایی را برای خنثی کردن محدودیت های آمریکا یافته است.
به قول روبرت لیتواک، معاون ارشد اندیشکده ویلسون وودرو "حکومت تهران فشار حداکثری را با فشاری متقابل روبرو ساخته است.
" با تحریم های تازه ترامپ در این دوره آخر دولتش، چه بسا بایدن با شرایط آشفته تری روبرو شود.
کُری شایک Kori Schake عضو شورای امنیت ملی آمریکا در زمان جرج دابلیو بوش، می گوید:"از آنجا که کارزار فشار حداکثری که شاخص سیاست خارجی دولت ترامپ بود، نتایج مثبت بسیار اندکی به بار آورده، سناریویی که بیشتر دست اندرکاران امنیت ملی آمریکا از آن نگران هستند، یک حمله نظامی به سایت های هسته ای ایران است."

منبع:روزنامه واشنگتن پست/به قلم:تارور اشعان/مترجم:محمدحسن جعفری سهامیه

 

مطالب پیشنهادی