برآورد آژانس بین‌المللی انرژی برای سالهای 2020 و 2021 تقاضای جهانی نفت خام کاهش خواهد یافت

سرویس اقتصادی مفتاح نیوز؛ تقاضای جهانی نفت خام برای سالهای 2020 و 2021 کاهش خواهد یافت.
آژانس بین المللی انرژی روز دوازدهم نوامبر با اصلاح برآورد گذشته خود پیش بینی کرد که تقاضای جهانی نفت خام برای سالهای 2020 و 2021 کاهش خواهد یافت.
آژانس بین المللی انرژی در ادامه تصریح کرد، چنین برآوردی از گسترش شیوع ویروس کرونا و افزایش شمار مبتلایان در اروپا و آمریکا که منجر به محدودیت های سختگیرانه شده است، ناشی می شود.
آژانس بین المللی انرژی همچنین درباره واکسن کرونا با اشاره به اینکه:« بعید به نظر می رسد که به تقاضای واکسن کرونا برای سال آینده به طور قابل توجهی پاسخ داده شود »تاثیر گذاری واکسن در کنترل شیوع ویروس کرونا را برای نیمه دوم سال 2021 پیش بینی کرده است.
بر اساس گزارش ماهانه بازار نفت در ماه نوامبر، میزان تقاضای نفت خام برای سال 2020 نود و یک میلیون سیصد هزار بشکه در روز بوده که در مقایسه با ماه قبل 400 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.
بر آورد می شود که میزان کاهش در مقایسه با سال گذشته به بالاترین رکورد خود و به میزان هشت میلیون و 800 هزار بشکه در روز برسد.
میزان کاهش تقاضای نفت خام از ماه ژوئیه تا سپتامبر در مقایسه با ماه قبل 400 هزار بشکه در روز بود و پیش بینی می شود میزان کاهش تقاضای نفت خام از ماه اکتبر تا دسامبر در مقایسه با ماه قبل حداقل به یک میلیون 200 هزار بشکه در روز برسد.
آژانس بین المللی انرژی میزان تقاضای نفت خام در سال 2021 را به طور میانگین نود هفت میلیون 100 هزار بشکه در روز برآورد کرده که این برآورد در مقایسه با پیش بینی گذشته 100 هزار بشکه کمتر است.
با توجه به پیش بینی بهبود تقاضای سوخت به علت از سرگیری فعالیتهای اقتصادی در سال 2021 انتظار می رود که میزان تقاضای نفت خام از ماه اکتبر تا دسامبر سال 2021 به 99 میلیون 100 هزار بشکه در روز برسد.
هر چند افزایش میزان تقاضا برای ماههای اکتبر تا دسامبر سال 2021 پیش بینی شده است ولی با این حال این میزان تقاضا در مقایسه با ماههای اکتبر تا دسامبر قبل از فاجعه کرونا کمتر است.
شرکت فایزر بزرگ ترین شرکت داروسازی آمریکا، اوایل هفته جاری آزمایشات بالینی واکسن کرونای تولید شده این شرکت را بسیار کارآمد ارزیابی کرده و همین امر موجب رواج شایعاتی مبنی بر افزایش معاملات آتی نفت خام شده است.
اما در گزارش ماهانه آژانس بین الملی انرژی آمده است:«‌ خیلی زود است بدانیم که واکسن چه زمانی به ما امکان می دهد که به زندگی عادی خود برگردیم.»‌
همچنین آژانس بین المللی انرژی در همین گزارش خاطرنشان کرده است، اعلام تولید واکسن کرونا تاثیری در پیش بینی تقاضای نفت خام برای نیمه اول سال 2021 نخواهد داشت.

منبع:تارنمای نیکی ژاپن/به قلم:شینوزاکی کنتا/ترجمه:‌کیومرث واحدی

 

مطالب پیشنهادی